Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Charlotte
#86
Misschien weten jullie hoe dit komt:

Sinds Barf met Sandro heeft hij soms aanvallen van misselijkheid. Het kan zo ineens opkomen, soms ligt hij te slapen, wordt wakker en vliegt overeind.
Hij gaat dan heel veel slikken, wordt helemaal zenuwachtig en eet echt alles wat los en vast zit.....hij heeft zelfs bijna een plastic zak opgegeten.
Meestal laat ik hem buiten en kan hij op het veldje gras eten. Dit duurt soms echt een half uur.......maar spugen?? Nope!!
Het komt wel eens voor dat hij dit midden in de nacht heeft en dan wordt ik wakker omdat hij in paniek tegen de buitendeur aanspringt :'(

Ik probeer er achter te komen of het misschien al een bepaald soort voer ligt....maar hij heeft het soms als hij karkassen heeft gegeten, vis, kalfsstaarten enz enz.....Ik kan er niet achter komen waaraan het ligt.

Herkent iemand dit?
Door ElinevKa
#87
Ja,
mijn golden heeft daar last van..had ie al voor dat we barften, maar nu heeft ie het vooral als ie botten op het menu heeft. En dat zijn dan schouderbladen ofzo.
Hij heeft het niet bij kippenbot en knars.

Bij hem helpt t als we 'm yoghurt geven als ie misselijk is. Misschien zou je dat ook door zijn groente heen kunnen doen?
Door Angelique
#89
Misschien weten jullie hoe dit komt:

Sinds Barf met Sandro heeft hij soms aanvallen van misselijkheid. Het kan zo ineens opkomen, soms ligt hij te slapen, wordt wakker en vliegt overeind.
Hij gaat dan heel veel slikken, wordt helemaal zenuwachtig en eet echt alles wat los en vast zit.....hij heeft zelfs bijna een plastic zak opgegeten.
Meestal laat ik hem buiten en kan hij op het veldje gras eten. Dit duurt soms echt een half uur.......maar spugen?? Nope!!
Het komt wel eens voor dat hij dit midden in de nacht heeft en dan wordt ik wakker omdat hij in paniek tegen de buitendeur aanspringt  :'(

Ik probeer er achter te komen of het misschien al een bepaald soort voer ligt....maar hij heeft het soms als hij karkassen heeft gegeten, vis, kalfsstaarten enz enz.....Ik kan er niet achter komen waaraan het ligt.

Herkent iemand dit?
Mijn vorige hond had dit ook. De enige remedie hem op dat moment hielp was hem naar buiten laten waar die zich het ongans vrat aan de blaadjes en het gras. Soms spuugde hij het meteen weer uit. Andere keren kwam het opgevretene er met de ontlasting weer uit, verspreid over een paar dagen. Hij had het ongeveer een 3 tot 4 keer per jaar en eigenlijk ben ik nooit achter de oorzaak gekomen.
Hij at altijd diner met gekookt (verschillende soorten)vlees, maar ik heb nooit een link kunnen leggen tussen een bepaald voer en dit gedrag. Het kon ook maar zo, zonder aanwijsbare aanleiding, midden in de nacht op komen zetten. De DA kende het verschijnsel niet, daar hadden we dus ook geen ei aan.
Door Charlotte
#90
Bedankt voor de reacties!!
Heel herkenbaar wat jullie schrijven.

Lizzy,

Ik heb de topic gelezen en ik herken het helemaal, ga van de week meteen naar de apotheek om het spul te halen.
Je schreef dat stress mede de oorzaak kan zijn.....dat zou in het geval van San goed kunnen. Op zich is het geen zenuwachtige hond maar hij heeft toch wel stress soms. Hij heeft nogal wat moeite met alleen zijn en in de gate houden waar ik ben en wat ik doe.
Ook schrikt hij nog wel eens van zacht tikkende geluiden van bv de televisie. Ik zal daar eens op gaan letten.

Regelmaat met voeden en uitlaten zit er hier niet helemaal in. Doordeweeks heb ik op zich wel vaste tijden van uitlaten maar eten geven doe ik eigelijk bewust op verschillende tijdstippen. S'ochtends krijgen ze wel op vaste tijden eten maar s'avonds varieer ik vaak. Dit omdat Sandro al snel gal ging spuwen als ik soms te laat was met eten geven. Nadat ik langzaam aan de tijden ben gaan varieren is het galspuwen over.
Ik ga weer op vaste tijden voeden en kijken of het dan minder wordt, hij kreeg namelijk in de brokkentijd wel altijd op hetzelfde tijdstip te eten.

Die misselijksheids aanvallen heeft hij gemiddeld drie a vier keer per maand.
Ook mijn dierenarts wist niet wat het was en wilde hem pillen geven tegen een geirriteerde maagwand. Heb dit bewust geweigerd omdat zo min mogelijk chemische pillen wil geven en als ik het geef moet ik zeker weten wat er aan de hand is.
Laatst gewijzigd door Charlotte op za 18 okt 2003, 02:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#91
Hoi Charlotte, ik hoop dat dit spul bij jouw hond net zo goed helpt als bij die van mij! De aanvallen komen nu minder vaak en als ze een aanval heeft, dan is het met druppels en massage in 10 a 15 minuten over. Ik laat haar overigens geen gras, takken en blaadjes eten... Want, je hebt waarschijnlijk ook gelezen waar het bij mijn hond toe geleid heeft... Succes en sterkte! En, met uitlaten op regelmatige tijdstippen: dat hoeft niet persee als hij het maar nooit echt ontzettend op hoeft te houden.
Groetjes en succes, Lizzy
Door Diegel
#19000
Lizzy schreef: Hoi Charlotte, misschien wil je deze thread even lezen en mij vertellen of jij jouw Sandro daarin herkent?
http://www.barfplaats.nl/cgi-bin/yabb/Y ... 1065377166

Groetjes, Lizzy
Lizzy, ik probeerde even deze link uit maar dit werkt niet, waarschijnlijk verwijst die nog naar de oude yabb.
Hoe kan ik dit nu vinden?
Groetjes
Door Paul_Barte
#19005
Charlotte,
Zag trouwens net pas dat er kalfsstaarten op het menu staan......laten vervallen die dingen!!!
Heel veel honden hebben moeite met het verteren van de werveltjes omdat ze die veelal in 1x doorslikken.
Door Charlotte
#19756
Paul_Barte schreef: Charlotte,
Zag trouwens net pas dat er kalfsstaarten op het menu staan......laten vervallen die dingen!!!
Heel veel honden hebben moeite met het verteren van de werveltjes omdat ze die veelal in 1x doorslikken.
Oei, mijn honden doen echt een moord voor die dingen! Ze verkiezen het boven alles ;D Hoe kun je zien dat ze de werveltjes niet goed verteren? In de ontlasting vind ik nooit restjes bot namelijk. Ik zal nog eens goed op letten of Sandro misselijk wordt na het eten van staarten.
Door Paul_Barte
#19796
Charlotte, indien jouw honden die dingen niet uitspugen dan denk ik dat het wel mee valt maar 'uitproberen' kan geen kwaad ;)

Hoe is het met KAAS ?
Geef jij jouw honden regematig een stukje kaas tussendoor.........
Zo ja, stop daar eens een week mee, dus absoluut geen kaas!!!
Er zijn meer honden die bij een (bijna) lege maag slecht reageren op kaas.
Door Lizzy
#19966
Hoi Charlotte, over de misselijkheid sinds BARF: ik vond deze link en misschien is dat toch interessant om eens naar te kijken. Honden op rauw/vers vlees en botten, hebben dus niet mEEr maagzuur, maar het maagzuur is wel zuurder! Lees maar eens op:

http://www.mountaindogfood.com/raw_help/Salmonella.htm

Misschien moet je ook dat stuk van Van Der Velden (onder zelf samenstellen - discussie) eens lezen. Ik heb daar een stuk onder gezet van ene Deense wetenschapper. Hij schrijft dit in punt 7 van zijn stuk tekst:

7)Veel honden doet het veel beter wanneer ze geen graan in hun dieet hebben. Er zijn geen bijwerkingen gedocumenteerd bij honden die helemaal geen graan gevoerd krijgen. Waar zou graan passen in een natuurlijk dieet. De pest is dat honden het redelijk kunnen doen, tenminste, op korte terwijl, op maaltijden die bijna volledig bestaan uit graan producten! Dit is misschien wel waar voor honden die met maagproblemen (om de pH waarde min of meer rond neutraal te houden omdat dit minder stressvol is dan het te verlagen naar een veel zuurder niveau - dat weer nodig is om rauw vlees/botten te verteren).

Koolhydraten houden dus blijkbaar de pH waarde van de maag neutraal. Dit heeft wel nadelen bij het voeren van rauwe voeding. Ik zat overigens ook te denken dat jouw hond mogelijk last heeft van de combinatie brok - barf. De ene keer moet het maagzuur laag blijven (bij bot en rauw vlees) en de andere keer blijft het maagzuur neutraal (brok, door koolhydraten).

Teven heb ik een interessant stuk tekst gevonden en nou weet ik helaas niet meer waar (ik zoek nog wel even verder). Dit stuk tekst beschreef dat honden die steeds op hetzelfde tijdstip eten krijgen al maagzuur aan gaan maken, voordat ze eten krijgen (Pavlov). Wanneer er dan niet op het verwachte tijdstip eten in de maag komt, kan de hond misselijk worden. Misschien speelt dit bij jouw hond een rol?

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door