Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#90669
Het blijft hier toch een beetje afzien allemaal en ik blijf maar het gevoel houden dat het ietsjes anders moet.

Poncho (10 kilo): eist gewoon een stuk voer waar ze moeite voor moet doen. Geef ik d'r vers vlees, al is het 500 gram, dan blijft ze jengelen en blaffen en de hele avond in de keuken hangen. Krijgt ze een kippenpoot (met vlees), een vis of een heel hart, dan is ze minstens een kwartier bezig en is het goed. Dan heeft ze rust. Ik probeer dan ook dagelijks een stuk 'moeitevlees' erbij te geven, totaal zo'n 300 gram.

Kit (9,35): Die heeft altijd honger. 's Avonds is het goed maar 's ochtends wil ze graag wat eten. Laatst gaf ik haar bij gebrek aan beter maar wat brokjes. Ze viel erop aan of ze uitgehongerd was en slikte ze heel in (wat ze voorheen nooit deed). Ze krijgt ook zo'n 300 gram per dag maar ik vind haar erg schriel.

Bambi (8,5 kilo): is de makkelijkste maar eet net als Kit sinds ze op vers staan konijnenkeutels als ze die vindt in huis. Deden ze met brokken nooit. Ik vind ook dat zij wel wat meer vet op d'r lijf mag hebben.

Maar om nou veel meer vlees dan 300 gram voor hun gewicht te gaan geven... Met groenten erbij is het nog meer... en koolhydraten geef ik bijna niet. En ik denk dat het daar ook niet aan ligt, ze hebben gewoon nog wat anders, wat substantiëlers nodig.

Misschien zal ik op een gegeven moment toch aan kale botten moeten gaan komen puur om aan hun behoefte aan maagvulling te voldoen. Maar eerst heb ik nog een andere oplossing: ik heb bij Bandit een doos allerhande gedroogde zaken besteld en vandaag gekregen: lamspootjes, lamsvleesstrips, bullepees enz. enz. Als ik zoiets na de maaltijd geef, heeft dat dan aanvullende voedingswaarde? Het zou ideaal zijn omdat ze er een tijdje mee bezig zijn en dat is voor alle drie goed. Maar anderzijds mag dit misschien niet dagelijks?

Heeft iemand ervaring met gedroogd spul?
Gebruikersavatar
Door chooky
#90675
Hoi Anna,
over het gedroogde spul kan ik je niet echt advies geven. Ik geef het bijna nooit meer aangezien Chooky er heel snel op uitgekeken is. Ze wil 'echte' botten waar nog vlees aan zit ;D
Ik heb die dingen ook op de site van tannetje zien staan en het ziet er wel erg goed uit. Ik denk dat als jouw honden het lekker vinden je ze dan wel 1 per dag zou mogen geven.
Je zou ook eventueel na een vleesmaaltijd een kaal bot (knie of zo) kunnen geven om aan te knagen, zodat ze wel bezig zijn. Of een keer een grote lap pens.
Om te zien of er wat in je menu ontbreekt zou het erg handig zijn om een keer een weekmenu op het forum te zetten. Je zou bijvoorbeeld een topic kunnen openen waar je gedurende een week elke dag neerzet wat elke hond gegeten heeft (inclusief kauwstaafjes, botjes, snoepjes, etc.). Zou je dat niet willen doen?
groetjes Eva

PS volgens mij mogen ze wel meer dan 300 gram hoor. 2-3% is maar een indicatie. Hoe oud waren je honden ook alweer en hoe lang geef je nu versvlees?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#90677
Hai Anna, ik heb helaas voor jou geen ervaring met dat gedroogde spul, maar ik heb misschien wel een idee voor jou om je honden te laten werken voor hun eten. Stop het vlees in een Kong en ze zijn een mooi tijdje zoet om het eruit te peuteren/likken. Doe ik bij mijn honden ook en die gaan dan na het eten moe en voldaan een tukje doen.
Die gedroogde spullen hebben volgens mij wel voedingswaarde, want als het goed is is alleen het vocht eruit gehaald. Dus zul je wel rekening moeten houden met wat je ze verder op de dag geeft. Het is natuurlijk wel fijn kauwmateriaal, dus zijn ze even bezig. Maar als ik hier zie hoe Gitte een bot te lijf gaat kan dat van korte duur zijn, al verschilt dat natuurlijk per hond.
Misschien een idee om het af te wisselen, ene dag een Kong andere dag de 'gedroogde zaken '?
Door Peet
#90678
::)...als mijn hond schriel zou zijn en altijd honger heeft, krijgt 'ie gewoon wat extra's hoor.....tabel of geen tabel.

Die richtlijnen zijn algemeen....ik heb ook altijd honger en wordt al dik van water, mijn collega (vr)eet de hele dag chocola en roomboterkoekjes...en die is een magere graat!!! >:( >:( >:(

.......dus ieder heeft een andere stofwisseling, en honden ook!
#90685
Peet schreef: ::)...als mijn hond schriel zou zijn en altijd honger heeft, krijgt 'ie gewoon wat extra's hoor.....tabel of geen tabel.

Die richtlijnen zijn algemeen....ik heb ook altijd honger en wordt al dik van water, mijn collega (vr)eet de hele dag chocola en roomboterkoekjes...en die is een magere graat!!! >:( >:( >:(

.......dus ieder heeft een andere stofwisseling, en honden ook!
ja ik wil ook zeker wat extra geven. Maar ik heb het gevoel dat dat iets anders moet zijn dan puur vlees omdat dat niet genoeg lijkt te vullen. Zoals ik zei, kan ik 500 gram vers vlees geven terwijl ze dan nog honger hebben en niet dik worden. Wat mijn hondjes eerder nodig lijken te hebben is ofwel koolhydraten (maar dat wil ik niet geven) of knaagdingen. Ik weet het antwoord wel: ik zou meer bot moeten geven maar kan daar moeilijk aankomen omdat de bio- en de scharrelslager alleen knoertharde botten hebben. Daarom dacht ik dat die gedroogde dingen wat zou kunnen zijn. Maar als dat ook niets is, moet ik er toch wat aan doen.

En het vreemde is, ik hoor hier van 10-kilo hondjes (ook van hetzelfde ras) die 230 gram per dag krijgen en daar voldoende aan hebben. Maar okay, misschien moet ik niet vergelijken. Maar ik denk dat ik die van mij wel 400 tot 500 gram per dag kan geven en dat dat echt niet te veel zou zijn.
#90687
Nitus schreef: Hai Anna, ik heb helaas voor jou geen ervaring met dat gedroogde spul, maar ik heb misschien wel een idee voor jou om je honden te laten werken voor hun eten. Stop het vlees in een Kong en ze zijn een mooi tijdje zoet om het eruit te peuteren/likken. Doe ik bij mijn honden ook en die gaan dan na het eten moe en voldaan een tukje doen.
Die gedroogde spullen hebben volgens mij wel voedingswaarde, want als het goed is is alleen het vocht eruit gehaald. Dus zul je wel rekening moeten houden met wat je ze verder op de dag geeft. Het is natuurlijk wel fijn kauwmateriaal, dus zijn ze even bezig. Maar als ik hier zie hoe Gitte een bot te lijf gaat kan dat van korte duur zijn, al verschilt dat natuurlijk per hond.
Misschien een idee om het af te wisselen, ene dag een Kong andere dag de 'gedroogde zaken '?
Hoi Anne-Marie, dat zou inderdaad een idee kunnen zijn. Ik blijf maar denken dat zo'n bak gemalen vlees te makkelijk is voor vooral Poncho en geen echte voldoening geeft. Ik heb nog drie Kongs die ik allang niet meer gebruik maar ga ze weer 'ns oppoetsen :D
#90688
chooky schreef: Hoi Anna,
over het gedroogde spul kan ik je niet echt advies geven. Ik geef het bijna nooit meer aangezien Chooky er heel snel op uitgekeken is. Ze wil 'echte' botten waar nog vlees aan zit ;D
Ik heb die dingen ook op de site van tannetje zien staan en het ziet er wel erg goed uit. Ik denk dat als jouw honden het lekker vinden je ze dan wel 1 per dag zou mogen geven.
Je zou ook eventueel na een vleesmaaltijd een kaal bot (knie of zo) kunnen geven om aan te knagen, zodat ze wel bezig zijn. Of een keer een grote lap pens.
Om te zien of er wat in je menu ontbreekt zou het erg handig zijn om een keer een weekmenu op het forum te zetten. Je zou bijvoorbeeld een topic kunnen openen waar je gedurende een week elke dag neerzet wat elke hond gegeten heeft (inclusief kauwstaafjes, botjes, snoepjes, etc.). Zou je dat niet willen doen?
groetjes Eva

PS volgens mij mogen ze wel meer dan 300 gram hoor. 2-3% is maar een indicatie. Hoe oud waren je honden ook alweer en hoe lang geef je nu versvlees?
Ga zo meteen het experiment nemen. Eerlijk gezegd had ik er nog niet eens aan gedacht dat er honden zijn die dat gedroogde spul niet lekker vinden. Oei, als dat hier maar niet zo is want ik heb me toch een hoeveelheid besteld :P

Ja, dat van die botten, zie mijn vorige antwoord. Ik ga daar ook weer achterheen. Een penslap zou ik graag geven maar heb geen idee hoe ik daaraan kom in een niet al te grote hoeveelheid. Maar andere stevige dingen waar ze lang mee bezig zijn geef ik nu wel dagelijks. Dat is ook wel een idee, om het menu steeds weer te geven. Nu moet ik wel zeggen dat ik wisselende weekmenu's heb dus dat dat kan varieren. En dat ik nu dus nog in de experimentele fase ben omdat ik nog niet helemaal tevreden ben. Maar ik neem aan dat iedereen dat heeft in het begin. Ze krijgen bij mij nu een paar maanden barf met af en toe vers vlees tussendoor. Ze zijn resp. 4, 4 en 1 jaar.
Door Timmy
#90691
Anna Penta schreef:En het vreemde is, ik hoor hier van 10-kilo hondjes (ook van hetzelfde ras) die 230 gram per dag krijgen en daar voldoende aan hebben.
Nou, kun je wel zeggen. Mijn 11,5 kg wegende wolf krijgt per dag gemiddeld 85 gram.... en d'r mag nog wel wat aan vet verdwijnen aan zijn lijf... ;D

Gr.
Linda
#90693
Mmmh zit nog even te peinzen. Dacht eraan wat een krankzinnige behoefte vooral Kit aan koolhydraten lijkt te hebben, hoe helemaal gek ze is van brokken. Met de brokkenmaaltijden was het altijd goed, waren ze altijd verzadigd.

Niet dat ik terug wil hoor, maar misschien moeten ze gewoon nog wennen aan het nieuwe menu. Misschien moet ik ook toch een ietsje koolhydraten in de vorm van pasta of zo gaan geven... eigenlijk heeft vooral Kit hier behoefte aan, terwijl Poncho gewoon een maaltijd wil waar ze moeite voor moet doen.

Pfff vrij ingewikkeld maar ik trek er gewoon de tijd voor uit om het perfecte menu voor mijn hondjes te vinden. Het lijkt erop dat elk van mijn hondjes een andere behoefte heeft en dat ik ze niet allemaal hetzelfde kan geven. En dat kost wel enige tijd om daarachter te komen. Maar uiteindelijk komen we d'r wel ;)
#90696
Timmy schreef:

Nou, kun je wel zeggen. Mijn 11,5 kg wegende wolf krijgt per dag gemiddeld 85 gram.... en d'r mag nog wel wat aan vet verdwijnen aan zijn lijf... ;D

Gr.
Linda
nou doe mij d'r ook maar zo een. Da's in elk geval een goedkope ;D
Door Timmy
#90697
Anna Penta schreef:nou doe mij d'r ook maar zo een. Da's in elk geval een goedkope ;D
Zal je vertellen, toen hij jong was, at hij maar twee keer in de week.... Was als de dood dat hij tekorten zou oplopen, ofzo. Maar we hebben hem in de kliniek toen elke dag gewogen en hij bleef echt constant op 10,5 kg staan. Ik moest toen een keer voor een scan naar de faculteit en toen zei die receptioniste dat hij op de weegschaal moest voor z'n gewicht. Ik zei toen: schrijf maar 10,5 kg op. Nee hoor, hij moest en zou op die weegschaal. Nou goed, dus Tim op die weegschaal. En wat gaf die aan? Juist, 10,5 kg. Ik heb nog nooit iemand zo zuur zien kijken :D

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door chooky
#90701
Als je koolhydraten wilt als aanvulling, zou ik bij de natuurvoedingswinkel wat vlokken halen (je hebt bijvooorbeeld 7-granen-vlokken) Als ik het goed begrepen heb zijn de graneen dan alleen platgewalst onder een hete rol en dus wel verteerbaar gemaakt maar niet stukgekookt.
Omdat ze vooral 's ochtends behoefte lijken te hebben aan iets extras, en omdat je vlees en granen beter kunt scheiden zoou ik dan 's ochtends een granenmaaltijdd geven (wat van die vlokken, twee eetlepels of zo, 's nachts geweekt in wat vocht, met wat kwark, hüttekäse, etc en wat honing bijvoorbeeld) en 's avonds een vleesmaaltijd met eventueel iets te kauwen erachteraan.
Heeft Tannetje trouwens geen geite/lams/kalfs-ribben?
groetjes Eva
Door Lizzy
#90706
Hoi Anna, ik neem aan dat je met versvlees ook kant-en-klaar versvlees bedoelt?

Of stel je nu helemaal zelf samen? Zo ja, geef je al dingen als kipkarkas, parelhoenkarkas, eendkarkas, konijnkarkas? Of welke andere dingen geef je waar wel bot in zit?

Ik denk dat er een aantal dingen aan de hand zijn: ja, een hond die van een dieet van 70% koolhydraten naar bijna 0% koolhydraten gaat: die heeft moeite. Die moet wennen. Die heeft honger. Want, koolhydraten geven een heel vol gevoel. Dat is dus logisch. Kwestie van wennen en niet aan toe geven. Jammer voor ze. Je kunt wel eventueel de hoeveelheid gepureerde groentes iets verhogen. Desnoods ga je tijdelijk wat zetmeelhoudende groentes geven zoals pompoen, bataat, etc. (ik gaf deze licht gekookt en daarna geprakt). Pompoen en bataat zijn niet mijn lievelings-groentes, maar aan de andere kant: honden vinden het heerlijk en het is absoluut niet superslecht ofzo. Het bevat vitamines en mineralen en pompoen bevat ook veel beta-caroteen. En, zetmeelhoudende groentes vind ik nog steeds minder erg als pure granen. Geef desnoods ook wat vaker een avocado (let op: pit en schil zijn giftig voor honden). Lekker vet en machtig.

Vergeet trouwens niet dat granen/koolhydraten door honden net zo lekker worden gevonden als door mensen. Kijk, ik vind groente wel lekker. Maar je kunt mij 's nachts wakker maken voor aardappelen in gekookte, gepureerde, gebakken, gefrituurde vorm. Dat geldt ook voor de meeste honden. Ik ga niet op het Atkins dieet, maar mijn hond krijgt geen koolhydraten, punt, omdat ik vind dat een hond ze niet hoort te eten. Maar lekker blijven ze het vinden. OK, hier krijgen ze best wel eens een oude boterham. En dat is dan ook een waar genot voor hen! Dat kun je ook altijd nog doen: af en toe een kort heel oud brood geven.... Dan geef je een beeeetje toe......

Tja, en met gedroogde dingen heb ik geen ervaring. Ik wil er ook geen ervaring mee hebben want ik ga voor "the real thing". Ik geef mijn honden liever een halve parelhoen of halve kip. Of lamsrib.

Ja en dan moet ik daarnaast ook wel even kwijt dat mijn honden ook het liefst iedere dag botten eten. Nu krijgen ze hier iedere dag wel iets van karkas, maar het liefst aten ze iedere avond ook nog eens een flink bot. En daar geef ik niet aan toe. Maar ik zit wel op ongeveer 40% tot 50% rauwe vleesbotten en ik denk dat je anders eens moet bekijken op welk percentage jij uit komt (als je tenminste zelf samenstelt). En als je te laag zit, dan moet je dit percentage toch gaan verhogen.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 03 mei 2004, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#90710
Anna Penta schreef:

ja ik wil ook zeker wat extra geven. Maar ik heb het gevoel dat dat iets anders moet zijn dan puur vlees omdat dat niet genoeg lijkt te vullen. Zoals ik zei, kan ik 500 gram vers vlees geven terwijl ze dan nog honger hebben en niet dik worden. Wat mijn hondjes eerder nodig lijken te hebben is ofwel koolhydraten (maar dat wil ik niet geven) of knaagdingen. Ik weet het antwoord wel: ik zou meer bot moeten geven maar kan daar moeilijk aankomen omdat de bio- en de scharrelslager alleen knoertharde botten hebben. Daarom dacht ik dat die gedroogde dingen wat zou kunnen zijn. Maar als dat ook niets is, moet ik er toch wat aan doen.

En het vreemde is, ik hoor hier van 10-kilo hondjes (ook van hetzelfde ras) die 230 gram per dag krijgen en daar voldoende aan hebben. Maar okay, misschien moet ik niet vergelijken. Maar ik denk dat ik die van mij wel 400 tot 500 gram per dag kan geven en dat dat echt niet te veel zou zijn.
hoi anna,
ik weet dat je het liefst biovlees wilt hebben, maar is het dan misschien toch niet een idee om naar ene islamitische slager te gaan, en daar kalfs/ lams/ geitenribben enzo te halen.
dan heb je iig eetbare zachte botten en kan je tot die tijd opzoek naar een biologische slager waar je wel zachte botten kan krijgen ;)
maar heeft je biologische slager geen kalfs en lamsspareribs dan trouwens ??? die zijn eetbaar en niet knoerthard.
qyan ligt nu al een half uur (heel voorzichtig, vindt het nog een beetje eng) te kauwen op een geitennek van ongeveer 500 gram.
heerlijk gezicht en pure bezigheidstherapie ;D.
het is dan wel niet biologisch, maar hij is er wel mee bezig, zit aardig wat vlees aan en het bot wat er inzit is eetbaar.
#90711
chooky schreef: Als je koolhydraten wilt als aanvulling, zou ik bij de natuurvoedingswinkel wat vlokken halen (je hebt bijvooorbeeld 7-granen-vlokken) Als ik het goed begrepen heb zijn de graneen dan alleen platgewalst onder een hete rol en dus wel verteerbaar gemaakt maar niet stukgekookt.
Omdat ze vooral 's ochtends behoefte lijken te hebben aan iets extras, en omdat je vlees en granen beter kunt scheiden zoou ik dan 's ochtends een granenmaaltijdd geven (wat van die vlokken, twee eetlepels of zo, 's nachts geweekt in wat vocht, met wat kwark, hüttekäse, etc en wat honing bijvoorbeeld) en 's avonds een vleesmaaltijd met eventueel iets te kauwen erachteraan.
Heeft Tannetje trouwens geen geite/lams/kalfs-ribben?
groetjes Eva
Hoi Eva, die vlokken heb ik maar die blieven ze hier niet :-\ niet met yoghurt, niet met hutenkase (waar ze anders dol op zijn) en niet met fruit. Het zijn wat dat betreft lastige eters. Dus toen heb ik besloten dat ik maar helemaal geen koolhydraten meer geef als het zoveel moeite kost.
Of Tannetje ribben heeft, weet ik niet. Misschien wel maar het is voor mij te ver om te halen en dat gedroogde spul kon per post.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door