Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ineke1965
#910717
Oké, ik wil een start gaan maken met vers vlees, ik heb hart bij de slager gehaald en een flink bevleest bot, qua hoeveelheid zou het bot eigenlijk voor vandaag al genoeg eten zijn voor de honden ( zijn botten van ong. 800gr. per stuk) maar aangezien ze die niet helemaal opeten vandaag ( weet ik uit ervaring) zal ik ze toch nog maar wat vers orgaanvlees erbij geven vandaag, moet ik daar nog groenten doorheen malen? De botten krijgen ze al geregeld van me.... Of kan ik beter naast het bot nog brokken geven ipv versvlees om ze langzaam te laten wennen aan het versvoer.

Gr. Ineke
Door ineke1965
#910731
ja, heb ik gelezen, maar mijn honden krijgen al jaren botten te eten en zijn daar aan gewend, heeft nooit problemen gegeven. Ondanks dat ze het kregen naast de brokken...Omdat ze zo ontzettend tevreden en relaxed zijn na het eten hiervan, wil ik graag overstappen op altijd versvlees, ben dus nu een beetje zoekende hoe ik dat ga aanpakken.
Door evenstar
#910745
Is het misschien een idee om ze eerst kant en klaar vers tegeven dit is goedkoper en denk en  beter dan alleen hart. Hun spijsvertering kan dan wennen aan versvlees Het bot zit hier al gemalen in verwerkt.
Een bot van de slager is wat anders dat is meestal recreatie bot dan bot wat je geeft als onderdeel van de maaltijd. IK begrijp wel je dat je zegt dat je honden gewend zijn aan bot want voor iemand die net begint zo als ik is een bot een bot maar dat is dus niet zo.Begin anders met kippenekken of eendennekken misschien een kippevleugel die met de hamer bewerkt is om te kijken of ze dit verdragen of verteren Mijn ervaring is dat dat knagen op de botten van de slager niks zegt ik heb her een teefje dat nooit kaagt op zulke botten maar als een speer bv kippevleugels eet nu en 2 andere honden rustig uren knagen aan die botten maar absoluut geen kippevleugel naar binnen werken. Mijn honden eten nu al wel vanaf november 2007 kvv 
gr
Door Laura2004
#910749
Als ik jou was zou ik proberen een gevarieerd menu te maken voor je honden, dwz, een menu bestaande uit spiervlees, vleesbotten, orgaanvlees (pens, lever, niertjes, hart, pens etc.) en 1 keer in de week vis. Als je vindt dat jouw honden ook groentes moeten eten kan je ze ook af en toe een groentemix geven (geef nooit: ui, prei) en daarbij ook een eitje en wat rauwe pitten en noten.
Je kan in de menu afdeling kijken naar de verschillende menu's van de barfplaatsleden om een idee te krijgen van hoe wij onze honden hier voeren en dan kan je aan de hand daarvan en aan de hand van de ingrediënten die jij kan krijgen een menu samenstellen voor jouw honden en deze ook op barfplaats zetten, zodat de ervaren barfers daar (opbouwende) kritiek op kunnen geven.

Wat voor botten geef je precies? En aan welke botten zijn je honden inmiddels gewend?

Ik zie persoonlijk geen reden om kvv te geven, mijn honden kregen brokken en zijn van de één op de andere dag over gegaan op barf en hebben daar geen problemen mee gehad, ze hebben nooit kvv gehad.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op wo 06 feb 2008, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ineke1965
#910766
Mijn honden zijn al gewend aan botten van grotere dieren, de niet dragende delen.. dus ik bedoel nek,schouder, ribben e.d.  ze eten zo'n stuk bijna helemaal op, als er een (te)klein stukje overblijft gooi ik dat weg.

Ik heb om te beginnen hart gehaald vanmorgen bij de slager, ik  heb nog pens in de vriezer liggen en ga van de week langs de kippenboer om te kijken wat zij me kunnen bieden...

Ik ben al weken aan het lezen hier en verder op internet en mijn hoofd zit vol met informatie over BARF maar het werkt beter vor mij om nu gewoon ergens een start te maken en als het de honden goed gaat dan dit verder met van alles en nog wat uit te breiden en uit te proberen, ik ben nogal pragmatisch ingesteld en leer meer door gewoon te "doen", maar het moet wel gezond voor de honden zijn vandaar mijn vraag om advies...
Gebruikersavatar
Door *Monique
#910767
misschien handig wat er in een vorig topic ook al is geschreven, lees jezelf eerst eens goed in in het hele rauw vlees gebeuren, stel een menu samen voor je honden en lanceer dit eens op BP.
Ik denk dat je daar meer aan hebt als lukraak wat orgaan, groente, en botten te gaan geven. Ik zou sowieso een beetje kijken wat er al in de KVV verwerkt zit aan orgaan vlees.  Wat voor botten zijn het? Begin met makkelijke botten zoals kippenekken.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#910769
Ik ben al weken aan het lezen hier en verder op internet en mijn hoofd zit vol met informatie over BARF maar het werkt beter vor mij om nu gewoon ergens een start te maken en als het de honden goed gaat dan dit verder met van alles en nog wat uit te breiden en uit te proberen, ik ben nogal pragmatisch ingesteld en leer meer door gewoon te "doen", maar het moet wel gezond voor de honden zijn vandaar mijn vraag om advies...

[quote][/quote]

Daarom is het wss ook handig om met een menu (als houvast) te gaan werken. Vooral in het begin erg handig. Dan weet je precies of je honden de juiste hoeveelheden en percentages binnen krijgen.
Door Laura2004
#910796
ineke1965 schreef: Ik heb om te beginnen hart gehaald vanmorgen bij de slager, ik  heb nog pens in de vriezer liggen en ga van de week langs de kippenboer om te kijken wat zij me kunnen bieden...

Ik ben al weken aan het lezen hier en verder op internet en mijn hoofd zit vol met informatie over BARF maar het werkt beter vor mij om nu gewoon ergens een start te maken en als het de honden goed gaat dan dit verder met van alles en nog wat uit te breiden en uit te proberen, ik ben nogal pragmatisch ingesteld en leer meer door gewoon te "doen", maar het moet wel gezond voor de honden zijn vandaar mijn vraag om advies...
Ik dacht dat ik je in mijn andere reactie advies had gegeven :-\

Je honden zijn eigenlijk al gewend om alle botten te verteren, dan zou ik zorgen dat je van alles in huis hebt, dus bijvoorbeeld lamsbotten, geitenbotten, kalfsbotten, kippenbotten etc, zo ook met vlees en zo ook met orgaanvlees en dan iedere dag een combinatie geven van vlees, botten, orgaanvlees en eventueel groentes.

Ik ben ook gewoon begonnen met barfen toen kende ik barfplaats niet en ik heb ongeveer een jaar een beetje aangemodderd, maar ik was blij dat ik barfplaats ontdekte en mijn menu hier kon plaatsen, zodat ik zeker wist dat ik op de goede weg was, dus dat is mijn advies. Op hart pens en botten kunnen jouw honden niet leven, je moet zorgen dat je alles in huis hebt wat je hond nodig heeft. Succes!
Door Laura2004
#910800
trimsalon schreef: misschien handig wat er in een vorig topic ook al is geschreven, lees jezelf eerst eens goed in in het hele rauw vlees gebeuren, stel een menu samen voor je honden en lanceer dit eens op BP.
Ik denk dat je daar meer aan hebt als lukraak wat orgaan, groente, en botten te gaan geven. Ik zou sowieso een beetje kijken wat er al in de KVV verwerkt zit aan orgaan vlees.  Wat voor botten zijn het? Begin met makkelijke botten zoals kippenekken.
Maar als haar honden al gewend zijn aan alle soorten botten hoeft ze in mijn ogen niet meer te beginnen met kippennekken lijkt mij...
Gebruikersavatar
Door *Monique
#910950
klopt, maar staat nergens wat voor botten ze gewend zijn :o.....of zie ik iets over het hoofd. Mijn honden kregen in de brokkentijd ook wel eens botten (grote runderbotten e.d).
Door Laura2004
#910961
ineke1965 schreef: Mijn honden zijn al gewend aan botten van grotere dieren, de niet dragende delen.. dus ik bedoel nek,schouder, ribben e.d.  ze eten zo'n stuk bijna helemaal op, als er een (te)klein stukje overblijft gooi ik dat weg.
@Trimsalon: zie bovenstaande  ;D ;)
Door Happy Tail
#911067
als ze al gewend zijn, dan zou ik met behulp van de rekenhulp een menu/schema maken en dan lekker op zoek naar adresjes. en verder genieten van je honden als ze zo lekker voldaan zijn na een echte maaltijd
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door