Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rick76
#898073
Hoi,

Wij hebben nu een tweede Dogo Argentino erbij. Een pup van nu 13 weken. Hij krijgt vanaf 11 weken BARF. Momenteel krijgt hij dit per week.

Rauwe vleesbotten                 2380,00 gram
Rauwe/gepureerde groenten 476,00 gram
Orgaanvlees                 714,00 gram
Overig                                 238,00 gram
Spiervlees                 952,00 gram
totaal                                      4760      gram                                     

Hij weegt momenteel 13,6 kilo.

Aangezien we nog een Argentino van 11 mnd hebben heb ik het idee dat onze pup teveel verbrand. Door oa het spelen met de Argentino van 11 mnd.

De pup oogt erg mager, je voelt en ziet de ribben duidelijk. Persoonlijk vind ik dat een pup schraal hoort te zijn en zeker een Argentino pup. Maar omdat ik het idee heb dat deze toch net iets te mager is vraag ik me af of ik meer kan geven dan de hier bovenstaande hoeveelheden??

Alvast bedankt voor reactie.

Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar
Door Angelique
#898077
Als je denkt dat je pup te mager is mag je gerust meer geven.

Je geeft nu 5% per kg. lichaamsgewicht. Dat mag voor een aktieve pup best naar de 7% á 8%.

Maaruuh......weeg je dat serieus af tot op het grammetje nauwkeurig?
Laatst gewijzigd door Angelique op za 19 jan 2008, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rick76
#898080
Angelique schreef: Als je denkt dat je pup te mager is mag je gerust meer geven.
Okay. Dus ookal komt hij zeg maar al aan 5%? Dus gewoon alleen het percentage verhogen? Of zou je dan ook iets andere verhouding geven dan

Rauwe vleesbotten                            50%
Rauwe/gepureerde groenten            10%
Orgaanvlees                                      15%
Overig                                                  5%
Spiervlees                                          20%
Gebruikersavatar
Door Angelique
#898081
Ah, we zaten tegelijk te tikkeren ;D Ik was m'n zakjapanner even kwijt, dus vandaar.

De verhoudingen vind ik prima. Waar je naar zou kunnen kijken is b.v. hoe vet is je spiervlees. Kip is .b.v  veel minder vet dan rund of geitenvlees. Maar verhoging van het percentage is niet abnormaal. Ik heb hier nog geen opgroeiende pups gehad die het met 5% deden op die leeftijd.
Door Rick76
#898089
Angelique schreef: Ah, we zaten tegelijk te tikkeren ;D Ik was m'n zakjapanner even kwijt, dus vandaar.

De verhoudingen vind ik prima. Waar je naar zou kunnen kijken is b.v. hoe vet is je spiervlees. Kip is .b.v veel minder vet dan rund of geitenvlees. Maar verhoging van het percentage is niet abnormaal. Ik heb hier nog geen opgroeiende pups gehad die het met 5% deden op die leeftijd.
  De kip en geit/rund is gelijk verdeeld, dus ook gemiddeld vet krijgt hij dus.

Een geruststelling dat ik makkelijk meer mag geven ;) Maar wat ik toch moeilijk vind is dat mijn 13 week oude pup met bijv 8% dan evenveel zou krijgen als mijn 11 mnd pup.
Door Laura2004
#898094
Rick76 schreef:   De kip en geit/rund is gelijk verdeeld, dus ook gemiddeld vet krijgt hij dus.

Een geruststelling dat ik makkelijk meer mag geven ;) Maar wat ik toch moeilijk vind is dat mijn 13 week oude pup met bijv 8% dan evenveel zou krijgen als mijn 11 mnd pup.
Dat is niet vreemd. Ik heb een hond van 27 kilo, zij eet ruim 1 kilo en mijn andere hond van 31 kilo eet rond de 700 gram per dag. Iedere hond is anders, geen enkele hond verbruikt hetzelfde, dus ik zou gewoon lekker meer gaan voeren, zodat hij op het juiste gewicht komt.

Succes!
Door Rick76
#898097
Laura2004 schreef: Dat is niet vreemd. Ik heb een hond van 27 kilo, zij eet ruim 1 kilo en mijn andere hond van 31 kilo eet rond de 700 gram per dag. Iedere hond is anders, geen enkele hond verbruikt hetzelfde, dus ik zou gewoon lekker meer gaan voeren, zodat hij op het juiste gewicht komt.

Ik snap het wel, maar mijn hond van 11 mnd weegt 35 kg en krijgt nu +/- 1000 gr en deze van 13 wkn met 13,6 kilo zou dit dan ook krijgen. We gaan het eens opvoeren :) Mijn hond van 11 mnd is ook redelijk slank (niet mager), maar wel goed gespierd. Zou deze dan ook meer dan 1 kilo pd mogen eten?

Succes!
Door Laura2004
#898215
Als jouw hond van 11 maanden goed op gewicht is zou ik hem niet meer geven als je hem te mager vindt kan je altijd meer geven, hier verandert het ook weleens. En ik kijk naar mijn honden, als ik zie dat ze te dik worden (dat heeft mijn reu) dan geef ik ze wat minder en als ik ze te dun vindt (mijn teefje Ziggy wordt snel te dun) dan geef ik ze meer, je moet gewoon goed op je hond letten en daar het menu op aan passen, zowel de hoeveelheid als de samenstelling.  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#898219
Rick76 schreef:   De kip en geit/rund is gelijk verdeeld, dus ook gemiddeld vet krijgt hij dus.

Een geruststelling dat ik makkelijk meer mag geven ;) Maar wat ik toch moeilijk vind is dat mijn 13 week oude pup met bijv 8% dan evenveel zou krijgen als mijn 11 mnd pup.
Dat is niet zo vreemd. Die van 11 maand heeft zijn grootste groeispurt gehad en die van 13 weken zit er midden in. Hij zal nog wel meer gaan eten en meestal zo rond de 7 á 8 maanden kun je weer wat gaan minderen.
Door roefus
#898380
Gewoon met 'je ogen' voeren.
Ik kreeg Lara met 7 maanden.
Toen voerde ik pakweg 500 gram (exclusief groente).
Nu is dat 'n 400 gram.
Na 7 maanden is de groei er voor 'n groot gedeelte uit.
Je ziet met je eigen ogen heel goed of 'n hond te mager of te dik is.
Daar moet je op anticiperen.
Door Fynn
#898461
Hoi

Wij hebben een ridgeback van 8 maanden en die krijgt momenteel 800 gram kvv.
Vanaf 10 weken tot zo'n 6 maanden heeft hij ongeveer een kilo per dag gehad maar nu krijgt hij minder want hij werd toch iets te dik .
Dus inderdaad voeren met je ogen zijn ze te mager meer eten en zijn ze te dik minder.
We hebben ook nog een teef die weegt 42 kg en eet 600 gram per dag.
Dan hebben we nog een reu van 38 kg en die krijgt zo'n 700 gram per dag,dit zijn wel volwassen ridgebacks.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Rick76
#898711
Fynn schreef: Hoi

Wij hebben een ridgeback van 8 maanden en die krijgt momenteel 800 gram kvv.
Vanaf 10 weken tot zo'n 6 maanden heeft hij ongeveer een kilo per dag gehad maar nu krijgt hij minder want hij werd toch iets te dik .
Dus inderdaad voeren met je ogen zijn ze te mager meer eten en zijn ze te dik minder.
We hebben ook nog een teef die weegt 42 kg en eet 600 gram per dag.
Dan hebben we nog een reu van 38 kg en die krijgt zo'n 700 gram per dag,dit zijn wel volwassen ridgebacks.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Het is natuurlijk logisch dat pups in de groei zijn en meer nodig kunnen hebben. Het is alleen dat de verhouding zo schreef lijkt. Terwijl dat het natuurlijk niet is. We hebben de pup van 13 weken nu wat meer gegeven, maar wel in dezelfde verhouding en blijven idd wat meer geven totdat deze op het zicht te zwaarder gaat worden.

Eigelijk bleven we hem minder geven omdat hij wel een kilo per week aankomt. En we waren bang dat als hij teveel aankwam toch gevaarlijk voor de gewrichten zou zijn. Maar het is een hele grove pup(qua poten,kop) los van de magerheid, dus dat extra voeding zal hij goed omzetten.

bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Door *Monique
#898781
zou gewoon meer gaan voeren, en met je ogen voeren. Bantu is nu 7 maanden en staat op 800 gram per dag (5 %), en ik verhoog nu niet meer. Word ze te mager, krijgt ze meer, word ze te dik krijgt ze minder. Naarmate ze ouder word en zwaarder komt ze vanzelf wel naar die 2 a 3%.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door