Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#875936
Hoeveel soorten noten (en welke) stoppen jullie in de notenmix? Ik zat te denken aan hazelnoten, sesamzaad, walnoten en pinda's. Hoewel ik over die laatste niet helemaal zeker ben... :-\. Ze zijn allemaal rauw en allemaal biologisch. Graag tips/suggesties  :).
Gebruikersavatar
Door koekje
#875939
zijn pindas niet giftig? ik had ergens zo'n lijstje met giftige dinge gebookmarked, maar ben dat kwijt.
ik zou ipv pindas amandelen erin doen (geen bittere!) of wellicht paranoten. of anders cashews. als je aan pecannoten kan komen, zou ik die er ook indoen.
je kan natuurlijk ook het aandeel zaadjes vergroten. pijnboompitten weet ik niet, maar pepitas (pompoenzaden) en zonnebloempitten zal wel gaan, denk ik.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#875946
Pinda's zijn dus nono. Zat wel in m'n achterhoofd maar inmiddels heb ik ook effe de BP-zoekfunctie gebruikt 8), die dat bevestigt. Ik ga dinsdag maar eens effe shoppen op de markt, daar staat een pitten- en zadenstalletje. :)

We zijn inmiddels maar zelf aan de pinda's begonnen, hihi.
Laatst gewijzigd door - Judith - op do 06 dec 2007, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#875949
ik geloof dat voor katten sommige zaden giftig zijn, en voor honden wellicht ook.
misschien is het handig om een dergelijk lijstje (wat ik dus kwijt ben) op te zoeken en dat bij de hand te houden.

kraampjes op de markt met noten en zaden hebben niet altijd alles rauw en ongezouten en ongeolied of ongebakken. vraag daar dus extra naar.
een beetje geroosterd zal geen kwaad kunnen, maar extra olie en zout vind ik niet wenselijk (de notenkraam hier op de dappermarkt doet voor mijn consumptie er al teveel olie en zout in, ook nog eens hele vieze misselijkmakende olie).

bij een geitewollensokkenwinkel (ekoshop of vegawinkel) heb je groter kans op volledig rauwe noten.
of je koopt natuurlijk noten en zaden in de dop. let hierbij wel goed op schimmels (vooral pecannoten en walnoten zijn berucht hierom. de meest voorkomende schimmel op walnotendoppen zijn erg giftig voor katten).

en tamme kastanjes?
volgens mij zijn die niet giftig, en het is het seizoen er nog net voor, dus ze zijn goed verkrijgbaar. ook zijn ze erg lekker (ik vind ze rauw erg lekker en gepoft niet te vreten) en volgens mij ook best gezond.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#875954
Don't worry, het kraampje heeft alleen maar rauwe (biologische) noten. En de al aanwezige hazelnoten komen uit de biologische Odin-tas (dat wordt overigens nog een fikse kraaksessie  :-X), de rauwe sesamzaden van de eko-winkel en de inmiddels droge walnoten van de onbespoten boom in de achtertuin. Dus als ik nog wat zonnebloempitten scoor, dan ben ik volgens mij al een eind in de richting...
Door 202Spots
#875959
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... =msg190895

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=13343.0

zoals hier boven ook staat..
Je kan bijna alle soorten noten gebruiken.
Alleen GEEN macademia noten (giftig vor honden)
en ik geef ook geen pinda's,(soms wel pindakaas in de kong)
In de notenmix die ik in 'n elect.koffiemolen maal,zitten meestal amandelen,groene pumpkin pitten, zonnebloempitten,sesamzaadjes,pijnboompitten en soms lijnzaadjes en ook walnoot.
Door Mevroi Kruim
#876167
Wat Dory geeft krijgen die van mij oo, en dat vinden ze lekker. Pinda's vind ik eng omdat ze zo kunnen opzwellen, het zijn ook geen noten maar peulvruchten met een wat alternatieve samenstelling. Maar als je ze fijnmaalt kan het niet zoveel kwaad denk ik.
Kastanjes zijn vrijwel alleen zetmeel dus die geef ik niet.
Door roefus
#876215
Ik geef walnoten, cashewnoten standaard. Zo nu en dan gaat er ook een handje hazelnoten of wat anders doorheen. Hier op de markt is ook een heerlijke notenkraam  :D
Verder groene pompoenzaadjes, sesamzaadjes, soms zonnebloempitten en wat lijnzaad of pijnboompitjes.
O ja, ik maal soms ook wat pinda's, maar vinden ze minder lekker, dus komt nog maar zelden voor.
Door Elf
#876614
Hoe erg giftig zijn macadamianoten? Doodles heeft onlangs er een aantal gejat.....
Door 202Spots
#876633
Elf schreef: Hoe erg giftig zijn macadamianoten? Doodles heeft onlangs er een aantal gejat.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Macadamia_nut

(Steven Hansen, is neurologist waar wij ook wel is met onze Boef zijn geweest)
Bij # 6 op de wikipida link staat
Macadamia nut toxicosis in dogs by
Steven R. Hansen, DVM, MS, DABVT
en heeft  het hele verhaal in acrobat, dit is klein gedeelte:

Clinical signs commonly reported from most to least frequent were weakness, depression,vomiting, ataxia, tremors, and hyperthermia

The reported time from ingestion of nuts to
development of clinical signs was less than 12 hours in 79% of the cases.
The dogs developed marked weakness with the inability to stand on their rear legs by 12 hours after dosing. Extensive blood tests were performed, but only serum lipase
activities were elevated. All dogs appeared normal within 48 hours.

The exact cause of the clinical signs of toxicosis resulting from macadamia nut ingestion by dogs
is unknown. The actual Mechanism of action could be specific to the dog and may involve constituents of the nuts themselves, contaminants from processing, mycotoxins, or other
unidentified causes. Additional research is needed to answer this question.
Door Lizzy
#876683
Pinda's zijn geen noten. Ik geef zelf een combi van amandelen, walnoten, pecannoten, hazelnoten, para-noten, cashewnoten, sesamzaad, pompoenzaad.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door