Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Henny V.
#894457
Hoi.

Ik wil mijn beginnende barfers iets te kluiven geven tussendoor.
Ze krijgen nu regelmatig kippenekken en kippenvleugels.
Nu wil ik die runderknars geven.
Zou dat kunnen?
En wat kan als recreatiebot geven ?
Door tieneke
#894461
Hier geen runderknars waar ook nog eens geen vlees aanzit,de kans op verstopping blijft aanwezig,ik hou het bij eetbare botten zoals kalfs/lamsribben die aardig bevleesd zijn.
Een recreatiebot heb je echt niet nodig als je dit aan je hondjes geeft.
Door Lizzy
#894466
Raktom schreef: Hoi.

Ik wil mijn beginnende barfers iets te kluiven geven tussendoor.
Ze krijgen nu regelmatig kippenekken en kippenvleugels.
Nu wil ik die runderknars geven.
Zou dat kunnen?
En wat kan als recreatiebot geven ?
Ik zou zelf eerst beginnen met (grotere delen van) hele kippen en parelhoen en konijn en eend te geven. Dat verteerd voor een beginner volgens mij makkelijker dan runderknars. Als dat goed gaat, dan kun je (als het zacht is - ik heb er geen ervaring mee, met runderknars) ook runderknars geven met een vlees of pensmaaltijd. Ik zou zelf nooit een runderbot geven (ook al is het knars en ook al zit er vlees aan) zonder daar zelf een portie vlees of pens bij te geven in verband met kans op obstipatie, zeker bij de beginnende barfhond.
Door roefus
#894481
Ik heb verschillende ervaringen met runderknars: hele fijne zachte knars EN te harde knars  ;)
Ik denk dat je dus altijd moet vragen om zachte knars.
Ik ken mensen met pups die speciaal om zachte kalfsknars vragen bij Herby.
En daar zijn ze heel tevreden over.
Maar inderdaad: heel geweldig bevleesd zijn ze van zichzelf niet, dus altijd vooraf ruimschoots spiervlees en/of pens geven.
Door Henny V.
#894521
Hoi.

De runderknars wilde ik als tussendoortje geven om ff lekker te kluiven.
Ze krijgen van mij gewoon hun (aangepaste) maaltijd.
Dus krijgen ze iedere dag wel hun vlees.
Nu krijgen ze de kluiven uit de dierenwinkel en ik wilde eigenlijk zoiets gaan geven i.p.v. de kluiven uit de winkel.
Door roefus
#894539
Raktom schreef: Hoi.

De runderknars wilde ik als tussendoortje geven om ff lekker te kluiven.
Ze krijgen van mij gewoon hun (aangepaste) maaltijd.
Dus krijgen ze iedere dag wel hun vlees.
Nu krijgen ze de kluiven uit de dierenwinkel en ik wilde eigenlijk zoiets gaan geven i.p.v. de kluiven uit de winkel.
Ja oké, maar dan moet je toch uitkijken.
Het wordt dan een vrij droge massa, en de kans op verstopping of dat het vast gaat zitten is dan wel degelijk aanwezig.
Ik zou het nóóit geven zonder extra vlees erbij.
#894596
hier krijgen de jongens ook weleens runderknars maar wel altijd met een flinke pens maaltijd aan vooraf!
Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik ook weleens zulke harde knars heb gehad dat alles richting kliko is gegaan. Dus de hardheid verschilt ook nogal eens.
ellen
Door Nynke
#894616
waar je denk ik ook nog rekening mee moet houden is het formaat knars, t.o.v. de maat van de hondjes.
Wat ik bedoel:
Als ik mijn cavaliertjes een stuk knars zou geven en daarnaast nog een stuk vlees en/of pens, dan wordt lijkt mij al snel een maaltijd van minstens 300 gram? En mijn cavaliertjes eten 2 keer per dag ongeveer 150 gram, dus lijkt mij zo'n stuk knars veel te groot. Het lijkt mij echt bestemd voor grotere honden. Ik geef mijn hondjes weleens lamsrib o.i.d.  daar zit vlees aan vast en dat is dan al een hele maaltijd.
Snap je wat ik bedoel ?
Door Henny V.
#894888
Dus wil ik het goed doen, moet ik het bot meerekenen met de maaltijd.
Ik heb dus twee cavaliertjes en die eten ook ongeveer 150 gr.
Ik heb ook geen idee wat voor formaat de Runderknars heeft.
Maar als hij niet geschikt is voor recreatiebot en ook als recreatiebot overbodig dan laat ik het maar.
Om op save te spelen bestel ik wel kip en lamsrib.

bedankt voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#894970
Ik heb 1 keer runderknars gehad en dit is niet zo goed bevallen. Veel te grote stukken die ik zelf met geen mogelijkheid (beitel, zaag) kleiner kreeg.
Het was ook voor mijn hondjes veel te hard dus uiteindelijk het ik het maar weggegooid.
Door roefus
#894992
Mieke L. schreef: Ik heb 1 keer runderknars gehad en dit is niet zo goed bevallen. Veel te grote stukken die ik zelf met geen mogelijkheid (beitel, zaag) kleiner kreeg.
Het was ook voor mijn hondjes veel te hard dus uiteindelijk het ik het maar weggegooid.
Het is gewoon verschillend, net als met ribben.
En ik denk dat de zachte runderknars van jonge runderen (kalf) afkomt.
Als je er met geen beitel of zaag doorheen komt, is er volgens mij maar EEN bestemming voor....kliko. (vind ik precies hetzelfde voor ribben die knoerhard zijn).

En ja, ik heb nog nooit flink bevleesde runderknars gezien.
Dus nee, ik zou het risico nooit willen lopen om knars te geven zonder vlees/pens.
Ook niet met een grote hond, want naar verhouding krijgen ze natuurlijk ook zoveel keer meer.
Door Henny V.
#895046
;D dat vind ik ook een "probleem" hier.
Ik heb hier nu nog twee cavjes rondlopen.
1 van 5 jaar en 1 van 7 maanden.
Maar de meeste hier hebben honden van ruim (ik hou het ruim ;) ) boven de 20 kilo.
Dan is het toch anders.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door