Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drossie
#885619
Zijn er hier mensen die zelf konijnen kweken om zelf op te eten en aan de honden te geven?
Wij hebben een huis gekocht en daar zijn 10 grote konijnenhokken aan, volledig in baksteen.
Ik denk er dus aan zelf konijnen te beginnen kweken.
Is er nog iemand die dat doet en me wat op weg kan helpen?
Bedankt!
Door spickenstef
#885683
ik heb jaren konijnen gekweekt maar ben er een jaar geleden mee gestopt. Ik ben van plan om er in het voorjaar terug op te zetten . Als je vragen hebt stel ze maar hoor
Door Drossie
#885689
spickenstef schreef: ik heb jaren konijnen gekweekt maar ben er een jaar geleden mee gestopt. Ik ben van plan om er in het voorjaar terug op te zetten . Als je vragen hebt stel ze maar hoor
Ik ken er eigenlijk niets van.
DUsja... Hoe begin je eraan?
Is het voordeliger dan dode konijnen kopen? (anders vind ik het de moeite niet)
Bestaat er geen goede site met info?
Door conleeuw
#885751
ik ben helemaal voor rauw voer van honden, maar voor mij persoonlijk zou het geen goede actie zijn, je moet het kunnen, want je moet namelijk de leuke lieve fluffie, of nijntje of wat je ze ook noem (tja, hier krijgt alles een naam) ook om zeep helpen om aan de honden te voeren.... dat laat ik liever een ander doen, ofschoon ik het wel kan en ooit heb gedaan, is nog nooit een hobby van mij geweest :-\
Door dorinekok
#885793
voor mij is het ook alleen nog maar een theoretische kwestie maar het zal vast niet moeilijk zijn. De konijnen zelf hebben geen moeite met de voortplanting. Dus daar hoef je je alvast geen zorgen om te maken. Het gaat je ws om het slachten? Bij de buren geven ze ze gewoon een flinke mep met een steen of zo op de kop. Misschien helpt het als je er gewoon een heleboel hebt en er geen gevoel (meer) bij hebt.
Het lijkt mij absoluut voordeliger dan gewone konijnen kopen. Hier kosten die algauw 10 tot 15 euro per konijn (soms wel in de aanbieding goedkoper hoor). En je weet zeker waar je konijn vandaan komt... hoewel ik denk dat er met konijnen niet zo heel erg op grote schaal gefokt wordt maar ik vergis me misschien.
Ik heb gewoon twee konijnen in een hele grote ren van 20 m2  met een enorm hok er bij in. Die kan ik niet meer afmaken.
Door Anthraciet
#885995
Als je het op een goede manier wil doen, vraag ik me af of het goedkoper is als wanneer je gewoon een vast adresje ergens zoekt waar je het kan halen.
Het zal best goedkoper zijn als je gewoon een paar dieren bij elkaar mikt en er verder niet naar om kijkt, maar ik zou nooit zo met dieren kunnen omgaan en ik vind ook dat ook voederdieren goed behandeld dienen te worden.

Daarnaast zul je ook zeker willen zijn dat je voederkonijnen geen ziektes onder de leden hebben, dus moet je ze laten inenten c.q. nakijken en weten of je gezonde dieren bij elkaar zet. Je wil je honden (en jezelf) toch geen ziek vlees voorzetten?

Dat naast het feit dat ik nooit een dier van mezelf zou kunnen afmaken (zelfs de tropische vissen moet mijn man doen als ze ziek zijn) zou voor mij betekenen dat ik er nooit aan zal beginnen.
Door dorinekok
#886006
tja op die manier krijg je weer zo'n discussie waar geen eind aan is.
En het is zeker niet rendabel als je je konijnen een natuurgetrouw leven wilt geven en ook nog eens niet natuur getrouw wilt enten. Succes ermee
Door Borke
#886035
Tja ik voer de honden konijnenkoppen van Herby en die kosten 1,75 per kg, zou je voordeliger per kg zelf konijnen fokken  - ik vraag het me af?
Daarbij komt dan al het werk, de zorg, het slachten etc.
Door flin
#886064
Drossie schreef: Zijn er hier mensen die zelf konijnen kweken om zelf op te eten en aan de honden te geven?
Wij hebben een huis gekocht en daar zijn 10 grote konijnenhokken aan, volledig in baksteen.
Ik denk er dus aan zelf konijnen te beginnen kweken.
Is er nog iemand die dat doet en me wat op weg kan helpen?
Bedankt!
alleen kweken zal niet zo'n probleem zijn, je zult ze ook goed moeten onderhouden, en er toch een bepaald plezier in moeten hebben om dat te kunnen volhouden...
er zullen vast wel konijnen-fora zijn om je in te lezen....
Door anja247
#886145
mischien een goed plan om eerst te kijken of je honden wel knijn lusten. straks zit je met een paar dozijn foklustige konijnen en geen eters. tenzij je zelf natuurlijk een konijntje voor avondeten lust.
Gebruikersavatar
Door pike
#886163
En een kostenplaatje maken vooraf is ook geen slecht idee lijkt me.
Bij Herby koop je voor 1,75 de kilo koppen en karkas, voor een heel konijn met kop zonder huid 4 euro de kilo. Hier bij de poelier betaal ik voor het laatste 4,75 de kilo. Dus idd loont het wel de moeite als je konijn als één van meerdere botsoorten voert. Die konijntjes moeten ook eten, drinken, strooisel, eventuele dierenartskosten en hun verzorging kost ook tijd.  ;)
Door tieneke
#886215
Tanna schreef: Een flinke mep met een steen op de kop? Als je ooit je hond moet laten inslapen, ga je het dan ook zo doen?
Blij dat ik hier luxe konijnendelen koop voor 80 kc per kilo=ong 2,75 euro, brrrr moet er niet aan denken om mijn eigen beessies op deze zeer grove manier om zeep te helpen  :-X
Door evds
#886216
Zelf kweken zal denk ik niet goedkoper zijn als je wil dat de konijnen een redelijk leven krijgen.  Maar je weet  wat voor een leven ze gehad hebben en dat zou voor mij  een groot pluspunt zijn.

Ik houd het toch maar bij (alleen) schapen  :)
Laatst gewijzigd door evds op za 29 dec 2007, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door