Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#902525
Zoals een aantal van jullie al weten willen wij in de toekomst een derde hond erbij, een dalmaat  :D

Nu vraag ik me af of jullie bepaalde voedingswaren niet geven ivm de hoeveelheid purine daarin. Ik heb de lijst van Lizzy al uitgeprint. Mij valt op dat vooral alle delen van de kip en daarnaast lever veel purine bevatten. Voeren jullie dit wel of niet?

Geven jullie allemaal elke dag karnemelk? En meten jullie allemaal met regelmaat de ph-waarde van de urine?

Wat ik me daarnaast afvraag, ik meende dat het urine door verse voeding juist zuurder wordt, maar dit is toch niet goed voor een dalmaat?
Door Lizzy
#902560
Jaaaa, LEUK! ;D

Ik voer alles. Het enige dat ik redelijk met mate voer is orgaanvlees. Ik voer 15% orgaanvlees en dat is inclusief pens dus. Maar ik voer dus wel orgaan, ook lever en ook vette vis. Alles. Wat ik wel voer is groentemix. Elke dag. Vlees maakt zuur, groente maakt alkalisch.

Ik geef nooit karnemelk. En zelden zuivel. Maar, ik heb geen uraatvormers. Als ik een uraatvormer zou hebben, zou ik voorzichtig zijn met orgaan, met vette vis en iedere dag karnemelk geven om door te spoelen.

Ik meet inmiddels nooit meer de pH waarde van de urine. Ik heb eigenlijk alleen die van Brutus vaak opgemeten. Omdat hij een reu is. Die van Linga heb ik nog nooit opgemeten. Brutus is al over de gevaarlijke leeftijd heen. Reutjes van ergens tussen de 2 en de 6 jaar is de grootste risicogroep. Teefjes hebben vrijwel nooit vastlopers met uraat om de simpele reden dat hun plasbuis korter en breder is.

Wat trouwens belangrijk is voor Dalmaten, zeker de reutjes: dat ze tenminste iedere 4 uur kunnen plassen.
Door Lizzy
#902580
Evelyn schreef: Hoe weet je dat? Omdat ze dit nog nooit gehad hebben? Op wat voor leeftijd kun je dit vaststellen bij teefjes?
Nee sorry, dit is een foute uitdrukking "ik heb geen uraatvormers". Elke Dalmaat vormt uraat. Maar de meeste Dalmaten: daar merk je niks aan en zul je ook nooit wat aan merken. Zeker bij teefjes gaat het met uraat vrijwel nooit mis. Ik zit nu 12 jaar in de Dalmaten en ik heb nog nooit 1 teefje meegemaakt die uraatvastlopers heeft gekregen. Mijn meisjes vormen dus wel uraat maar ze plassen het netjes uit. Brutus vormt dus ook uraat (net als alle Dalmaten) maar hij heeft nooit een uraatprobleem (vastlopers of verstoppingen) gehad (zoals de meeste reuen nooit problemen hebben). In Amerika lijkt het probleem overigens groter. Meer/vaker Dalmaten (reuen!) met problemen. Ik vermoed dat dit komt omdat het daar heel normaal is dat je een hond neemt en vervolgens 8 of 10 of zelfs 12 uur per dag gaat werken en de hond alleen laat... Zeker een reu moet iedere 4 uur (zeker in de 'gevaarlijke jaren') even plassen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 25 jan 2008, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#902639
Bernie schreef: Hoe doen jullie dat dan 's nachts met die iedere 4 uur plassen?
En kan je een dalmaat ook gewoon op kvv zetten met af en toe wat yoghurt, een eitje en vette vis?
Nou, 's nachts is natuurlijk geen probleem, het gaat om regelmatig plassen.

Waarom KVV? Beter geen KVV, veel te veel orgaanvlees. Mooiste is BARF. Dat bevat veel vocht en gepast orgaanvlees en groentemix en da's het allerbeste. Daarop spoelt de Dalmaat goed door, mooier kan niet!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 25 jan 2008, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#902640
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit de pH van de urine heb gemeten  :-[ :-X , ik neem me wel steeds voor om een urineonderzoekje te doen, maar zelfs dat heb ik nog nooit gedaan  :-X .
Ook houd ik met de maaltijden helemaal geen rekening met de hoeveelheden purine.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#902742
Ik voer ook alles, maar slechts 10% orgaan, inclusief pens. Bij Sam (teef) heb ik nog nooit de pH gemeten en bij Bruin alleen rond de periode dat hij een blaasontsteking heeft gehad. Toen zat hij logischerwijs overigens meer aan de alkalische kant dan aan de zure kant.

Sam heeft het voorrecht dat ze mijn karnemelkbeker mag uitlikken als ik er klaar mee ben, maar dat is qua hoeveelheid dus niks. Soms krijgt Bruin wel eens een klein scheutje yoghurt door zijn groentenmix als hij daar mee zit te miepen, maar verder geef ik ze eigenlijk geen zuivel. Verder krijgen ze allebei elke dag groentemix, ik geef 15% op het totale menu, en dan omgerekend naar hun gewicht. Dit is het menu qua percentages van onze dallies:

Bruin: 1000 gram/dag = 7000 gram/week (3,3 % lichaamsgewicht)
Sam: 700 gram/dag = 4900 gram/week (2,8 % lichaamsgewicht)

                                    Bruin:              Sam:
55 % RMB = 3850 gram        2700 gram
17% Spiervlees = 1200 gram          830 gram
10 % Orgaan = 700 gram            490 gram
15% Groentemix = 1050 gram          740 gram
3 % Overig = 200 gram            150 gram

Onze honden doen het hier prima op. Ik moet zeggen dat de RMB's iets meer vlees dan bot bevatten.

Maarre bij de weg: wat ontzettend gaaf dat je ook voor een Dalmaat kiest!!! :) :) :)
Door Eef+Stippels
#902904
Bedankt voor de reacties, ik denk dat het helemaal goed gaat komen.
Maarre bij de weg: wat ontzettend gaaf dat je ook voor een Dalmaat kiest!!! :) :) :)
Ja he?!  Jullie hebben me aangestoken :D :D
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#903032
Lizzy schreef: Nou, 's nachts is natuurlijk geen probleem, het gaat om regelmatig plassen.

Waarom KVV? Beter geen KVV, veel te veel orgaanvlees. Mooiste is BARF. Dat bevat veel vocht en gepast orgaanvlees en groentemix en da's het allerbeste. Daarop spoelt de Dalmaat goed door, mooier kan niet!
Bedankt voor je antwoord.
Dus het gaat puur om overdag dat regelmatig plassen. ;)

Dus een kvv zou niet goed genoeg zijn bij een dalmaat, ook niet als je eventueel dingen bij zou voegen?
Door Borke
#903080
Judith van Sam schreef:Maarre bij de weg: wat ontzettend gaaf dat je ook voor een Dalmaat kiest!!! :) :) :)
Ik ben helemaal verbaasd dat je een Dalmaat kiest, lijkt me een enorm contrast met je Dobers :o
Door Lizzy
#903162
[quote="Bernie"]
Bedankt voor je antwoord.
Dus het gaat puur om overdag dat regelmatig plassen. ;)

Dus een kvv zou niet goed genoeg zijn bij een dalmaat, ook niet als je eventueel dingen bij zou voegen?

[/quote]

Nou, kvv is beter dan brokken. Want brokken zijn voor een Dalmaat veel te droog. Maar BARF is te prefereren boven kvv.
Door Eef+Stippels
#903215
[quote="AstridStraver"]
Ik ben helemaal verbaasd dat je een Dalmaat kiest, lijkt me een enorm contrast met je Dobers :o
[/quote]

Nee joh, dat contrast valt naar mijn idee wel mee. Dobers hebben een hele naam, maar volgens mij verschillen ze niet echt veel van dalmaten. Ze hebben veel gelijkenissen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door