Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#923761
Hallo allemaal, mijn hondjes 'moeten' in mei weer ge-ent worden. Nu heb ik wel half en half zitten meelezen met andere topics, maar ik weet nog niet wat ik moet doen :-X

Ze zwemmen regelmatig> dus Weill moet zowieso?

Ze gaan w.s. in augustus mee naar Frankrijk, Rabiës is 3 jaar geldig, dus voldoende.

Gunnar wordt 12 in april> nog enten?

Wat nog meer? Wie heeft advies voor me ??
Door Laura2004
#923775
Ik ent al jaren niet meer, behalve rabies, omdat we regelmatig naar Spanje gaan. Ziggy zwemt ook regelmatig en ik ent haar ook niet tegen weil. Volgens mij geeft het enten tegen weil geen garanties, wat ik bedoel is dat je hond nog steeds kan overlijden mocht hij besmet raken.

Ik denk er trouwens wel over na om over een jaar of 2 te enten, ik vind het nl toch een beetje eng om helemaal nooit te enten.....
Door roefus
#923782
Ik vind Weil discutabel.
Ik laat dus zelf mijn honden wél tegen Weil inenten...ze zwemmen dagelijks (zeker in de zomer) en gaan door vuile sloten.
Een enting is geen garantie, en er zijn verschillende vormen van Weil (de enting geldt slechts voor één vorm).
En ja...ik weet dat er voors en tegens zijn...
Ikzelf laat ze dus wel inenten, maar ik denk dat de gedachten hierover sterk verschillen.

Ik heb besloten om niet tegen rabiës te laten enten (vorig jaar ook al niet) omdat ze hier aan de grens toch nooit controleren.
Voor een vakantie ver-weg...zou ik dat uiteraard wel doen, het moet nu eenaal.

En voor de rest?
Ze zien me over drie jaar terug, ze hadden geen Nobivac....dus ze verzinnen het maar....ik vond het genoeg.
Door Laura2004
#923794
roefus schreef: Ze zien me over drie jaar terug, ze hadden geen Nobivac....dus ze verzinnen het maar....ik vond het genoeg.
Ik denk er dus ook aan om volgend jaar te enten, een soort alternatief entschema, maar ik twijfel om Ziggy, Kai heeft nl nooit problemen gehad met entingen.

Nog even een vraag, ent je wel ieder jaar tegen de ziekte van weil?
Gebruikersavatar
Door pike
#923803
Pike heeft verleden jaar een 3-jarige nobivac gehad dus die krijgt voorlopig geen cocktail meer. Parainfluenza doe ik niet meer, ik zie daar eigenlijk het nut niet van in. Weil doe ik wel nog steeds. Oké is ook discutabel, maar ze zitten dagelijks in de sloten en vaarten en vijvers (waarin dus ook ratten leven), voor mijn gevoel kan ik het beter wel doen dus ik doe wel weil.
Armagnac heb ik afgelopen najaar laten titeren, die kon er nog mee door, en heeft toen ook alleen maar Weil gehad. Dit najaar wil ik hem wel nog eenmaal laten enten (ook met het oog op showbezoek), en dan hoeft hij daarna in elk geval drie jaar niet.
Rabies krijgen ze altijd omdat ze elk jaar meegaan naar het buitenland, maar ze hebben de laatste keer allebei een3-jarige rabies gehad.
Ik heb hier overigens nog nooit merkbare negatieve reacties op een cocktail/weil/pi/rabies-enting gehad.
Door roefus
#923804
Laura2004 schreef: Ik denk er dus ook aan om volgend jaar te enten, een soort alternatief entschema, maar ik twijfel om Ziggy, Kai heeft nl nooit problemen gehad met entingen.

Nog even een vraag, ent je wel ieder jaar tegen de ziekte van weil?
Ja, heb ik nog elk jaar gedaan.
Ik ben er niet gerust op, vorig jaar hadden ze ratten-vallen ergens geplaatst (onzichtbaar bordje erbij)...het is gewoon 'open water' en er is zoveel water in de omgeving.
Mijn honden springen erin, lebberen uit de sloten.

Ik weet dat er veel discussie over is.
Ook dat de ziekte niet veel meer voorkomt (maar wie zegt mij WAAROM? als de helft van de nederlandse honden ertegen geënt is?).
Ik zeg niet dat ik gelijk heb hierin...maar ik laat mijn honden wel inenten tegen Weil.
Door roefus
#923810
In principe moet ik Lara dus jaarlijks laten enten (volgens het adoptie-contract van stichting AAI).

Maar dat zal ik niet doen, we zien wel.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#923942
Nynke F schreef: Hallo allemaal, mijn hondjes 'moeten' in mei weer ge-ent worden. Nu heb ik wel half en half zitten meelezen met andere topics, maar ik weet nog niet wat ik moet doen :-X

Ze zwemmen regelmatig> dus Weill moet zowieso?

Ze gaan w.s. in augustus mee naar Frankrijk, Rabiës is 3 jaar geldig, dus voldoende.

Gunnar wordt 12 in april> nog enten?

Wat nog meer? Wie heeft advies voor me ??
Ik vind dat je in deze kwestie een ander niet kunt adviseren... dat klinkt lullig, maar ik bedoel daarmee dat je ZELF een beslissing moet nemen waar je achter staat. En die beslissing kun je alleen maar nemen als je je in de materie verdiept. Dus niet meer half en half lezen, maar goed lezen ;).

Ik kan je natuurlijk wel zeggen welke beslissing ik voor mijn eigen honden heb genomen: Gitte 8 jaar is 3 of 4 jaar gelden voor het laatst ge-ent en dat blijft zo, die laat ik nooit meer enten. Fedor (2 jaar oud) is toen hij 1 jaar was voor het laatst ge-ent met de nobivac cocktail, maar zonder Weil, daar ben IK eerlijk gezegd niet bang voor. Ik denk ook dat dit zijn laatste enting was, maar misschien denk ik daar over die tijd wel weer iets anders over.
Door Nynke
#923950
Ik vind dat je in deze kwestie een ander niet kunt adviseren... dat klinkt lullig, maar ik bedoel daarmee dat je ZELF een beslissing moet nemen waar je achter staat. En die beslissing kun je alleen maar nemen als je je in de materie verdiept. Dus niet meer half en half lezen, maar goed lezen .
ik begrijp wat je zegt Nitus, maar de meningen liggen zo ver uit elkaar dat ik het gevoel heb door de bomen geen bos meer te zien :-X :-[

Ik vind het gewoon moeilijk om hierover zelf een mening te vormen, ook omdat er voor zoveel verschillende ziekten ge-ent wordt.

Weill laat ik dus sowieso wel doen, en rabiës hoeft nu niet, dat weet ik zeker.
Nu twijfel ik nog steeds over Gunnar, die wordt dus 12 en reageert sowieso heftig op de cocktailenting.
Ik zal me verder beraden :-X :-\
Door bloemetje
#923954
Ik denk daar ook over Nynke. Noah word in december 10. Maar hij zwemt ook dus ik wil zowiezo de weil wel doen.
Ik vind het erg moeilijk. Maar ik vermoed wel dat ik het toch niet aandurf en ze gewoon laat enten.

Mijn poezen worden overigens niet geent. Ze komen ook niet buiten dus dan vind ik het onzin.
Door claudiaB
#923964
Ik heb precies de zelfde vragen over het enten.
Moet ik Daisy van 11 jaar nog enten ?? ze zwemt wel regelmatig.
En de 2 andere honden van 3 en 5 jaar wat doe ik daar mee?? Zwemmen bijna dagelijks. Mijn vriendin (de Hondenjuf) raad het al jaren af om te enten. Zit je toch nog met het weill verhaal, ratten heb je bijna overal. :P Maar hoe groot is de kans op besmetting??
Ook ik ben er nog niet uit en zal deze topic met belangstelling volgen.
gr. Claudia
Door mcSnurk
#923972
hier het volgende twijfelgeval. We gaan nog net op vakantie voor de entingen verlopen zijn. De laatste keer ging het helemaal mis met de entingen, maar weet niet of dat lag aan het niet verdragen of omdat onze DA ze gaf bij de maagontsteking samen met een wormkuur >:(. Ik stel het zo lang mogelijk uit en in ieder geval geen coctail meer. Weill misschien heel voorzichtig ivm alle ratten hier die je gewoon overdag langs het water ziet rennen en dan kijken hoe dat gaat. Ben er nog niet uit.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#923975
Nynke F schreef: ik begrijp wat je zegt Nitus, maar de meningen liggen zo ver uit elkaar dat ik het gevoel heb door de bomen geen bos meer te zien :-X :-[

Ik vind het gewoon moeilijk om hierover zelf een mening te vormen, ook omdat er voor zoveel verschillende ziekten ge-ent wordt.

Weill laat ik dus sowieso wel doen, en rabiës hoeft nu niet, dat weet ik zeker.
Nu twijfel ik nog steeds over Gunnar, die wordt dus 12 en reageert sowieso heftig op de cocktailenting.
Ik zal me verder beraden :-X :-\
Maar een mening kun je pas vormen als je je zelf in de materie verdiept hebt ;). En het IS ook best lastige materie.
Probeer bij jezelf na te gaan wat je belangrijk vind en hoe bang je werkelijk bent dat je hond ziek wordt. Als je zelf geen verantwoordelijkheid durft te nemen (en dat is niet rot of lullig bedoeld!!!) dan ga je voor safe en ent je je hond voor alles want dan is hij 'beschermd' en heb je er alles aan gedaan, voor je eigen gevoel dan.
Kijk, als Fedor Weil zou oplopen dan zou dat mijn 'schuld' zijn, want ik heb hem daarvoor niet laten enten, kun je met zo'n schuldgevoel omgaan? Al acht ik de kans zeer klein dat Fedor Weil oploopt, maar ook daar zijn de meningen over verdeelt... dus soms moet je je eigen plan trekken.
Maar in het geval van Gunnar... wil je dat hij ziek wordt van de enting? En volgens mij heb je hem al die jaren trouw ge-ent? Denk je niet dat hij ondertussen genoeg antistoffen heeft opgebouwd over al die 12 jaar?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#923977
Voor de Weiltwijfelaars... tik eens Weil in in de zoekfunctie ;), dan vind je de diverse discussie daarover. Wel veel leeswerk, maar hoe meer je weet hoe makkelijker het is een beslissing te nemen.
Door Lizzy
#923995
Ik sluit me helemaal bij Anne-Marie aan. Wel of niet enten is een beslissing die je zelf moet nemen. En je kunt deze beslissing alleen goed nemen op grond van gedegen onderzoek dat je zelf doet. Want aan het eind van de dag is het zo dat het om jouw hond en jouw gevoelens gaat, niet om die van ons. Ik vaccineer op mijn manier en aanvaart de consequenties. En dat is, in mijn ogen, een heel belangrijk punt. Weet wat de consequenties zijn en aanvaart deze zelf. Want helaas kan niemand je garantie geven. Niemand kan je garanderen dat je hond gezond blijft als je hem wel vaccineert en niemand kan je garanderen dat je hond gezond blijft als je hem niet vaccineert.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door