Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#884495
Theo heeft vorige week uit Nederland voor mij visolie capsules mee genomen. Nou ja, voor de hondjes dan. Hij heeft twee verschillende mee genomen (toch leuk dat hij op onderzoek is geweest)
- van het kruitvat: knoflook &visolie capsules, 60 in een glazen potje
- en van de tuinen: omega 3 visloie. 1000 mg. capsules 500 in een grote plastic pot.
Goede keus?
groetjes
Door geer
#884561
Wat is de samenstelling per capsule? Maw, hoeveel omega 3 zit er in een capsule en hoeveel EPA en DHA moet je d'r uit kunnen krijgen??
Door Lizzy
#884604
Ik zou die met het knoflook niet geven. Vaak zit daar veel geconcentreerde knoflook in en honden kunnen daar bloedarmoede van krijgen.
Door dorinekok
#884719
ik kan nu niet nakijken hoeveel concentraat er in zit want kan niet bij mezelf op internet. maa zodra ik het kan zal ik het even doorbrieven
Door Ben
#884720
Wij geven zalmolie van jean peau te koop in o.a. tom en co.  Het wordt geleverd in een flesje met een pomp.  Wordt vooral gebruikt bij vachtproblemen we zijn er wel tevreden van.
Door flin
#884729
miss hier nog wat aan?
'kan de verhoudingen van de tuinen capsules zo snel niet vinden op itnet
en 't staat ook niet op 't potje oid?

consu-gids:
Ze hebben 25 merken getest op 3 vervuilingen:
-benzoapryeen
-pcb's
-dioxinen

Resultaten:
Alle onderstaande aangetroffen vervuilingen waren onder de Europese norm (wat dus goed is).
-Alleen het merk Axium, Pharma Nord en Triomar bevatten benzoapryeens.
-Alle onderzochte merken bevatten pcb's, behalve 'high EPA visolie' van Artic Essence en 'omega-3 700' van Solgar.
-Dioxinen zijn aangetroffen in 'Visolie vetzuren' van Axium.

Conclusie:
-De schoonste visolie (zover die onderzoek heeft gekeken) lijkt dus 'omega-3 700' van Solgar te zijn, en 'high EPA visolie' van Artic Essence.
-De vervuilste visolie is van Axium, daarna Pharma Nord en Triomar.

Prijzen:
-Kruidvat is het goedkoopste, daarna Hema, Previte, Etos, DA en TopPharm. Uitgaande dat elke pil evenveel DHA en EPA bevat. Daarna wordt het snel duurder. Artic Essence en Solgar zijn duidelijk de duurste, maar bevatten misschien ook meer DHA en EPA.

-Helaas hebben ze niet op oxidatie getest.
-Had ook graag gezien dat ze Levertraan zouden testen. (Wat ook rijk is aan Omega3.) Het merk Tuinen en NOW had ik ook graag erin gezien. Vooral Tuinen, omdat deze een beetje troebel lijkt t.o.v. Kruidvat.
__________________
Door Cora
#884828
Er moet altijd een beetje vitamine E aan de visolie toegevoegd zijn tegen de oxidatie. Als visolie in een pompje in contact staat met de buitenlucht oxideert dit. Er zijn vaak allerlei andere soorten olie nog toegevoegd (b.v. omega 6) waarvan het beter is als je hond ze niet krijgt.

Zelf geef ik mijn honden om de dag 1 capsule super omega 3, 500 mg, van optimax (300 mg EPA en 200 mg DHA). Deze gebruik ik zelf ook, de prijs-kwaliteitverhouding is goed. Ik bestel het samen met mijn andere supplementen via internet bij een postorderbedrijf.

Groetjes,

Cora
Door flin
#884839
Cora schreef: Zelf geef ik mijn honden om de dag 1 capsule super omega 3, 500 mg, van optimax (300 mg EPA en 200 mg DHA).
reken ik dit nu goed uit?
dan zit er in de optimax capsules;
60% epa
40% dha

als ik dat vergelijk met de hema caps kom ik uit op;
18% epa
12% dha

dat scheelt nogal...
Door Cora
#885198
dat scheelt nogal...
Dat klopt, behalve visolie zit er dus nog wat anders in de hemacapsules, daarom wil ik ze niet. (zink-selenium van de hema is bijvoorbeeld wel weer een goede prijs-kwaliteit verhouding).

Groetjes,

Cora
Door flin
#885202
Cora schreef: Dat klopt, behalve visolie zit er dus nog wat anders in de hemacapsules,
de vit E bedoel je?
da's toch tegen oxidatie

wat zit er in de optimax dan tegen oxidatie?
Door Cora
#885304
Dat klopt, behalve visolie zit er dus nog wat anders in de hemacapsules,


Hema visolie omega 3 softgels:
Tweemaal daags 1 softgel bij de maaltijd. Softgel in z’n geheel doorslikken met (bron)water. Niet met warme vloeistof innemen. De aanbevolen dagdosering niet overschrijden. Droog, donker, koel en buiten bereik van kinderen bewaren. Een voedingssupplement is geen vervanging van een gevarieerde voeding. Bevat géén suiker, conserveermiddelen, kleur- en smaakstoffen, gist, gluten en lactose. Samenstelling per 2 softgels: Visolie 1500 mg (waarin: EPA 18%* en DHA 12%*), Vitamine E 2,7 mg. (*relatieve vetzuur percentages).


Per twee capsules zit er dus 270 mg EPA en 180 mg DHA  en 2,7 mg vit E in. Dan vraag ik mij af wat die overige 1047,3 mg is. Vaak is dat iets wat je niet wilt slikken of aan je honden wilt geven.  Je koopt die visoliecapsules voor de EPA en DHA.

In de Optimax zit natuurlijke vit. E tegen de oxidatie.

Groetjes,

Cora
Door 202Spots
#885357
Cora schreef:

Hema visolie omega 3 softgels:

Per twee capsules zit er dus 270 mg EPA en 180 mg DHA  en 2,7 mg vit E in. Dan vraag ik mij af wat die overige 1047,3 mg is.
Ik neem aan dat 't de olie is... :-\
er staat:
2 softgels: Visolie 1500 mg (waarin: EPA 18%* en DHA 12%*), Vitamine E 2,7 mg. (*relatieve vetzuur percentages).


De EPA-DHA en Vit E zitten er in....maw,de vis olie zelf bevat de epa/dha/vitE
Door dorinekok
#885361
oke, ik  ben weer on line en heb de potjes erbij gepakt:

het potje visolie van het kruidvat: knoflook & visolie capsules. Samenstelling:
visolieconcentraat: 485 mg
knoflook olie: 3 mg
natuurlijke vitamine E:15 mg

Is het dan ook zo dat er bloedarmoede zou kunnen ontstaan, met verhoudings gewijs zo weinig knoflook?
Door Cora
#885374
De EPA-DHA en Vit E zitten er in....maw,de vis olie zelf bevat de epa/dha/vitE
Ja, maar:
Je koopt die visoliecapsules voor de EPA en DHA.
DHA en EPA zijn de omega 3 vetten waar je die capsules voor koopt en daar zit maar totaal 450 mg van in (per 2 capsules).
visolieconcentraat: 485 mg
Per hoeveel capsules? Hoeveel EPA en hoeveel DHA zit er in?

Voor die knoflook zou je eigenlijk moeten weten met hoeveel tenen knoflook 3 mg olie overeenkomt.  :-\

Groetjes,

Cora
Door dorinekok
#885398
voor mij is het inmiddels net wiskunde geworden. Niet bepaald mijn sterkste kant dus.
ik zie op het potje staan dat er 18% EPA / 12% DHA in zit.
Dat zegt mij gevoegelijk helemaal niets. Mijn enige vraag is nu eigenlijk of de 3 mg knoflook die er in verwerkt is, schadelijk kan zijn.omdat Lizzy aangaf dat te veel schadelijk is. Ze meldde er niet bij hoeveel dat dan is.

Er zitten 60 capsules in die in totaal 40 gram wegen. dus elke capsule... even mijn rekenmachientje pakken... weegt 1,5 gram.

ik dacht: jullie , of tenminste een aantal van jullie zullen toch wel bekend zijn met de visolie capsules van het kruidvat etc. Op jacht naar voedingssupplementen zijn jullie het vast tegen gekomen.
Om de potjes weg te knikkeren vind ik zonde. Als het knoflook gehalte te hoog is, kan ik het ook minder vaak geven natuurlijk. Maar goed, dan moet ik eerst weten of dat zo is....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door