Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ElinevKa
#908
Wij krijgen iedere week een portie botten en afsnijsel van de slager.. iedereen blij en gelukkig natuurlijk.

nu zit er werkelijk van alles tussen waarvan ik de oorsprong niet kan achterhalen - iets met een gewricht of AH! DUIDELIJK! een schouderblad, maar misschien ook iets als een soort elleboogbot (zegmaar)
ik geef ze die in combinatie met groente prut en iets zonder been dus vis of kippenvlees of lapjes vlees of hart ofzo

de honden vinden het iniedergeval prima..maarrrrr
nu had mijn golden de laatste dagen last met poepen en ja hoor! gisteren een enorm stuk bot mee uitgepoept!

betekent dat dat de botten die we geven niet goed zijn of te groot of juist te klein en dat ie dus verkeerd knaagt ofzo?
en is dat erg gevaaarlijk als er een keer een stuk bot niet verteerd?
iemand hulp/tips??
Door Lizzy
#909
Hoi ElinevKa,

Blijkbaar zijn het toch de gewichtdragende botten die niet goed verteerd worden. Elleboog en gewrichten zijn allemaal gewrichtdragers en dus hard.

Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre je botten krijgt van jonge dieren of van oude dieren. Botten van oude dieren zijn ook niet goed te verteren. Ik vermoed dus dat er "ongeschikte" botten in deze verzameling zitten...

Of de botten niet de goede afmeting hebben, kan ik zo niet beoordelen, maar het feit dat er stukken bot in de ontlasting zitten, duiden op te harde botten.
Ik vind dat wel gevaarlijk ja. Deze keer poepte jouw hond het bot uit..., volgende keer blijft het mogelijk ergens in de darmen hangen.

Ik zou dus zelf proberen aan botten te komen waarvan je de oorsprong wel kent: Niet gewichtdragend en niet van oude dieren. En, geef vooral niet te kleine botten. En, vergeet ook het water niet weg te halen.

Groetjes, Lizzy
Door Anna
#910
Ik zou dus zelf proberen aan botten te komen waarvan je de oorsprong wel kent: Niet gewichtdragend en niet van oude dieren.
Hey Lizzy,

Wat bedoel je eigenlijk met oude dieren? Alle dieren die in het vleescircuit belanden, zijn toch sowieso superjong of niet? ???

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#911
Hoi Anna, nee. Rundvlees en runderbotten zijn van dieren die xx maanden (ik weet het niet precies -varieert ook) oud zijn. Die zijn dus veel ouder dan een kalf want een kalf mag maximaal xx maanden oud zijn om nog kalf te heten. Is ie ouder, dan heet hij rund.

Kippen worden wel altijd jong geslacht hoewel een bioindustriekip jonger is als een biologisch dynamische kip.

De runderen waar ik de rundsnippers van krijg (de Bioligisch Dynamische runderen) zijn drie jaar oud wanneer ze geslacht worden. Op deze botten zouden ze letterlijk hun tanden breken.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 01 sep 2003, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#912
<<[quote]l xx maanden oud zijn om nog kalf te heten. Is ie ouder, dan heet hij rund. <<


HOW, in Belgie is het zo : eerst is 't kalf, dan is het een vaars en dan is het een koe (als ze gekalft heeft), maar het zijn allemaal runderen met ongeveer 17 % bot. 8) 8)


>>De runderen waar ik de rundsnippers van krijg (de Bioligisch Dynamische runderen) zijn drie jaar oud wanneer ze geslacht worden. Op deze botten zouden ze letterlijk hun tanden breken.>>

Dan zijn het ofwel vaarzen ofwel Koe, hangt ervanaf of ze gekalft hebben ! ;D ;D



Zo dat waren dan weer effe de berichtjes voor "boer en tuinder".

Nu ga ik mijn mais afrijden !

Gr.
Roger.
Door sylvia
#913
Nu ga ik mijn mais afrijden !
wat weer iets anders is dan het afsnijden !! ;D
Door roger
#914
<<
wat weer iets anders is dan het afsnijden !!  ;D
<<


Vergissing, moest zijn gazon ;D ;D
Door Paul_Barte
#915
<<
<<


Vergissing, moest zijn gazon  ;D ;D
M.a.w. Roger gaat het gras afrijden....kan natuurlijk ;D
Door roger
#917
<<
oftewel hij gaat gras maaien  ;D  :P
<<


Ja, dat bedoel ik dus, maar 't is ondertussen al gedaan. ;D

Maar "gazon" gebruiken jullie dat woord niet in Nederland ?
zoals Paul al zei "gras" dus ?
Door Jolly
#918
oh jawel hoor, maar als ik een gazon zie staan denk ik altijd aan zo'n mooie tuin met geen enkel verkeerd staand grassprietje snap je ;D
Door sylvia
#919
oh jawel hoor, maar als ik een gazon zie staan denk ik altijd aan zo'n mooie tuin met geen enkel verkeerd staand grassprietje snap je  ;D
klopt,bij gazon denk ik aan zo'n engels landhuis met glooiend groen gladgeschoren groenvoorziening vor de deur ;D
Door Lizzy
#921
HOW, in Belgie is het zo : eerst is 't kalf, dan is het een vaars en dan is het een koe (als ze gekalft heeft), maar het zijn allemaal runderen met ongeveer 17 % bot.  8) 8)
OK, herstel ;D:

Iets over runderen, kalveren, vaarsen en koeien:

Het gewicht van een koe heeft te maken met haar leeftijd, net zoals bij mensen. Een pasgeboren kalf weegt ongeveer veertig kilo. Na een jaar noem je het dier een ‘pink’ en weegt het ongeveer 350 kilo. Na ongeveer anderhalf jaar is het dier ‘volwassen’ en kan het gedekt worden door een stier of bevrucht door kunstmatige inseminatie. Een stier is veel zwaarder, hij kan tot wel 1000 kilo wegen.

Als een pink een kalfje heeft gekregen, noem je haar een vaars. Ze is dan twee jaar oud en weegt nog zwaarder, namelijk ongeveer 500 kilo. Een koe noem je eigenlijk pas een koe als ze voor de tweede keer een kalf heeft gekregen. Pas als een koe zes jaar oud is, is ze helemaal uitgegroeid, ze weegt dan 600 kilo.

Een koe geeft melk nadat haar kalf is geboren. De eerste dagen krijgt het kalf biest, dit is de eerste melk van de moederkoe na de geboorte van het kalf. Het is dikke melk met veel voedingsstoffen. Na een paar dagen krijgt het kalf kunstmelk te drinken die gemaakt is van meer poeder en water. Het kalf blijft óf op de melkveehouderij voor de melkproductie óf gaat naar één van de vleesproducenten (vleeskalverhouder of stierenmester)

De melk die de koe vervolgens geeft, verkoopt de boer. Ongeveer vijf weken nadat het kalf is geboren, geeft de koe de meeste melk, ongeveer vier volle emmers per dag. Maar tien maanden na de geboorte van het kalf geeft de koe geen melk meer. Het volgende kalf van de koe wordt ongeveer een jaar na het vorige kalf geboren, zodat de koe weer melk zal geven. Gemiddeld krijgt een koe 2 à 3 kalveren in haar leven. Als de koe na ongeveer vier jaar uitgemolken is, wordt ze naar de slachterij gebracht.

Circa 60% van de rundvleesproductie bestaat uit vlees van uitgemolken melkkoeien. De melkveehouderij staat daarmee aan de basis van de productiekolom van het grootste deel van het geproduceerde rund-en kalfsvlees. Meestal blijven de vrouwelijke kalveren op het melkveebedrijf. Na vier à vijf jaar melkproductie, zijn de melkkoeien uitgemolken en worden ze naar de slachterij gebracht. De stieren gaan bijna altijd naar een vleesveebedrijf. Dat kan zijn een stierenmester of een vleeskalverhouder.

Met andere woorden: de mannelijke runderen (de stieren) zijn "nutteloos" om ze langer in leven te laten dan tot kalf. Alles wat geen kalfsvlees heet, is rundvlees. Maar, meestal eet je dus een oudere melkkoe of vaars. De Biologische runderen waarvan mijn honden het vlees eten, zijn dus vaarsen, want ze hebben maar 1 kalf gehad. De botten van vaarsen en (melk)koeien zijn dus eigenlijk te hard voor onze honden.

Groetjes, Lizzy
Door Jolly
#922
OK, herstel ;D:

Iets over runderen, kalveren, vaarsen en koeien:

Als een pink een kalfje heeft gekregen, noem je haar een vaars.

Groetjes, Lizzy
oke even een kleine correctie van een boerenmeid ;D
Men noemt een koe vanaf 11-12 maanden oud een Pink en vanaf het moment dat ze geinsemineerd is(meestal maand of 15-16 oud) een vaars, zodra ze gekalfd heeft is het een 1ste kalfskoe, daarna een 2de kalfskoe enzo enzo.
Dat een koe geen melk meer geeft 10 maand na afgekalfd te hebben is absoluut niet waar. Ze geeft nog wel melk al is het niet de 40-50 liter per dag(als je een goed producerende melkkoe hebt en geen kinderboerderijkoe, want die geef al helemaal minder)die ze op der hoogtij dagen geeft. Meestal is het zo'n liter of 20 per dag. Dat ze 2 maanden voordat ze weer afkalft "droog gezet" wordt (dus kunstmatig door de mens), is om het uier weer even wat rust te geven. De koe krijgt dan ook geen krachtvoer meer te eten, want zou ze dit wel krijgen dan maakt ze gewoon melk aan.
In de natuur zou een koe gewoon door gaan met melk produceren. Verder is je stukkie erg goed verwoord, mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? gewoon uit intresse hoor
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door