Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#909649
Ik kreeg vandaag de konijnen binnen en daar zaten ook de darmen apart in een zakje. Nu is mijn vraag kan ik dit gewoon geven of is het beter om deze in de kliko te gooien :-\
Gebruikersavatar
Door Pauline
#909664
Nou..... hier eten ze geen konijn, maar ik heb ooit darmen van een haas gekregen en dat stond verschrikkelijk en eten deden ze het ook niet.... :-X :-X :-X
Door dorinekok
#909745
je kunt het toch proberen?
Bij de buren hebbben ze kippen voor de slacht (particulier)
De honden zitten dan voor de deur te wachten op de restjes die er af komen (geloof me: hier zijn er zo goed als geen restjes). En dus wordt er dan een hand vol darmen de deur uit geknikkerd. De honden weten niet hoe snel ze het op moeten eten. Maar die zijn ook niet verwend met allerhande andere heerlijkheden. Die zijn blij met alles wat naar buiten wordt gesmeten.
Mijn honden vonden een aangeschoten (maar nooit gevonden) ree in het bos. Ik vond het al zo raar dat ze steeds naar de zelfde plek renden. Het arme best was alleen nog maar een karkas en 1 poot. Maar de ribben zaten er nog aan. Weet je wat ik gedaan heb: ik ben erbij gaan zitten en we hebben samen zitten smikkelen van de ribben (nou ja ik niet hoor. Bridjo brak zelf de ribben af en ik deed het voor Babiche want die mocht niet zo dichtbij komen van tante Briets.) "t was wel een beetje oud, dat wel maar echt heel lekker nog...  :D
Gebruikersavatar
Door pike
#909792
Cindy de Wolf schreef: Ik kreeg vandaag de konijnen binnen en daar zaten ook de darmen apart in een zakje. Nu is mijn vraag kan ik dit gewoon geven of is het beter om deze in de kliko te gooien :-\
in een zakje  ???
voor de kerst kreeg ik koppen en darmen van 9 konijnen. Die darmen pasten bepaald niet in een zakje, wel in een vuilniszak. En het woog de nodige kilo's. Nooit geweten dat in zo'n konijntje zoveel darm zat.  Ik heb die darmen niet bewaard. Ze waren poepgevuld, naar het end toe was het net een kralensnoer met al die kleine keuteltjes erin, ik zag het niet zo zitten om dat te geven. Ik zou ook niet weten waar je het onder moet rekenen, het is geen orgaan in mijn ogen, en groentemix is het ook niet meer. Ik vind het niet prettig als ze op straat poep lopen eten en dan zou ik het ze wel gaan voeren? Ik heb ze weggegooid. :-[
Gebruikersavatar
Door *Monique
#909846
de eendkarkassen die ik laatst van Herby had, hier zaten de darmen (volgens mij tenminste) ook nog in. Hier worden ze niet gegeten. De hele karkassen (met kop en al) trouwens niet.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#909972
Cindy de Wolf schreef: Hmmm niemand is er dus enthousiast over. Ik geloof dan ook dat ik ze maar ga weggooien.
honden in ieder geval niet >:(
Door StephanieDavySatu
#910058
Bij Shaweca verkopen ze konijnen darmen, vraag me af of daar de keuteltjes dan nog inzitten..lijkt me dan eigenlijk ook maar niks...
Maar van de andere kant als ze een konijn in zijn geheel opeten of als een wolf deze in 't wild vangt, eten ze de darmen toch ook mee op, het is toch gewoon orgaan, of zie ik dat verkeerd?
Door dorinekok
#910076
je kunt het toch proberen? Het kan echt geen kwaad hoor!
Door Chaos
#910162
Ik weet het niet hoor. 't Is puur een gevoelskwestie, maar ik denk dat ik het niet zou geven, maar het zou me niets verbazen dat als ik wel zou geven ze het ook zou opeten. Truus eet alles.  ;D
Alhoewel ik het niet goed vind dat er buiten poep van straat wordt gegeten, wat ze wel probeert  >:( vermoed ik dat ze naast honden-, en paardenpoep ook konijnenkeutels eet. Ze staat ze volgens mij op te snoepen tussen de heidestruiken in het bos.
De fazanten die ik had uit Mill, daar zaten ook de darmen nog in. Ik heb er niets van terug gevonden. Maar daar zat niet zo heel erg veel darm in.
Nee, losse darm zou ik denk ik niet doen.
Door Lizzy
#910180
StephanieDavySatu schreef: Bij Shaweca verkopen ze konijnen darmen, vraag me af of daar de keuteltjes dan nog inzitten..lijkt me dan eigenlijk ook maar niks...
Maar van de andere kant als ze een konijn in zijn geheel opeten of als een wolf deze in 't wild vangt, eten ze de darmen toch ook mee op, het is toch gewoon orgaan, of zie ik dat verkeerd?
Ja, maar met 2 verschillen. Een konijn dat een hond in de natuur vangt, wordt gelijk opgegeten. Dat is vers. Dieren die wij doden en opslaan, transporteren en invriezen: er zitten zoveel bacterieen in de darmen dat de inhoud van de darm vrij snel wat ranzig wordt. En ik merk toch dat veel honden dat erg goor vinden. Bovendien bevat een wild konijn een andere darminhoud (qua grassen en planten en kruiden) dan een tam konijn (vleeskonijnen krijgen over het algemeen de allergoedkoopste biksbrokkies).
Gebruikersavatar
Door pike
#910429
Lizzy schreef: Ja, maar met 2 verschillen. Een konijn dat een hond in de natuur vangt, wordt gelijk opgegeten. Dat is vers. Dieren die wij doden en opslaan, transporteren en invriezen: er zitten zoveel bacterieen in de darmen dat de inhoud van de darm vrij snel wat ranzig wordt. En ik merk toch dat veel honden dat erg goor vinden. Bovendien bevat een wild konijn een andere darminhoud (qua grassen en planten en kruiden) dan een tam konijn (vleeskonijnen krijgen over het algemeen de allergoedkoopste biksbrokkies).
dus als je die darmen zou voeren geef je dus (voor)verteerde  brok  aan je hond? Geen idee wat er in konijnenbrok zit maar vast veel graan en worteltjes en doppertjes!
Door Cindy de Wolf
#910433
pike schreef: dus als je die darmen zou voeren geef je dus (voor)verteerde  brok  aan je hond? Geen idee wat er in konijnenbrok zit maar vast veel graan en worteltjes en doppertjes!
Ok, ik is overtuigd, ze gaan dus de kliko in en donderdag met het vuil mee tenzij ik er hier iemand blij mee kan maken.
Door Lizzy
#910552
pike schreef: dus als je die darmen zou voeren geef je dus (voor)verteerde  brok  aan je hond? Geen idee wat er in konijnenbrok zit maar vast veel graan en worteltjes en doppertjes!
Nou, in heel luxe voer zit dit (Hope Farms):

Samenstelling van Rabbit Super:

Gedroogde voedergewassen, graan, graan (bij)producten, (bij)producten oliehoudende zaden, vezelrijke producten, (bij)producten suikerbereiding, mineralen/vitaminen, oliën en vetten.

Dus dat geef je dan, in verteerde status, aan je hond. En dan kun je je afvragen "wat heeft mijn hond hieraan?". Nou, in mijn ogen dus niks. Gut, niet dat het kwaad kan hoor, maar als je het er los bij krijgt: dikke kans dat je honden het toch niet opeten. En terecht.
Door StephanieDavySatu
#910582
Inderdaad, bah  :o ik zou het ook niet eten als ik mijn hond was.  ;)
Ik had er inderdaad nog niet bij stilgestaan dat een konijn in het wild vers is en een natuurlijkere darminhoud heeft dan een gefokt konijn voor de slacht. Nee laat die darmen dan maar zitten.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door