Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lieve 14
#888249
Hallo allemaal,
Eerst en vooral voor iedereen op dit geweldige forum een goed en gezond 2008!! en zeker ook gezonde huisdieren maar dat is hier niet zo moeilijk 8)

Het is alweer erg lang geleden dat ik nog iets postte op het forum...Heb nog steeds een zwarte shih-tzu van 7 jaar  en ondertussen ook een Lhasa pupsel van bijna 9 maanden. Pupje eet al vanaf 8 weken kvv en barf en dat is een echt succes.Mijn shih-tzutje barft al een hele tijd nu en dat is ook altijd perfect gegaan...tot ...

Op enkele maanden tijd is hij zijn ondervoortandjes en enkele van zijn boventandjes kwijt...is zooo snel gegaan. :'( Met die tanden scheuren ze het vlees van hun botten en ik merk dat hij er nu langer over begint te doen om bv kip,kwartel of fazant te eten..daarstraks zag ik dat er nog een voortand loszat...zijn kiezen en snijtanden zijn ok en intact. Hij kraakt nog steeds zijn botjes maar heeft echt last soms om het vlees eraf te trekken .

Ik denk eraan om hem meer kvv te geven nu ...hebben jullie tips of suggesties om zijn voeding aan te passen of hebben jullie ervaring met dit probleem...heb er geen idee van of ik eigenlijk iets moet aanpassen ...

Alvast bedankt,

Lieve, Benjo en Windu
Door Klazien
#888263
Helaas is mijn ervaring met Shih-Tzu's dat ze bijna allemaal vroeg of laat hun voortandjes etc. verliezen, kortom een slecht gebitje :-[
Door Lizzy
#888341
Jij ook de allerbeste wensen voor 2008!!

Ik zou zelf een vleesmolentje aanschaffen (electrisch of een handmolen) en het eten zelf gaan malen. En dan alles blijven geven wat je nu ook geeft, alleen gemalen. Als je het zelf maalt: weet je wel lekker wat je hond eet en kun je gewoon meer afwisselen! Met een vleesmolen kun je alleen botten van kleinere dieren malen zoals kip, parelhoen, kwartel, konijn, etc. maar het is ook niet nodig om lams of geitenbotten te geven (en dus te malen). Je kunt naast dit gemalen vleesbot dan natuurlijk wel vlees en orgaanvlees geven van grotere dieren. Nou, dan komt je hondje niks tekort!
Door Nynke
#888368
Ik heb de ervaring dat mijn oudste hond, die ook geen voortanden meer heeft aan de bovenkant en nog maar de helft aan de onderkant, de barfonderdelen van het eten nog steeds goed kauwt en ook verteert. Hij is zeker net zo snel met eten als die andere twee die hun complete gebit nog hebben.
Door Lieve 14
#888376
Hé bedankt voor de reacties hoor!
Tja Lizzy,ik was inderdaad al aan het twijfelen of ik niet zou beginnen malen,kvv is makkelijk in de vakantieperiode maar weet liever wat ze allemaal binnenkrijgen...Gelukkig heeft mijn Lhasa een beter gebit!

Weet alleen niet zo goed waar ik zo een molentje moet gaan halen en wat dan het beste is een handmatig of een ander...??ik ben namelijk niet zo een Hercules qua kracht wat handbestuurde apparaten betreft  ;)

Veel groetjes van ons,
Lieve, Benjo en Windu :)
Door Mevroi Kruim
#888944
Lieve 14 schreef: Hé bedankt voor de reacties hoor!
Tja Lizzy,ik was inderdaad al aan het twijfelen of ik niet zou beginnen malen,kvv is makkelijk in de vakantieperiode maar weet liever wat ze allemaal binnenkrijgen...Gelukkig heeft mijn Lhasa een beter gebit!

Weet alleen niet zo goed waar ik zo een molentje moet gaan halen en wat dan het beste is een handmatig of een ander...??ik ben namelijk niet zo een Hercules qua kracht wat handbestuurde apparaten betreft  ;)

Veel groetjes van ons,
Lieve, Benjo en Windu :)
Kijk eens op Marktplaats, onder gehaktmolens of vleesmolens. Daar worden er meestal vrij veel aangeboden en meer dan 10 euro moet het zeker niet kosten.
Neem een grote, maatje 8 of 10 of hoger, met een snijplaat met redelijk grote gaten. Daarmee kun je ook kipkarkassen en -nekken malen, eendenpoten gaat ook nog, haaskarkassen e.d. ook met wat spierkracht.
Gewoon proberen, voor een tientje kun je niet sukkelen lijkt me zo.
Elektrische molens zijn duur, tenminste de versies die botten kunnen malen.
Door - pien -
#890205
Mijn Tippy, shitzu-kruising, deed altijd wat langer over de barfbotten dan Kees, vuilnisbakkie met lange(re) snuit.
Hij eet door het vlees er af te trekken en dan de rest te kraken, maar de laatste 2 weken blijft hij steeds met zn botje rondlopen, tot het uiteindelijk toch maar opgegeten wordt  ???
Ze krijgen als bot voornamelijk kip, haas, lamsribbetjes (héél zacht) maar ben de laatste tijd alles aan het platmeppen voor hem en dan krijgt hij het wel weg.
Ik heb net alle tandjes en zo gevoeld en naar mijn idee zit alles nog vast.
Hij heeft wel een vréselijk gebitje, vooral zn ondertanden staan schots en scheef, het ziet er niet uit.
Toen ik hem kreeg met 9 jaar had ie aardig wat aanslag op zn kiezen, en het was de bedoeling om dat schoon te laten maken, maar na een jaar barfen is het bijna weg  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door