Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door audier
#887743
Als je bijvoorbeeld alleen in het weekend gaat barfen...of althans gaat proberen ;)...komen dan ook die percentages heel precies of kan je dan bijvoorbeeld gewoon maar wat geven? Of stel ik nu een hele rare vraag....wij kunnen bijvoorbeeld vrij simpel aan kip toestanden komen omdat mijn man bij een kipverwerkend bedrijf werkt :D...maar ik kan me zo voorstellen dat altijd kip niet geweldig is.....
Door roefus
#887746
Mijn eerste vraag is dan: wát voor je die 5 andere dagen?

Voer je brok...dan denk ik dat het geen kwaad kan om rauw vlees te voeren in het weekend.
Maar ik zou dan ZEKER niet met botten experimenten.
De spijsvertering van een hond heeft een bepaalde zuurgraad...en die is hoger door het voeren van rauw.
ENNN...noodzakelijk voor de vertering van botjes.
Door audier
#887752
De andere 5 dagen voeren we kvv...........we beginnen zeg maar in het weekend voorzichtig met barf........
Laatst gewijzigd door audier op ma 31 dec 2007, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#887761
[quote="audier"]
De andere 5 dagen voeren we kvv...........we beginnen zeg maar in het weekend voorzichtig met barf........
[/quote]

Na ja...als je al kvv (rauw) voert...dan is het makkelijk.
Kies je in het weekend voor wat ánders.
Dat wil zeggen: je introduceert wat 'botjes', om te beginnen kippennekkies, of kipvleugeltjes...
Dat is het beste bot om mee te beginnen en om je honden aan 'botvertering' te laten wennen.
Goed kijken of ze goed kauwen...vleugeltjes bijvoorbeeld doorknippen in het gewricht.

als ze wat aan bot gewend zijn, dan kun je langzaam ook andere vleesbotten voeren, eerst van kleinvee (eend, parelhoen, konijn...enzovoorts) en later bijvoorbeeld  zachte ribbetjes van jonge viervoeters (grazers)...lam, hert, geit, bijvoorbeeld.

Maar...langzaam opbouwen...goed kijken hoe er gekauwd wordt en of het goed verteerd.


Als het allemaal een beetje leuk gaat...en je blijft 5 dagen kvv voeren, dan is het natuurlijk het leukst om in het weekend DATGENE toe te voegen wat niet in de gebruikte kvv voorkomt.
ander prooidiersoort...visje...enzovoorts.
Ook 'n eitje, een hapje groente, wat gemalen nootjes...allemaal heel goed voor de afwisseling.

Een menue is gebaat bij afwisseling.
Dus bij 5 dagen kvv is het leuk om wat 'andersoortig' vlees te nemen.
Het is fijn om je honden te laten kauwen.
Dat kan met botjes, te beginnen met de gemakkelijke botjes dus.


Pas als je helemaal afstapt van die 5 dagen kvv, moet je op percentages gaan letten.
Dan is het aanbevolen om bijvoorbeeld voor 50% vleesbotten te gaan, 15 ã 20 % orgaanvlees en verder spiervlees, wat groente enzovoorts.
Door audier
#887768
Jaaaaaa precies........
Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord.
Door roefus
#887769
[quote="audier"]
Jaaaaaa precies........
Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord.
[/quote]


nog even dit: geef niet direct in het weekend 'alleen maar' vleesbotjes. Voeg wat spiervlees of kvv toe.
Dat pakt de botjes goed in  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door