Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#880351
Ik kreeg van Herby 8 eenden cadeau waar alleen het borstfilet is afgesneden, de rest zit er nog op en aan. Hoe moet ik dat in godsnaam klaar maken voor de honden. Met huid en haar eten ze hier niet, mag ook niet ivm jachttraining. Iemand suggesties, of is er iemand die hele prooidieren geeft want ik weet nog niet zeker of ik wel tegen het karweitje bestand ben :-\
Door K&D
#880358
Het schijnt dat als je een kip even in kokend water doet, je hem makkelijker kunt plukken. De schacht van de veren gaat daardoor uitzetten. Het zal bij een eend wellicht ook werken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#880359
ik dacht dat stropen alleen bij pelsdieren te doen was (nijnen en hazen).
opa deed dat iig bij geschoten nijnen en hazen.
gevogelte werd altijd gepluimd door oma.

je legt de vogel neer op het aanrecht, met je ene hand goed en stevig vasthouden.
met de andere hand met ruwe korte plukken de veren er af trekken (het idee van een haar er snel uittrekken).
ik weet alleen niet meer of het nu met de veergroeirichting mee of ertegenin was.
Dubhe en Kyrah schreef: Het schijnt dat als je een kip even in kokend water doet, je hem makkelijker kunt plukken. De schacht van de veren gaat daardoor uitzetten. Het zal bij een eend wellicht ook werken.
even onderdompelen in heet water werkt idd bij kippen wel.
maar t nadeel is dat de veren dan nat worden, waardoor je minder grip hebt.
Door henneke
#880413
keukenhandschoenen aan doen en een emmer water klaar zetten waar je de veren in kan doen ( anders heb je een zooitje ) tegen de veren in trekken , ik heb het ooit met duiven gedaan het was een werkje van niets hoor maar je moet idd even je verstand op nul zetten , succes  :D
Door Cindy de Wolf
#880420
henneke schreef: keukenhandschoenen aan doen en een emmer water klaar zetten waar je de veren in kan doen ( anders heb je een zooitje ) tegen de veren in trekken , ik heb het ooit met duiven gedaan het was een werkje van niets hoor maar je moet idd even je verstand op nul zetten , succes  :D
Dus niet eerst in warm water leggen? Als, let wel als, ik het voor elkaar krijg waar moet ik eventueel dan nog meer opletten of is het dan gewoon een kwestie van geven :-\ Wat moet ik bijvoorbeeld met de kop en snavel en poten doen.
Door Mevroi Kruim
#880559
Bij duiven en kwartels werkt in warm water leggen dus niet echt  :P
Ik pluk boven de kliko, met handschoenen aan want die veren stinken ook. Gewoon trekken, niet te veel tegelijk, vooral met slagpennen, anders rek je het vel helemaal stuk.
Ik geef alles compleet, poten, snavels en al, en alles gaat op.
Door dorinekok
#881180
wat een verspilling zeg maar gelukkig dat wij honden hebben die het graag eten. en die poten en snavels kun je er gerust aan laten zitten. Kan zo wie zo geen kwaad.
eend in heet water dompelen en plukken maar. jeetje wat een geluksvogel; hele eend... nou ja op de borst na dan. Hier maken ze zelfs van de snavels nog een heerlijk bijgerechtje. als ze zouden weten hoe he tmoest. Die Fransen etenecht alles. (ik schreef dat elders ook al)
Door 202Spots
#881213
judith1967 schreef: Ik heb de eend wel met veren gegeven,maar ik heb de poten en snavel erafgeknipt,volgens mij heeft de hond daar helemaal niks aan.
De snavel eten ze ook wel,maar de poten/voeten  is 'n echte delicatessen en kosten 'n fortuin in de asian market!
De honden lusten ook graag de kippen voetjes dus de eenden voeten gaan gegarandeerd ook naar binnen!
Volgende keer alles geven!! :-\
Door Nonique
#881219
Hai Cindy,

Je kunt de veren gewoon laten zitten.
Wel kan het zijn dat je dieren in eerste niet zo best weten hoe ze aan hun maal moeten beginnen en dan wil het wel eens helpen om vanaf de nek via buik of rug de eend met een fileermes open te snijden (enkel de verenhuid doorhalen, dus de snijkant van het mes naar buiten gericht). Kijk ook even of de eend geen gevulde kroep heeft en zo ja, snij ook deze dan even in en spoel even de inhoud eruit - veel honden weigeren de eend als de kroep gevuld is.

Ik heb even geen afbeelding van een eend bij de hand, toch wel enkele van een gans om je een idee te geven hoe dat er zo'n beetje uit gaat zien  :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,
Monique  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door