Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EvitaP
#856830
Weer een vraagje.
Zoals ik in een eerder topic aan gaf heb ik niet zo lang geleden een geitje gekocht en laten slachten. Het geitje was een jaar oud woog 21-22 kg en ik heb er nafl 5,- per kg voor betaald ong. Uit eindelijk 100 gulden voor 't geitje.
Nu vraag ik me af of ik nu wel of niet duur uit ben...
Ik zag dat jullie allerlei slachtafval voor nog geen euro kunnen kopen. Het probleem is dat ze hier niet echt veel slachtafval hebben. Ze eten namelijk alles zelf op: pens, ballen, ogen, etc. Het gaat allemaal in de soep!
Ik ben hier door veel duurder uit dan brok. Anti-brok als ik ben, heb ik er toch een beetje moeite mee.
Een wat duurdere brok (pro plan) kost hier nafl 75 per 17 kg. Als ik het advies op de verpakking opvolg en het klopt zou ik 5,28 per dag kwijt zijn voor vier grote honden (border collie, kruising lab, 2 x fila pups van 5 maanden). Laten we zeggen 6 gulden per dag, mee gerekend dat de pups meer nodig hebben en m'n oudste hond heeft ook altijd meer nodig.
Voor barf hebben ze zo'n 3,5 kg nodig per dag, anders vallen ze af of zijn ze graat mager. Daarnaast zijn die twee fila's ook nog eens in de groei. Dus dat kost me dan (aan de hand van die geit) 17,50 per dag. Dat is 3x zo veel!
Smuldier kost hier 4,18 - 4.92 per kg (omgerekend) dus dat schiet ook niet echt op.

Nu betaal ik zelf het hondenvoer, maar het word me inmiddels echt een beetje te veel. Zo veel verdien ik namelijk ook weer niet. Aangezien het ook m'n vaders honden zijn (die twee pups) wil ik vragen of hij de kosten wilt over nemen. Alleen als ik het hem zo presenteer, ben ik bang dat hij ze over gaat zetten op brokken.

Ik heb speciaal een jonge geit gezocht, zodat de botten nog zacht zijn. Maar scheelt het heel erg veel met een oude geit, want misschien kan ik die voor een zachter prijsje kopen.

Als jullie nog ideeen hebben?!
(let op de bedragen zijn allemaal in antilliaanse guldens.)
Laatst gewijzigd door EvitaP op za 10 nov 2007, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door cheeta
#856869
om het barfen wat goedkoper te maken: zelf konijen, kippen fokken voor je honden of is dit niet haalbaar voor jou?
Ga je oudere geit voeren wat wel kan maar zal je meer afval over houden van wege de veel hardere botten die je over houd en niet kan voeren.
Door EvitaP
#857114
Ik las net in een andere topic dat ik de supermarkt om gedateerde producten kon vragen. Dat ga ik proberen.
Mocht het zo zijn dat ik veel groenten en dergelijk krijg kan ik misschien wel konijnen gaan fokken ja. Kippen geven te veel rommel en zijn te luid.
Door evds
#865715
Misschien is het voordeliger om een geit te kopen en dan de slachter de slachtprijs te betalen en niet een kg prijs. Hier in NL. kost een geitje slachten tussen de 15 EURO (krijg je een karkas) en de 60 EURO krijg je het vlees precies zo uitgebeend een gesneden als je wenst. Een geitje kost 10 a 15 EURO, goedkoop laten slachten nog eens 15 EURO dan zou je voor 30 EURO al het vlees van het geitje hebben (afhandelijke van de grootte van de geit dus tussen de 15 en 25 kg)
Door EvitaP
#868140
evds schreef: Misschien is het voordeliger om een geit te kopen en dan de slachter de slachtprijs te betalen en niet een kg prijs. Hier in NL. kost een geitje slachten tussen de 15 EURO (krijg je een karkas) en de 60 EURO krijg je het vlees precies zo uitgebeend een gesneden als je wenst. Een geitje kost 10 a 15 EURO, goedkoop laten slachten nog eens 15 EURO dan zou je voor 30 EURO al het vlees van het geitje hebben (afhandelijke van de grootte van de geit dus tussen de 15 en 25 kg)

The goat costed 100 nafl voor 22/21 kg. Het slachten kostte 1,75 nafl. Ik heb het precies zo gekregen zoals ik wilde: in grote lappen vlees en botten. Alleen ze houden de organen.... Which is kind of pitty.
Maar er is een beetje te kort aan geiten en zeker straks rond de feestdagen zullen de prijzen stijgen. Ik heb wel zelf het geitje mogen uit kiezen. Het was een vrouwtje van een jaar, dus lekker jong.
Maar ik moet maar eens leren onderhandelen, het probleem is alleen dat ik geen papiaments of spaans kan. Dat scheelt zo veel!
Door lightning
#868261
klinkt inderdaad prijzig... misschien inderdaad proberen zelf konijnen fokken en hebben fazant misschien? of hebben ze dat daar niet??
Door evds
#871259
EvitaP schreef: The goat costed 100 nafl voor 22/21 kg. Het slachten kostte 1,75 nafl. Ik heb het precies zo gekregen zoals ik wilde: in grote lappen vlees en botten. Alleen ze houden de organen.... Which is kind of pitty.
Maar er is een beetje te kort aan geiten en zeker straks rond de feestdagen zullen de prijzen stijgen. Ik heb wel zelf het geitje mogen uit kiezen. Het was een vrouwtje van een jaar, dus lekker jong.
Maar ik moet maar eens leren onderhandelen, het probleem is alleen dat ik geen papiaments of spaans kan. Dat scheelt zo veel!
Mijn ervaring is dat ook in NL er te onderhandelen is over slachtprijs etc.  Ik ben er ook geen ster in maar begin het te leren en het kan veel geld schelen  ;)
Raar dat je de organen niet meekrijgt, het is toch jouw geitje? Weet niet of het duur is want kan de koers euro nafl niet  ;)
Door Mevroi Kruim
#871311
Ik hoor hier van mensen die schapen of lammeren laten slachten ook regelmatig dat ze organen of kop niet meekrijgen. Jammer voor mijn hondjes  :(
Door evds
#871437
Kruimel schreef: Ik hoor hier van mensen die schapen of lammeren laten slachten ook regelmatig dat ze organen of kop niet meekrijgen. Jammer voor mijn hondjes  :(
Sommig slachtafval mag inderdaad niet voor consumptie weg (bepaalde categorie) maar lever, hart, nieren, longen, mogen wel voor consumptie(mits goedgekeurd). Kop van schaap (ouder dan een jaar) mag niet ivm TSE. Lamskoppen zijn in principe geen probleem.
Door EvitaP
#881280
Om over de slachtprijs te gaan onderhandelen lijkt me een beetje overdreven, 1,75 vind ik niet echt schokkend. Hoogstens een schokkend láág bedrag.
En omdat ze zo'n laag bedrag vragen halen ze hun winsten misschien uit het verkopen van die organen. Want dat is wat ze me wilden verkopen.
Qua wet regelingen weet ik niet hoe het zit moet ik eerlijk zeggen.
Door evds
#881307
EvitaP schreef: Om over de slachtprijs te gaan onderhandelen lijkt me een beetje overdreven, 1,75 vind ik niet echt schokkend. Hoogstens een schokkend láág bedrag.
En omdat ze zo'n laag bedrag vragen halen ze hun winsten misschien uit het verkopen van die organen. Want dat is wat ze me wilden verkopen.
Qua wet regelingen weet ik niet hoe het zit moet ik eerlijk zeggen.
Je hebt gelijk! (ik had niet begrepen dat de slachtprijs 1,75 was), ik zou gewoon de  organen "terugkopen" om zo te komen tot een redelijke slachtvergoeding.

Dat je zelf nauw betrokken wil zijn bij het dier dat het vlees levert dan je eet kan ik wel waarderen. Ik denk dat wij in de "westerse wereld" daar onnatuurlijk ver vanaf zijn komen te staan met nou niet direct positieve gevolgen voor de dieren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door