Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dominica
#88923
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik heb een Bordeaux Dog van 7 jaar en een Briard (Franse herder) van 4 jaar. Ik wil ze BARF voeding gaan geven maar ik weet nie of het niet schadelijk voor ze zal zijn. Ze hebben tot nu toe alleen brokjes gegeten en soms wat vlees. Ik weet wel wat over BARF, maar ik zit met nog een aantal vraagen. Het belangrijkste is, hoeveel vlees en botten (in grams) moeten de honden per dag krijgen en hoeveel van andre voedsel?
Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand die een moloser of een herder heeft mij een voorbeeld week menu zou kunnen gevenn. En alle tips zijn ook zeer welkom:)... En nog 1 vragje: kan ik de botten voor even in kokend water leggen om de bacterien te verwijderen, of is dat geen barf meer?
Alvast bedankt voor aantwoorden:),
Groetjes:)
Door Truus
#88943
Hoi Dominica,
Allereerst Welkom hier op Barfplaats!
Je vraag zal hier zeker beantwoord worden hoor.
Zelf barf ik niet echt maar geef compleet versvlees en knutsel zo af en toe een maaltijd in elkaar.
Dus ik kan jouw daar niet in adviseren maar veel kun je lezen in de Bibliotheek.
Ook kun je alvast beginnen met alleen versvlees te geven en dan langzaam over gaan op het zelf samen stellen maar dat is een keuze die je zelf moet maken.
In ieder geval is het een goede zaak, dat je van de brokken af wilt.
Je zult eens zien hoe lekker ze het vinden, maar vooral...hoe goed het voor je honden is.
Wacht dus andere berichtjes af en succes!
Groeten Truus.
Door Lupa
#88945
wat grappig een bijna naam genoot!
ik heet domenica, ;D
Door SHIVA
#88952
Welkom Dominica
De kenners geven je de juiste antwoorden gr shiva
Door Lupa
#88961
je kan op menus kijken maar wat belangrijk is dat je eerst je goed inleest in de bib bv, over botten.
De verhoudingen staan ook ergens bij het menu.
geef je ze al vlees? zijn ze gewend aan bot? of geef je brok?
je hoeft neit de bot in kokend water te gooien tegen de bakteries, de bedoeling is juist dat de hond een sterke maag krijgt en op een natuurlijk manier tegen bakteries op gaat.
Een hond in het wild of een wolf die gooit niet eerst Zijn bot is warm water ;D
maar ga goed lezen alles.
soms moet je wel voorzichtig beginnen
Door Dominica
#88980
Ik denk dat dat Barfen wel god is voor de honden, maar je weet wel hoe het is, het zijn mij schattjes dus ik ben een bettje voorzichtig ;)...
En het is trouwens wel leuk om een "bijna naam genootje" te ontmoeten :D....
Groetjes aan alle honden gekken ;D
Door Truus
#88990
Ja je hebt gelijk dat je echt voorzichtig te werk moet gaan met Barfen en vooral de botten geven.
Als ik jou was, begon ik eerst met, de brokken te vervangen voor compleet versvoer.
Er zijn verschillende merken te verkrijgen en als je een vriezer hebt, kun je het in grootverpakkingen inslaan.
Dat is ook goedkoper.
Daarna zou je over kunnen gaan op zelf samenstellen en je eerst goed inlezen.
Vragen....altijd doen ;)
Door Paul_Barte
#88991
Dominica schreef: Ik denk dat dat Barfen wel god is voor de honden, maar je weet wel hoe het is, het zijn mij schattjes dus ik ben een bettje voorzichtig ;)...
En het is trouwens wel leuk om een "bijna naam genootje" te ontmoeten :D....
Groetjes aan alle honden gekken ;D
Hondengekken genoeg hier.....840 stuks geloof ik LOL.

Maak geen beginnersfout door gelijk te gaan aanklooien!

Lezen Dominica, lezen en en nog eens lezen!!!! In de bieb van dit forum, bij de voorbeeldmenu's, gooi een trefwoord in de zoekmachine in de bovenste balk en vervolgens weer lezen en lezen.
Vraag gerichte dingen die je niet snapt en je krijgt geheid een duidelijke uitleg maar doe het s.v.p. op een heel rustige manier.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op vr 30 apr 2004, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#89035
hoeveel wegen je honden?
wat krijgenze nu te eten?
Door Dominica
#89054
De dog weegt 47 kg en de herder ongeveer 40... Ik heb ze brokken gegeven daaarna ben ik over gegaan op koken(vlees(40%)+rijst(50%)+groenten(10%)). Ze kregen nooit botten omdat door gekookte botten kregen ze altijd diaree hetzelfde was met orgaanvlees... Maar van wat ik tot nu toe heb gelezen is het een wereld van verschiel tussen gekookt en rauw... Daarom wil ik barf proberen... In princiepe gaat het goed met het gekokt eten alleen zelf denk ik dat het toch onnatuurlijk om het eten te koken en er blijven bijna gen voedingstoffen over...
Door Paul_Barte
#89058
Dominica schreef: De dog weegt 47 kg en de herder ongeveer 40... Ik heb ze brokken gegeven daaarna ben ik over gegaan op koken(vlees(40%)+rijst(50%)+groenten(10%)). Ze kregen nooit botten omdat door gekookte botten kregen ze altijd diaree hetzelfde was met orgaanvlees... Maar van wat ik tot nu toe heb gelezen is het een wereld van verschiel tussen gekookt en rauw... Daarom wil ik barf proberen... In princiepe gaat het goed met het gekokt eten alleen zelf denk ik dat het toch onnatuurlijk om het eten te koken en er blijven bijna gen voedingstoffen over...
Dominica,

Kom je evenals Domenica ook uit Italie ??????

Je Nederland is namelijk precies hetzelfde ;D ;D ;D
Door Lupa
#89060
nou dat is goed wat je zegt, er blijft weinig over wat voor een hond goed is als je het vlees kookt.
Nog iets anders gekookte botten zijn levens gevaarlijk, want door het koken gaan ze juist splinteren.

Waarom begin je niet met voorlopig versvlees(bedoel ik kant en klaar) zoals bibi, carnibest, bandit en zijn nog meer merken.
dan kunnen je honden alvast wennen aan vlees en je kan rustig deze materie bestuderen?
ik zou niet overhasten want dan kun je fouten maken
Door Dominica
#89069
Je hebt helemaal gelijk;)... Alleen ik zit met 1 probleempje... Ik woon niet in Nederland maar in Polen en helaas zijn kant en klare versvlees producten voor honden hier niet te koop :(... Dus moet ik het gewoone vlees voor mensen gaan geven...
Als ik vers vlees ga geven hoe lang moet ik het ongever geven voordat ik botten en fruit of groente erbij kan geven?
En moet ik dan eerst alleen het vlees geven voor het hele dag?
grts:)
Door Boston
#89070
Dominica schreef: De dog weegt 47 kg en de herder ongeveer 40... Ik heb ze brokken gegeven daaarna ben ik over gegaan op koken(vlees(40%)+rijst(50%)+groenten(10%)). Ze kregen nooit botten omdat door gekookte botten kregen ze altijd diaree hetzelfde was met orgaanvlees... Maar van wat ik tot nu toe heb gelezen is het een wereld van verschiel tussen gekookt en rauw... Daarom wil ik barf proberen... In princiepe gaat het goed met het gekokt eten alleen zelf denk ik dat het toch onnatuurlijk om het eten te koken en er blijven bijna gen voedingstoffen over...
Hoi Dominica,

Je hoeft hun voedsel absoluut niet te koken hoor, al het belangerijke kook je er dan uit.
Je zou echt uit moeten kijken met gekookte botten die kunnen splinteren, door ze te koken worden de boten hard en scherp.
Ongekookt vers vlees met bot en ongekookte groente kunnen ze makkelijk verteren hoor.

Ik ben destijds ook niet meteen overgestapt, eerst de boekjes aangeschaft en lezen, lezen en nog eens lezen. En eerst begonnen met een versvoermaaltijd, zodat zijn buikje alvast kon wennen.

Heel veel succes en plezier met alles!

grts,
lorraine
Door Lupa
#89078
ok, mischin is het wel handig als je je voorstel aan de bar ;D
ga goed lezen, als het een beetje weet ga je dan lanzaam beginnen, je weet niet als je honden er tegen kunnen, want met brok heeft de maag een andere manier van verwerken dan met vlees.
brokken en vlees nooit samen geven, sommige mensen houden een tussen tijd van 8 uur(tussen brok en vlees),
nooit varkensvlees geven!!!!!
je zou kunnen beginnen met kippenvlees, dat is best magere vlees en kun je kijken hoe ze erop reageren.
je hond van 47 kilo zou per dag ongeveer 1100 gr moeten krijgen
en je 40 kilo hond 1 kilo per dag.
als je gekookt vlees geeft 50% en 50% rijst zit je naar mijn menig goed fout.
Want je geeft gekookt vlees waar je aan voedings warde niks meer hebt en rijst is ook niks voor de hond(tenminst niet als hoofd voer).
de verhoudingen zijn ongeveer
spiervlees 40%
bot 20%
orgaanvlees 15%
groente en fruit 15%
overige 10%
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door