Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Huskymeisje
#876406
Ik ben een beginnende barfer/kvv'er  :)

Op dit moment voer ik deels brok en deels barf/kvv. Toen ik de honden kreeg, nu zo'n 2 maanden terug, stonden beide honden volledig op brok. De dure Royal Canin, die ze beiden kregen bij de fokkers, moesten beide dames niet en dus ben ik gaan zoeken naar een alternatief. Zo ben ik ook het kvv'en en barfen tegengekomen.

De dames staan nu voor ongeveer de helft op brok van de C1000 (Tophond puppybrokjes) en die lusten ze wel, en voor de andere helft krijgen ze dus vers. Ik ben begonnen met kvv en dat gaat heel goed. Een dikke week terug heb ik voor het eerst een zalmkarkas gegeven en die ging er wel in. Ook de door mij gekochte kippennekken gingen er wel in. Kopsvlees lusten ze ook graag dus ik denk dat het barfen voor wat betreft onze honden wel een succes zal gaan worden. Ik heb nu dan ook bij de poelier op de markt kipkarkassen besteld. Volgende week vrijdag kan ik 10 kilo op komen halen voor 5 euro. Niet duur toch? Hij maakt ook zelf hondenvoer, een soort kvv, en dat kost een euro de kilo. Krijg ik gratis een kilootje erbij om te proberen.  :) Wanneer ook dat bevalt bestel ik daar nog wat van bij.

Ook heb ik de vishandel gebeld. Daar kan ik morgen zalmkoppen komen halen en komende week zullen ze voor mij wat andere spullen apart houden. Dat kan ik dan een andere keer ophalen maar dat spreken we morgen verder af. Ze hadden nu ook wel maar daar zat ook heel veel troep door wat honden niet kunnen eten. Niet zo'n strak plan dus.

Ik heb hier op het forum al flink rondgeneust en ik kom heel veel goede ervaringen met Herby tegen. Laat die nou niet zo heel erg ver bij mij uit de buurt zitten. Ook de Royal Dog Shop is voor mij nog geen half uur rijden. Ik ben er helemaal blij mee. Ik kan dus kiezen  ;)

Maarre dan nu mijn vraagjes  ;D

Ik heb ook gelezen over supplementen als visolie. Is het nodig dat ik die onze honden ook geef? Ik ben immers een parttime barfer. En wanneer ik de brok volledig vervang voor kvv hoe zit het dan?

Ze krijgen wekelijks een vers rauw eitje. Is dat voldoende voor pups van ruim 4 maanden?

En wat is een lekker recreatiebot voor ze? Ik heb al begrepen dat je beter geen runderrib kunt geven. Ik geef nu wekelijks een mergpijpje. Ik laat ze het merg eruit halen en daarna nog even kluiven op het bot maar ik hoor ook wel dat ik beter geen mergpijpje kan geven omdat het bot zo hard is. Mijn honden zijn er overigens dol op.

Nou ik geloof dat ik zo eerst wel uitgevraagd ben.
Door Minna
#876417
Ik zou heel snel de brok vervangen door kvv. Des te minder hebben ze straks te ontgiften. Visolie vind ik niet nodig als ze straks regelmatig (ik geef een van de 7 maaltijden) verse vis (zalm, makreel o.i.d) eten.
Twee eitjes zou ook kunnen. Qua recreatiebot zijn er verschillende meningen, je hebt jonge honden met veel behoefte aan kauwen, dat zou ik nu nog opvangen met bvb een gevulde kong en andere bijtbestendige speelgoed. Als ze straks van brok af zijn kan je gaan kijken wat ze aan kunnen, bvb runderknars, pensbotten, vlees en pens in grote lappen, runderstrotten, dat zijn dingen waar ze misschien wat langer mee bezig zijn. Maar dan moet het maagzuurgraad naar mijn idee al anders zijn dan met brokken.
Ik zou ze zowieso zsm helemaal op vers zetten, bvb op kvv en dan een aantal barf-dagen er bij plannen. Mergpijp lijkt mij nog vele malen harder dan een rib. Plus dat een mergpijp kan om de onderkaak gaan zitten. Niet fijn. Later is een lamskop een leuke knaagartikel. Zalmkoppen ook.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#876418
Nou je bent lekker bezig zo te lezen; goed hoor :D
Een paar tips van mijn kant:
1. Stop helemaal met brokken, want dat is echt heel slecht voor jouw hondjes. Liefst zo snel mogelijk. Er is genoeg keuze in kvv om rustig aan over te gaan stappen op BARF.
2. Als je zelf wilt gaan samenstellen (voeren volgens de BARF-methode) is het handig dat je je inleest in wat wel en niet kan. Hierover kun je enorm veel informatie vinden op dit forum. Wanneer je het goed doet en jouw honden zijn gezond, zijn supplementen niet nodig. Immers, waarom zou je visolie geven als je al vette vis geeft?
3. Geef geen merpijp. Ook niet om even op te kluiven. Het bot is te hard waardoor jowu pupjes hun tanden kunnen breken.
4. Je kunt best twee eieren geven hoor. Is prima en ze vinden het heerlijk. Geef het eitje heel dan zijn ze even aan het stoeien voor ze het op hebben. Ook dat is goed voor een pup.

Veel plezier me je puppen.
Door Minna
#876460
Vreselijk he.... ;D Voel je ook zo'n telepathische verbinding... :o
Door annielaumen
#876513
inderdaad geen mergpijp geven
dandy van mijn zus had de mergpijp aan de onderkaak zitten
het was een hels karwei het ervan af te halen
hond was in paniek
de merg kun je wel geven

annie laumen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door