Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#883726
Hoe kan het dat Romeo kippenbot zo slecht verteert, terwijl hij met lamsribben en zelfs een halve eendenkarkas geen moeite heeft?
heel vaak als hij kip heeft gegeten zie ik nog stukjes bot terug in zijn ontlasting, en toen had er natuurlijk al een belletje moeten gaan rinkelen, maar ik dacht dat zijn lichaam dit vanzelf beter zou gaan verteren.

Maar vanmorgen poepte hij een stukje uit, dat best groot was en de vorm van een rechthoek had.
En nu heeft hij pijn....

Wat is er anders aan kippenbot?
Door Laura2004
#883728
Ik had in het andere topic al gereageerd, ik heb deze ervaring dus niet, dus ik kopieer het even:

Ik geef al jaren kip en heb nog nooit zoiets meegemaakt, kippebotten zijn vaak makkelijk te verteren. Ik moet wel zeggen dat sommige honden er heeeeeeeeel lang over kunnen doen om botten te 'leren' verteren, bij ziggy heeft dit zeker 1 1/2 tot 2 jaar geduurd, dus ik zou je aanraden om Romeo een tijd alleen maar beginnerbotjes te geven, dus hele zachte botten zoals eendenekken en kippennekken.  Soms verteerde Ziggy botten goed en soms ging het mis dan poepte ze flinke stukken bot uit.
Door Staftime
#883747
Ik hou het idd maar even bij kippennekken.
En eendkarkas gaat altijd goed, maar jij raad mij dus aan om dat toch voorlopig niet te doen?
Kan ik anders de eendenkarkas niet gewoon in stukken hakken en de botten flink kapot slaan?
Door Lizzy
#884607
Typisch. Kippenbot is juist een van de zachtste botjes. Heb je misschien soepkip gegeven? Dat zijn namelijk uitgelegde legkippen (volgens mij) en die zijn veel harder dan de kuikens die we normalitair aan onze honden geven (alle kip en delen van kip zijn eigenlijk afkomstig van de vleeskip. Die wordt met 6 a 9 weken geslacht en is dus eigenlijk gewoon nog kuiken). Ik zou kippenbot voorlopig even niet geven en andere vleesbotten geven. En dan zou ik zelf wat probiotica gaan geven om de spijsvertering een beetje op te peppen. Dan kippennekken introduceren. Eerst platgeslagen en daarna zonder ze plat te slaan. En dan andere delen van kip (nog even geen poten nee), ook platgeslagen. En dan eens kijken hoe dat gaat. En dus geen soepkip of delen van soepkip geven. Scharrelkip en biologische kip zijn trouwens ook harder qua bot dan het vleeskuiken. Probeer ook eens een braadhaantje van de Lidl/Aldi. Die zijn helemaal super zacht. En geef ook geen botten van kip waar te weinig vlees aan zit. Geef er desnoods een extra stukje spiervlees of pens bij.
Door Staftime
#884654
Ik geef altijd eerst carnibest met eventueel wat groentemix voor ik hem kippenbot geef.
De kippennekken verteert hij goed, de kale karkassen inmiddels ook.
Alleen ik heb op de markt stukjes gekregen waar bot in zit, met vlees eraan en wat vet.
En deze verteert hij niet goed.
Vandaag hebben de honden deze stukjes weer gekregen, maar ik heb ze voor Romeo kapot geslagen met een hakbijltje.
Eens kijken hoe het nu gaat.
Door judith1967
#884657
Mijn hondje had daar in het begin ook last van.Hij had tot 9 weken op brok gezeten,mss dat het bij hem daaraan lag.

Ik heb ze op advies van hier ook platgeslagen (ik heb ze samen met pens of kopvlees gegeven)en dat ging na 1 weekje zo goed dat ik ze zo heb gegeven(nog wel met pens of kopvlees) en dat ging zo toen ook goed.Nu verteert ie gewoon alle bot goed.
Laatst gewijzigd door judith1967 op ma 24 dec 2007, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#884659
Staftime schreef: Ik geef altijd eerst carnibest met eventueel wat groentemix voor ik hem kippenbot geef.
De kippennekken verteert hij goed, de kale karkassen inmiddels ook.
Alleen ik heb op de markt stukjes gekregen waar bot in zit, met vlees eraan en wat vet.
En deze verteert hij niet goed.
Vandaag hebben de honden deze stukjes weer gekregen, maar ik heb ze voor Romeo kapot geslagen met een hakbijltje.
Eens kijken hoe het nu gaat.
Ik denk zelf dat het weinig zin heeft om gemalen spul te geven bij vleesbot.... Gemalen vlees passeert gewoon zo snel de maag/darmen. Je kunt beter wat grotere stukken spiervlees of pens geven. Dat werkt beter. Maar, ik denk dat je gewoon knetterharde soepkip mee hebt gekregen en dat dat het probleem is.
Door Staftime
#884864
Deze stukken neem ik ook niet meer mee.
Het was gratis, net als de karkassen.
Ik maak hetgeen nog in de vriezer ligt wel op, maar ik zal er de volgende keer wat spiervlees bij geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door