Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Loti
#90388
Aangezien wij deze zomer naar Belgie gaan, moeten de honden een rabies enting hebben.
Nu lees ik dat honden erg ziek kunnen worden van deze enting.
Onze pup is 1 maand geleden geopereerd aan een levershunt en bij controle deze week bleek, dat de lever zich niet naar verwachting ontwikkeld heeft.
Er zijn 2 biopsies genomen en ik krijg de uitslag komende week. Volgens Utrecht mag de pup alles, maar ik ben toch bang voor de rabies enting.
Ook bij Frontline, tekenband en ontwormen zet ik vraagtekens. Wat moet ik doen?
Door Lizzy
#90392
Loti schreef: Aangezien wij deze zomer naar Belgie gaan, moeten de honden een rabies enting hebben.
Nu lees ik dat honden erg ziek kunnen worden van deze enting.
Onze pup is 1 maand geleden geopereerd aan een levershunt en bij controle deze week bleek, dat de lever zich niet naar verwachting ontwikkeld heeft.
Er zijn 2 biopsies genomen en ik krijg de uitslag komende week. Volgens Utrecht mag de pup alles, maar ik ben toch bang voor de rabies enting.
Ook bij Frontline, tekenband en ontwormen zet ik vraagtekens. Wat moet ik doen?
Ik denk dat deze vraag het best door een dierenarts beantwoord kan worden (maar als het mijn hond was: dan liet ik 'm niet enten tegen Rabies en nam ik 'm dus niet mee - ook vind ik al dat gif tegen teken en wormen voor een gezonde hond al niks, laat staan voor een hond die net zo'n operatie heeft gehad - maar goed, da's mijn persoonlijke mening).
Groetjes, Lizzy
p.s., hoe is het eigenlijk met jouw hondje?
Door Lupa
#90408
is er voor belgie dan een verplichte rabbie prik?

als ik naar belgie ga met mijn hond voor proeven niemand die mijn hond controlleerd of de papieren inkijkt.
Gebruikersavatar
Door Loti
#90409
Hoi Lizzy,
De artsen vinden het vaccineren en al die middelen geen enkel probleem. Ik heb er speciaal naar gevraagd.
Aangezien mijn andere teckel superallergisch is, krijgen hond en kat preventief het hele jaar Frontline en ik vrees dat ze ook aan de tekenband moeten (we wonen in Den haag, waar al een aantal honden overleden is door de tekenkoorts).
Op vakantie gaan zonder de honden is geen optie, daar moeten we echt niet aan denken :(

Het gaat prima met Saartje, ze is een vrolijk energiek hondje; de operatie aan de levershunt is goed gegaan, maar helaas blijkt de lever zich niet goed ontwikkeld te hebben en zijn er afwijkingen gezien op de controle echo, vandaar de biopsies.
Vreemd was ook de ammoniakwaarde in het bloed:
nuchter 62, na inspuiting van ammoniak in de darm na 20 minuten 18 en na 40 minuten 14.
De artsen hebben hier nog geen verklaring voor.
Door Lupa
#90411
ik heb het gelezen het is inderdaad verplicht.
nou moe hoe kan dat dat ik gewoon met mijn hond kan staan en gaan waaar ik wil in belgie?
Door Lizzy
#90414
Tja, in Nederland op vakantie gaan is misschien een optie?

Overigens ben ik benieuwd waarom die artsen het geen probleem vinden om jouw hond te vaccineren. In de bijsluiter staat vermeld dat de hond helemaal gezond moet zijn. Betekent dit dat zij jouw hond 100% gezond vinden?

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Nitus
#90420
Lupa schreef: ik heb het gelezen het is inderdaad verplicht.
nou moe hoe kan dat dat ik gewoon met mijn hond kan staan en gaan waaar ik wil in belgie?
Omdat niemand controlleerd? ;)
Gebruikersavatar
Door Loti
#90436
Ik ga het maar eens bespreken met mijn eigen dierenarts en zal in ieder geval de uitslag afwachten en het dan aan de professor himself vragen.
Lizzy, je hebt gelijk, vaccinaties worden alleen gegeven aan 100% gezonde dieren en Saar mag dan wel volkomen gezond lijken, de lever is niet normaal.
Door Lupa
#90440
Nitus schreef:
Omdat niemand controlleerd? ;)
dus hoe belangrijk is het dat je hond voor ineent?
als niet controlleren vinden ze ook niet belangrijk
Gebruikersavatar
Door Nitus
#90456
Lupa schreef:

dus hoe belangrijk is het dat je hond voor ineent?
als niet controlleren vinden ze ook niet belangrijk
Dat bedoel ik ook. Zij vinden het blijkbaar niet belangrijk dus ... Ik vind dat je voor jezelf moet afwegen hoe groot je de kans acht dat jouw hond hondsdolheid op kan lopen. Nou in mijn geval minimaal tot 0 dus ik ga daar niet meer voor enten. Tenzij ik hoor dat er streng gecontrolleerd wordt. ;D
Gebruikersavatar
Door Loti
#90459
Wij gaan naar een bungalowpark en ik heb gehoord (maar weet absoluut niet of dat waar is) dat men daar nog wel eens controleert. De hond moet ook een rabies penning dragen, dus dat is makkelijk te controleren.
Ik ben niet zo bang dat mijn honden rabies oplopen, maar wel voor de consequenties als ze bij grens of polititecontrole niet geent zijn ( quarantaine??? of ergere maatregelen)
Door oebaya
#90543
Loti schreef: Wij gaan naar een bungalowpark en ik heb gehoord (maar weet absoluut niet of dat waar is) dat men daar nog wel eens controleert. De hond moet ook een rabies penning dragen, dus dat is makkelijk te controleren.
Ik ben niet zo bang dat mijn honden rabies oplopen, maar wel voor de consequenties als ze bij grens of polititecontrole niet geent zijn ( quarantaine??? of ergere maatregelen)
Waar ga je heen in België? Alhoewel je de grens over gaat en daarom een Rabiës-enting in principe al verplicht is, is binnen België voor Belgische inwoners Rabiës-enting niet overal verplicht. Woon je in België en je gaat naar het gebied tussen Maas en Samber of je woont daar, is ook voor inwoners van België de enting verplicht.
Ga je dus niet naar dat gebied, dan is de enting niet verplicht voor Belgische honden en hem je dus ook minder kans op controle als je wordt aangehouden.
Bungalowparken en campings controleren vaak de entingen, althans kondigen aan dat te doen. In Frankrijk is dat ook zo, maar ze hebben me nog nooit naar de papieren van de honden gevraagd.
gr.
Nicolette
Door Timmy
#90557
Loti schreef: Onze pup is 1 maand geleden geopereerd aan een levershunt en bij controle deze week bleek, dat de lever zich niet naar verwachting ontwikkeld heeft.
Er zijn 2 biopsies genomen en ik krijg de uitslag komende week. Volgens Utrecht mag de pup alles, maar ik ben toch bang voor de rabies enting.
Ook bij Frontline, tekenband en ontwormen zet ik vraagtekens. Wat moet ik doen?
In ieder geval zou ik de biopsie-uitslag afwachten. Dat is maar een weekje. Kun je daarna beslissen. Als echter de primaire poortader ook onderontwikkeld is, dan hersteld de lever zich ook niet. Zou ik dus niet vaccineren als het niet echt nodig is.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Loti
#92563
Vanmiddag heb ik de uitslag gekregen:

Saar is helemaal gezond :D

Uit de biopsie is gebleken dat de lever goed doorbloed is; er hebben zich voldoende bloedvaatjes gevormd; de levershunt is gesloten en de lever functioneert prima.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door