Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hellenbanjerbo
#890106
in een ander topic las ik iets over de verkrijgbaarheid van lamsribben. dat bracht me op mijn volgende overpeinzing:
als je bedenkt dat lammetjes nog altijd alleen in het voorjaar (en bij sommige 'stalschapen' vanaf januari al) worden geboren, zouden dan die ribben die we nu kopen als lamsribben van bijna-schapen zijn, of al maandenlang ingevroren? weet iemand daar meer over?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#890301
de lamsribben die ik altijd krijg(herby) zijn zo zacht dat je ze met een schaar door kan knippen. en ik heb heel het jaar door die ribben.
Denk dat als je echt schapenribben heb dat die toch heel wat harder zijn.
Misschien ligt het ook aan waar je het koopt?
En dat bedoel ik niet vervelend, maar als ik vraag aan herby om zachte lams ribben dan krijg ik ze ook en als hij ze niet heeft dan zegt ie dat gewoon en dan neem ik iets anders.
ellen
Gebruikersavatar
Door Hitam
#890331
Tot 15 maanden leeftijd heet een schaap een lam. Dus in de winter zijn de lamsribben wat groter en harder dan in het voorjaar.
Door hellenbanjerbo
#890425
dankjulliewel. soms vind ik die ribben ook zo groot dat ik me al niet meer kan voorstellen dat ze van een klein beestje geweest zijn. maarje mag het dan toch nog altijd lam noemen. mijn doggiez knabbelen ze desondanks altijd wel goed weg en ik doe ook altijd de snoeischaarproef.
Gebruikersavatar
Door pike
#890541
Ik hoor dus ook altijd hier dat tegen het eind van het jaar de ribben harden zijn omdat de geslachte lammeren ouder zijn. Maar als ik hier door de polder loop, dan zijn op een gegeven moment alle lammeren weg. Zie je alleen nog maar volwassen schapen lopen. Waar komen die "oudere" lammeren dan vandaan. Ze worden toch niet binnen opgefokt??
Door evds
#891321
pike schreef: Ik hoor dus ook altijd hier dat tegen het eind van het jaar de ribben harden zijn omdat de geslachte lammeren ouder zijn. Maar als ik hier door de polder loop, dan zijn op een gegeven moment alle lammeren weg. Zie je alleen nog maar volwassen schapen lopen. Waar komen die "oudere" lammeren dan vandaan. Ze worden toch niet binnen opgefokt??
Heel soms worden lammeren wel binnen opgefokt(of afgemest, want dat gaat altijd op slachtlammeren), maar .... ze kunnen ook al zo zijn gegroeid  dat ze al erg lijken op hun moeders  :P
Door evds
#891322
hellenbanjerbo schreef: dankjulliewel. soms vind ik die ribben ook zo groot dat ik me al niet meer kan voorstellen dat ze van een klein beestje geweest zijn. maarje mag het dan toch nog altijd lam noemen. mijn doggiez knabbelen ze desondanks altijd wel goed weg en ik doe ook altijd de snoeischaarproef.
Een lam van 12 maanden is al een heel eind volgroeid en heeft dus al lange ribben. Ik voer ook schapenvlees en ribben en vind ze zachter dan geitenribben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door