Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mary
#883522
Hallo allemaal,
Ik heb een kat die ik al sinds ie is aan komen lopen voer volgend de barf-methode of hoe noem je dat, maar ik begin erg te twijfelen, hij lijkt nooit tevreden en hij heeft kale plekken op zijn staart en allemaal korstjes of zijn rug terwijl ik 'm toch maar eindelijk vlooienmiddel heb gegegeven. Ik denk eraan om hem bij te voeren met kattebrokjes ofzo... of is dat helemaal uit den boze, en moet ik niet opgeven? Zou het goed zijn om voor hem de hele dag een bakje brokjes neer te zetten..? Hij eet volgens mij wel brokjes bij de buurman die zijn achterdeur altijd open heeft staan, maar zeker weet je dat nooit. Of kan het zijn dat hij vergiftigde muizen eet?
Wat ik hem geef zijn kippenekken, kipkarbonades zonder vel, kippehart, runderhart, rundvlees, sardientjes vers, kippevleugels, levertjes, kippenek. Een bovenbuurvrouw strooit eendagskuikens en die eet ie ook.
Ik voer hem 's morgens en een enkele keer krijgt hij s avonds nog wat. Hij krijgt per dag ongeveer een ons hart of vlees, een kipkarbonade en een rauw sardientje.
Hij is 's nachts veel buiten maar slaapt ook veel,
wie weet raad?
Alvast bedankt voor het meedenken!
groetjes, Mary
Door Mevroi Kruim
#883532
Ik weet eerlijk gezegd niet wat je denkt te bereiken met de brokjes. De meeste katten met huidproblemen worden juist op vers gezet omdat het daarmee beter wordt. Het zou dus heel goed kunnen dat hij problemen heeft vanwege de gejatte brokjes en die gaan niet beter worden door nog meer brokjes te geven.
De hele dag eten is echt niet nodig dus daar zou ik het ook beslist niet voor doen.

Het zou kunnen dat hij nog steeds last heeft van vlooien, die zijn echt niet weg met een keer bestrijden, zeker bij buitenkatten. Dat zou je dus een tijdlang goed moeten volhouden, netjes elke keer volgens recept van het middel.
Verder zou ik hem een tijd lang binnehouden om te zorgen dat hij geen brokjes kan jatten.
Door flin
#883534
hai Mary

die kat van jou kan wel lekker eten zeg!
Ik zou zeker lekker doorgaan met vers vlees te voeren hoor;
je zegt zelf dat 't een barf menu is, maar daar zit misschien wel 't addertje onder 't gras;
barf wil zeggen dat je bepaalde hoeveelheden van bv organen voert, bepaalde hoeveelheden vlees, bepaalde hoeveelheden karkasbot en af en toe wat vis., en dit dus in een ideale verhouding...
zo kan je zelf een menu samenstellen,
zoals je nu voert, zijn de verhoudingen misschien niet ideaal voor je kat
en misschien is daardoor z'n vacht wat slecht
ik zou die brokjes lekker links laten liggen, die heeftie niet nodig

lees je lekker in hier op de site,    

onder kattenmenu's kun je vast een hoop informatie vinden :)
Door hermine
#883545
Ik sluit  me bij Flin en Kruimel aan; ik zou zeker geen brokjes erbij gaan geven. Maar de verhoudingen bot, orgaan en spiervlees in het menu van poes moeten wel kloppen. Daarbij: als ik het goed heb gezien, eet je kat nu drie diersoorten (kip/rund/vis). Misschien kun je proberen wat lam en geit erbij te geven? Als goede oppepper voor een slechte vacht kun je ook nog wat visolie aan zijn eten toevoegen.

Over die kale plekken en korstjes: ik weet niet hoe ze eruit zien, maar het kán ook van het vechten zijn natuurlijk.

En, je zegt dat je kat nooit tevreden is. Bedoel je daarmee dat hij slecht eet?

Succes ermee!
Door daanentous
#883634
Wat voor vlooienmiddel heb je gebruikt? (Dat vraag ik omdat Frontline niet meer altijd even goed lijkt te werken ivm resistentie).
Hoelang heeft hij deze klachten al en sinds wanneer eet hij vers? (sinds hij bij je aan is komen lopen, maar ik weet natuurlijk niet wanneer dat was ;)).
Misschien moet je hem ook een keer ontwormen als hij idd. vlooien heeft gehad. Dat kan ook een oorzaak zijn van zijn onvoldane gevoel.
Door Mary
#883656
Hallo,
bedankt allemaal voor jullie reacties,
ik heb idd frontline gebruikt én hem meteen ontwormd, dus toch een beter vlooienmiddel kopen bij de dierenarts?
Mijn kat is niet zo'n makkelijke eter, het zo'n poes die eerst naast zijn bakje gaat zitten, snuffelt even, loopt dan weer weg etc. Hij eet altijd heel voorzichtig en langzaam eigenlijk. Het is zeker geen schrokop. Hij lustte eerst ook geen vis, maar zonder kop en staart, schoongemaakt en in stukjes (!) eet hij het wel, maar niet van harte. Hij eet ook niet graag runderhart. Lam heb ik ook geprobeerd maar daar is hij ook niet dol op, hij is zo kieskeurig!
Oja hij is twee jaar geleden aan komen lopen en heeft waarschijnlijk geleefd van de kuikens die de bovenbuurvrouw rondstrooit, en misschien brokjes van de buurman. Hij wil ook niet op de kattebak, dus gaat regelmatig naar buiten. Als hem opsluit moet ie wel en dan zou hij wel weer netjes gaan denk ik...
Ik ga weer eens studeren denk ik, maar moeilijk hoor met een kat die zo kieskeurig is,
groetjes!
Mary
Door peerle
#888854
Hoi Mary,

Hey, ik ga ook maar weer eens studeren ;), lol hè die examens ?
Leuk dat je zoveel moeite doet voor je kat, het moet zeker te verbeteren zijn met idd opletten op wat je geeft, verhoudingen telkens een beetje veranderen en dan zien of het beter gaat. Je kan ook gerust een hoop andere vleessoorten proberen zoals konijn, kwartel, mss muizen of ratten als je dat over je hart krijgt (ik heb zelf ratten dus ik zou het niet goed kunnen denkik :)).
Veel succes en hou ons op de hoogte of het beter gaat of niet,

Groetjes,
Veerle
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door