Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door robbiekomvoor
#897175
ik maak me zorgen...en waarom??  weer om het aujesky virus...zoals ik het heb begrepen komt deze vreselijke ziekte niet meer voor in nederland....maar wel onder verschillende wilde zwijnen populaties.ook heb ik begrepen dat dit virus een oversprong kan maken naar b.v.rundvlees en paardenvlees.ik maak mij hier best wel zorgen over m.n. voor de mensen die wild afval gaan halen bij bepaalde slachteijen. wie geeft mij 100 procent garantie dat het puur van herten,hazen en konijnen etc afkomstig is? misschien heeft op diezelfde slachttafel een aujejesky 'wildzwijn' gelegen.je moet er toch niet aan denken dat dit zou gebeuren! ikzelf ben super voorzichtig en koop alleen bij  islam slachthuizen,waar geen varken te bekennen is. hopelijk wordt dit niet opgevat als een preek maar meer als een waarschuwing.
Door Lizzy
#897192
Ik begrijp je angst maar helemaal reeel is het niet. Ten eerste zijn paarden, koeien en geiten 'dead end host'. Met andere woorden: ze kunnen de ziekte wel krijgen, maar worden ziek en overlijden eraan. Altijd. De kans dat deze dieren geslacht worden en in de voedselketen terecht komen: die is zeer klein zo niet nihil. Zieke dieren worden namelijk afgekeurd.

Bovendien hebben we op het moment geen Aujeszky in NL, zijn we jaren vrij en krijgen we status 10. Dan stoppen we met enten. Ik ben er niet blij mee, want in mijn ogen kun je wachten op uitbraken. Maar, als deze er komen, zullen de varkens geruimd gaan worden, zullen er straffe maatregelen komen (ik ken de draaiboeken niet hoor, maar die zullen best op te vragen zijn) want de landen om ons heen: willen geen besmette varkens. En de bloedcontroles op Aujeszky: die blijven.

100 jaar geleden, toen er nog wel regelmatig Aujeszky voor kwam, toen bestonden er nog geen brokken. En voerde men rauw vlees aan de hond (zie Donath z'n boeken bijvoorbeeld). En toen gingen er ook niet massaal honden dood aan Aujeszky. Ja, boerderijhonden. En katten. Daar zag men het eerst aan dat men Aujeszky op de boerderie had. De katten vielen massaal dood neer en dus was het virus weer op de boerderie aanwezig.... Maar stadskatten en honden stierven niet massaal.

Of het virus over springt van een stuk vlees van een besmet varken op een niet besmet stuk vlees van een rund (door de handen of mes of snijplank van de slager): dat is onbekend. Men weet het gewoon niet. Dus daar kun je wel heel bang voor gaan zitten wezen, maar ik denk dat de kans dat je hond vandaag de dag op deze manier besmet wordt kleiner is dan dat er een vliegtuig op je dak land. Het enige waar je voor op moet letten in mijn ogen is: als er grote uitbraken zijn in NL: geef dan voorlopig even geen runderkopvlees. Als een rund al besmet is geraakt en toch in de voedselketen terecht komt (kleine kans): dan zijn de tonsillen het besmettelijkste deel van het rund. En geloof me, ik zit als een bok op de haverkist als het gaat om Aujeszky dus als het heerst, staat dat direct op Barfplaats. En verder: voer gewoon zekerheidshalve geen rauw varkensvlees. Ja, er zijn mensen die dat wel doen, die moeten dat zelf weten. Ik doe het niet omdat ik het sowieso een ongezond vleessoort voor mijn honden vind en er keuze zat is en ik dus geen risico wil lopen dat mijn honden net een besmet stuk varken uit een buurland of een besmette boerderie op in hun bak krijgen. Er zijn overigens veel landen in de wereld die al jaren en jaren aujeszky-vrij zijn en of het virus zelfs nooit geheerst heeft en daar geven mensen gewoon rauw varkensvlees aan hun hond.

Meer over Aukeszky lezen? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 786.0.html

Ik ben een jaar of 6 geleden al begonnen data erover te verzamelen en meer te weten te komen over hoe het virus zich gedraagd.
Door Hanna
#897200
Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor besmetting van het vlees na de slachting (dus in het slachthuis)
Varkensvlees mag je niet rauw eten... rundvlees wel. Het zou dus een groot risico zijn als je beide hompen vlees op één en dezelfde snijplank legt zonder deze eerst schoon gemaakt te hebben... Ik denk dat het slachthuis wat dat doet heel snel zijn vergunning kwijt is!
Door Sietie
#897316
Hanna schreef: Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor besmetting van het vlees na de slachting (dus in het slachthuis)
Varkensvlees mag je niet rauw eten... rundvlees wel. Het zou dus een groot risico zijn als je beide hompen vlees op één en dezelfde snijplank legt zonder deze eerst schoon gemaakt te hebben... Ik denk dat het slachthuis wat dat doet heel snel zijn vergunning kwijt is!
Volgens mij (ik weet het niet zeker)mogen varkens en runderen ook niet op dezelfde dag worden geslacht in een slachterij
Door robbiekomvoor
#897458
dat er momeneel geen aujesky voorkomt bij varkens was mij wel bekend,maar hoe zit het dan met de wilde zwijnen?want daar schijnt het virus dus wel voor te komen.
Door Hanna
#897621
Sietie schreef: Volgens mij (ik weet het niet zeker)mogen varkens en runderen ook niet op dezelfde dag worden geslacht in een slachterij
Ik weet dat hetzelfde ook bij mijn poelier is met kip en wild.

Ik denk dat hetzelfde geldt voor wildzwijnen,  ik weet niet of deze rauw gegeten worden, maar aangezien het eigenlijk ook varken is denk ik niet. Dus zal het niet samen met hert op 1 plank mogen! Wil het wel de volgende keer aan Branko vragen als ik er ben ;)
Door Lizzy
#897628
robbiekomvoor schreef: dat er momeneel geen aujesky voorkomt bij varkens was mij wel bekend,maar hoe zit het dan met de wilde zwijnen?want daar schijnt het virus dus wel voor te komen.
Ja, en dus? Gewoon geen wild zwijn voeren, that's is.
Door robbiekomvoor
#897741
dat snap ik,maar stel nou dat er naast dat wildzwijn een hert hangt,als dat zwijn met het virus besmet zou zijn, kan het  dus over  springen naar dat hert en zo het vlees van het hert besmetten....of maak ik me te veel zorgen hierover.
Door mirjam_dc
#897742
Ik denk echt dat je je te veel zorgen maakt. Een virus is geen beestje dat kan 'overspringen'. Zolang de slager hygiënisch werkt kan het echt niet fout gaan. Zoals Lizzy als schreef, zolang je geen (wild)varkensvlees rauw voert, is het risico ongeveer even groot als dat vliegtuig dat op je dak valt. ;)
Laatst gewijzigd door mirjam_dc op za 19 jan 2008, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hellenbanjerbo
#897861
Sietie schreef: Volgens mij (ik weet het niet zeker)mogen varkens en runderen ook niet op dezelfde dag worden geslacht in een slachterij
klopt. en in de wildzwijnpopulatie in Nederland komt gelukkig ook geen Aujeszky voor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door