Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#891739
Een tijdje geleden las ik hier, dat sperziebonen ook rauw gegeven kunnen worden. Maar bonen en dus ook sperziebonen bevatten de giftige stof phasine, die alleen door verhitting verdwijnt.


•  Phasine, een eiwit dat bij sommige mensen kan leiden tot ernstige gevolgen in de dunne darm. Dit eiwit wordt afgebroken tijdens verhitting, dit betekent dat alleen rauwe bonen een risico vormen. Phasine wordt alleen afgebroken na een lange tijd koken van de groenten, maar niet door droging. Uitbraken van phasine vergiftiging komen zelden voor.

Er is op internet nog wel meer over te vinden als je er meer over weten wilt.
ik zou sperziebonen dus zeker niet rauw geven, zelfs al zouden de hoeveelheden niet veel kwaad kunnen.
Gebruikersavatar
Door Dian
#891755
Nynke F schreef: Naar mijn idee wordt er altijd gezegd dat bonen even moeten koken ::)
nee hoor, er is een topic geweest waarin werd verondersteld dat bepaalde boonsoorten (waaronder de spercieboon) niet gekookt hoeven te worden.
Door dorinekok
#891790
En nu is het devies dus niet alleen kort koken maar goed koken. Tenmisnte dat heb ik gelezen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#891857
dorinekok schreef: En nu is het devies dus niet alleen kort koken maar goed koken. Tenmisnte dat heb ik gelezen.
Kan aan mij liggen, maar waar lees jij DAT dan?
Door 202Spots
#891894
Maar is het voor honden ook gevaarlijk dan, die stof?

Nee... ;)
In eerder bericht staat eerst:
Green beans not toxic
Also in July’s article, I said, “Legumes (including green beans) should always be cooked due to a toxin they contain while raw (though small amounts would not be harmful).”
Dus ..wel koken alhoewel kleine hoeveelheid van de phasine niet schadeijk zou zijn


Dat word gevolgd bij de herziening :
Correction:
This warning does not apply to green beans after all.
It is only the mature beans, such as kidney, lima, and fava beans, that contain significant amounts of toxin prior to cooking. Green beans (also called string beans, snap beans, and French beans) are immature and are fine to be fed raw.


Het gaat alleen om de grote soorten bonen die dan WEL gekookt moeten worden omdat ze MEER phasine bevatten dan alle kleinere soorten boontjes.
Het gaat hier dus over Kidney beans ( rood,gedroogde bonen)  Lima beans en Fava beans, kweet niet hoe 't in Hollands genoemd word, maar ziet er zo uit:

Kindney Beans
Afbeelding

Lima Beans (Tuinboon?)
Afbeelding

Fava Beans
Afbeelding

Grote bonen moeten automaties langer gekookt worden dan kleine boontjes,
maar de soort bonen waar ze het hier over hebben worden  toch niet aan de hond gegeven
of het nou rauw of gekookte is.
(Er word eigenlijk geen enkel soort gedroogde boon of erwten gegeven want bevat veel zetmeel)

Dus ALLE kleinere soorten boontjes die normaal met de schil word gekookt en gegeten, kan dus ook rauw gemalen aan de hond worden gegeven want de hoeveelheid phasin is niet genoeg om schadelijk te zijn.
Wanneer je hond rauwe bonen eet word het dus makkelijker voor je,wanneer ze geen rauwe bonen willen slikken dan gewoon heel even de kook er over,maar hoeft beslist niet heeeeel lang te koken om de  phasin "onschadelijk" te maken.
Hier lusten ze ook geen rauwe boon, dus gaat er ook 'n minuutje of 2 de kook over.
Door dorinekok
#891980
Le haricot vert contient de la phasine, une toxine qui est cependant neutralisée par la cuisson. À la différence des céréales, ils ne sont pas très riches en hydrates de carbone qui sont difficilement digérés. Par contre, ils contiennent plus de protéines brutes qui ont une haute digestibilité. Les haricots verts doivent toujours être servis cuits et en petites quantités. Ils peuvent provoquer des gonflements/gaz/ballonnement

oké ze zeggen niets over de duur van het koken. Maar wel over de hoeveelheid: niet te veel. Dit is een stukje van de Franse  Barf site.
Door flin
#891992
uhm, even tussendoor;

hoe zit 't ook alweer met de tannine in;

de vlinderbloemfamilie?

-erwten
-tuinbonen
-kapucijners
Door 202Spots
#892067
De vlinderbloem familie is heel groot geloof ik, en er zijn verschillende soorten tannine.


Tannine is een verzamelnaam voor bepaalde chemische verbindingen. Tannines zijn polyfenolen. De stof is van invloed op de smaak, kleur en structuur van onder andere wijn en thee. Ook in hout (o.a. eik) en vruchten (o.a. kweepeer, avocado en galappels) zit tannine.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tannine

Zolang ik wijn en thee drink,avocado's ,peren ,appels en pinda's eet, dan zal het ook wel meevallen met de erwtensoup en capucijners ;) die ik zelf eet.
De honden krijgen alleen avocado en eten geen erwten of peulvruchten,drinken geen wijn en maar ik gebruik wel hele sterke thee om te deppen wanneer ze 'n jeukplek hebben want de tannin in de thee helpt heel goed tegen hotspots/jeukplek! ;)
Door flin
#892102
'k snap dus niet dat er in 'n bepaald kvv erwten (?) verwerkt zijn..

Looizuur is dus niet hetzelfde als wat onder de verzamelnaam tannine verstaan wordt,
waarschijnlijk komt dit met de verwarring van tannic acid -> looizuur en tannins -> tanninen.
Zwarte thee bevat bijvoorbeeld geen looizuur (tannic acid), maar wel andere tanninen.
Groene thee echter bevat wel looizuur (gallotannine).

@Dory; als je idd overal 'te' voorzet, is't 'te' veel... ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door