Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Henny V.
#897328
Hoi.

Ik geef mijn honden iedere dag smuldier compleet.
Nu wil ik bij Herby de vleesmixen bestellen en andere vleessoorten en dat afwisselen  met de smuldier.
Moet ik er dan ook groente bijgeven?
En moet het perse gemalen groente zijn?
En hoeveel groente wordt dit dan op 1 ons vlees.

gr.Henny
Door Minna
#897347
Moet niet, mag wel. Groente moet gepureerd omdat de hond daar niet anders iets uithaalt, heel kort gekookt mag ook. De hoeveelheid groente moest geloof ik niet meer zijn dan 5-10 % dus voor 200 gram eten per dag (gok op zoiets met een cavje?) 20 gram groente, of twee keer per week 1/3 maaltijd vervangen met groenteprut. Hoef je natuurlijk niet elke dag te geven, andres wordt het wel een beetje lastige verhaal met zulke kleine hoeveelheden...
Door Wicka
#897453
Moeten groenten echt gepureerd worden omdat ze er anders niets uithalen? Wicka eet meestal rauwe wortels en (biologische, zo nu en dan krijgt ze die) aardappels gewoon zo ongepureerd.
Door Golum
#897467
Wicka schreef: Moeten groenten echt gepureerd worden omdat ze er anders niets uithalen? Wicka eet meestal rauwe wortels en (biologische, zo nu en dan krijgt ze die) aardappels gewoon zo ongepureerd.
Groenten kunnen het beste gepureerd of even gekookt worden. Honden missen namelijk het enzym om de cellulosewand van de cel af te breken, dus zo kunnen ze niet bij de voedingsstoffen. Met koken of pureren breek je die wand wel af, zo verteer je het als t ware voor.
Door mirjam_dc
#897651
Wicka schreef: Moeten groenten echt gepureerd worden omdat ze er anders niets uithalen? Wicka eet meestal rauwe wortels en (biologische, zo nu en dan krijgt ze die) aardappels gewoon zo ongepureerd.
Aardappels zou ik niet geven, tenminste niet standaard. Af en toe een gekookt half aardappeltje kan vast geen kwaad maar aardappels zijn vnl een koolhydratenbron en dus geen geschikt hondenvoer. Ook schijnen sommige honden er enorm van te gaan stinken. 't is maar een advies ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door