Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#91812
Hoi, mijn eerste berichtje hier, later ga ik me nog wel eens voorstellen ;D , maar ik heb nu een vraag waar ik graag zo snel mogelijk antwoord op wil hebben.

Wij hebben vandaag kippenvleugeltjes gegeten en nu zijn er wat over, mogen de honden dit hebben?

Ze zijn het niet gewend, de een krijgt brokken en rodiworst en de ander dieetbrokken.
Met de een zijn we begin januari naar de da geweest, meerdere keren, doordat hij buikpijn had, waarschijnlijk (eigenlijk haast wel zeker) door een bot wat vast zat oid, dus dat botten voeren hebben we een eng idee bij.

Daarbij is het kip, dus salmonella en die dingen.
Maargoed, ik lees van alles over de kip hier, maar kan ik dat mijn honden zo geven?
Of kan ik beter met iets anders beginnen of gekookt of wat dan ook?

Mijn belangrijkste vraag is dus, kan ik die kippenvleugels geven, en zo ja, hoe?
Wie kan mij helpen?

De rest van mijn vragen overlaad ik jullie wel een ander keertje mee 8) .
Gebruikersavatar
Door Nitus
#91817
Hai Marije, geef die vleugeltjes alstjeblieft niet aan de honden, want die zijn verhit geweest (gebraden oid.)
Lees als je geïnteresseerd bent in het voeren van botten eerst even het bottendocument in de bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Voor salmonella hoef je niet zo bang te zijn, als dat al op het kippenvlees voorkomt dan wordt dat gedood door het sterke maagzuur van de hond. Dus daar hebben de honden geen last van, tenzij je een erg verzwakte, zieke hond hebt. Maar dat is bij mensen ook zo. Hopelijk heb je wat aan dit antwoord?
Gebruikersavatar
Door chooky
#91819
MarijeJoanne schreef: Hoi, mijn eerste berichtje hier, later ga ik me nog wel eens voorstellen ;D , maar ik heb nu een vraag waar ik graag zo snel mogelijk antwoord op wil hebben.

Wij hebben vandaag kippenvleugeltjes gegeten en nu zijn er wat over, mogen de honden dit hebben?

Ze zijn het niet gewend, de een krijgt brokken en rodiworst en de ander dieetbrokken.
Met de een zijn we begin januari naar de da geweest, meerdere keren, doordat hij buikpijn had, waarschijnlijk (eigenlijk haast wel zeker) door een bot wat vast zat oid, dus dat botten voeren hebben we een eng idee bij.

Daarbij is het kip, dus salmonella en die dingen.
Maargoed, ik lees van alles over de kip hier, maar kan ik dat mijn honden zo geven?
Of kan ik beter met iets anders beginnen of gekookt of wat dan ook?

Mijn belangrijkste vraag is dus, kan ik die kippenvleugels geven, en zo ja, hoe?
Wie kan mij helpen?

De rest van mijn vragen overlaad ik jullie wel een ander keertje mee 8) .
Aangezien de honden het niet gewend zijn en nog brokjes eten zou ik niet gelijk met de vleugeltjes beginnen. Het spijsverteringsstelsel moet eerst de tijd krijgen om te wennen aan het verteren van versvlees voordat het ook botjes aankan. Het hoeft geen problemen op te leveren maar dat kan wel.
Ik zou eerst beginnen met een compleet versvoer. Als ze daaraan gewend zijn, dan zou je ze kippevleugels (of nog beter, kippenekken, die zijn nog zachter) kunnen laten proberen, maar ik raad je wel aan oom dan het bochtje in te knippen en eventueel de vleugel vast te houden zodat je kunt zien en controleren hoe de honden de vleugels eten (niet schrokken).
Misschien ten overvloede maar als je vleugels geeft (of ieder ander voedsel met botjes) dan altijd RAUW!!! verhitte botjes splinteren.
Als de hond gewend is aan versvlees, dan zal het maagzuur zodanig zuurder zijn geworden (de grote hoeveelheid koolhydraten in brokken maakt het remt de afscheiding van zoutzuur) dat je je geen zorgen hoeft te maken over salmonella of botjes.
groetjes Eva
Door MarijeJoanne
#91827
Die paar kippenvleugeltjes waar ik het over heb zijn nog niet gebraden, maar nog gewoon rauw dus en niet gekruid, zo uit de verpakking.
Die voor ons zelf waren natuurlijk wel gebraden (en gekruid) ;) .
Daar zijn er ook 3 van over gebleven, maar daar ging het dus niet over.

Maargoed, ik hoor het al, niet doen dus.
Mijn moeder en ik hadden het er laatst over gehad, over het barfen, en nu hadden we dus wat kippenvleugeltjes over en zei mijn moeder tegen mij of dat dan niet wat was.
En ik wist dus niet zeker of dat kon, daarom die vraag hier dus.

Maarruh, bedankt!
Door 202spots
#91830
MarijeJoanne schreef: Wij hebben vandaag kippenvleugeltjes gegeten en nu zijn er wat over, mogen de honden dit hebben?
Ik neem aan dat de vleugels niet rauw zijn?
Wanneer de vleugels gebakken,gebraden gekookt geBBQed of op 'n andere manier verhit en gaar gekookt is,dan mag je wel het vlees van de botjes halen en dan ALLEEN het vlees geven...maar NIET NOOIT NEVER gekookte bot geven!
Verder het advies van Nitus en Eva opvolgen en EERST lezen voordat je gaat beginnen!!!
Door 202spots
#91834
OOPs gelijk geschreven...ze zijn dus RAUW...
Je jkan ze eventueel met 'n hamer tot gort slaan of met de knipschaar klein knippen....kweet niet hoe groot/klein je honden is???
Rodiworst is toch rauw he? dus die is dan al 'n beetje rauw gewend???
Maar NIET gelijk met brokken geven.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#91848
MarijeJoanne schreef: Die paar kippenvleugeltjes waar ik het over heb zijn nog niet gebraden, maar nog gewoon rauw dus en niet gekruid, zo uit de verpakking.
Die voor ons zelf waren natuurlijk wel gebraden (en gekruid) ;) .
Daar zijn er ook 3 van over gebleven, maar daar ging het dus niet over.

Maargoed, ik hoor het al, niet doen dus.
Mijn moeder en ik hadden het er laatst over gehad, over het barfen, en nu hadden we dus wat kippenvleugeltjes over en zei mijn moeder tegen mij of dat dan niet wat was.
En ik wist dus niet zeker of dat kon, daarom die vraag hier dus.

Maarruh, bedankt!
ooh, gelukkig :). Ik was er echt van overtuigd dat je gebraden vleugeltjes bedoelde, sorry.
Maar je denkt er dus wel over om je honden BARF te gaan geven? Dan vries je ze toch in, lees je nog wat meer, vraag je nog wat meer, en dan kun je ze binnenkort misschien wél geven. :)
Welkom trouwens op BP :)
Door MarijeJoanne
#92196
Hoi,

Nee, dat je geen gebraden/gekookte of hoe dan ook verhitte kippenbotjes mag geven, dat weet ik wel (uh, iedereen toch ;) ).

Op het moment zijn we toch al niet zo'n bottenliefhebber (nouja, mijn moeder en ik met het idee om het de honden te geven), dus bij kippenbotten hadden we ook niet zo'n fijn idee, ookal zijn ze rauw.

En nee, die kippenvleugeltjes eten we vanavond zelf wel op ;D .
Het idee BARFEN speelt wel door mijn hoofd, maar wou er graag eerst meer van weten, het hoe en wat enzo, maar toen hadden we gister wat over en vroegen we ons dus af of het kon.
Niet dus, maar evengoed iedereen bedankt :D .
Door Lupa
#92198
in de bib is er veel info en natuurlij deervaringen van mensen.

trouwens niet idereen weet dat er geen gekookte botten aan te pas moeten komen(je staat verstelt hoeveel mensen)
Door laura
#92201
schoonpapa begreep inmiddels het barfen. Toch viel schoonmama schoonpapa een keer in de rede met: Nee tuurlijk niet rauw, eerst koken en dan t vlees geven ???
Die had t dus duidelijk niet gesnapt!!!

Ik wist t voor 4 maanden geleden ook niet hoor!!!
En dat is echt geen schande, je bent nooit te oud om te leren toch ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door