Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anthraciet
#871231
Ik lees en hoor verschillende meningen over het aantal keren om de hond voer te geven.
Sommigen geven 2x per dag eten en gisteren hoorde ik weer dat 1x per dag beter zou zijn....

Heeft iemand een (onderbouwd) idee wat het beste zou zijn? (voor volwassen honden in dit geval)
Door Malamoods
#871236
Zelf voer ik 1 keer per dag. Waarom? Omdat ik dat handiger vind en ik zie dat mijn hond het daar het beste op doet. Hij is trainbaar met voer en gaat bij twee maaltijden per dag lopen trutten met eten... Bovendien vind ik 1 keer handiger, omdat ik dan makkelijker kan voeren hoe het mij uitkomt en dat beter kan combineren met activiteiten (fietsen, lange wandelingen e.d.)... Nu krijgt hij 's avonds eten, of eind van de middag en kan daarna rustig uitbuiken....

Rachel.
Gebruikersavatar
Door pike
#871241
Zelf geef ik mijn (volwassen) honden 1x per dag te eten. Dat doe ik omdat ik dat voor mij zelf het gemakkelijkste vind ::) Maar als ik ze 2x zou moeten geven dan zouden hun porties gewoon te klein worden en dan blijft er niks te knagen over. Ook denk ik dat ze dan geen tevreden gevoel hebben, als ze na een lange ochtendtocht maar een beetje krijgen. Terwijl ze nu heerlijk met volle buikjes gaan slapen en je hoort of ziet ze niet meer ;). En ze krijgen dus altijd pas als ze de grootste activiteiten gehad hebben. Gaan we na de wandeling nog naar cursus, krijgen ze pas na de cursus. Hele dag op pad? Dan pas 's avonds bij thuiskomst.  ;)
Door Mevroi Kruim
#871306
Ik voer 5 a 6 keer per week, op verschillende tijden, maaltijden van verschillend formaat. Dat bevalt mij het beste. Ik pas de grootte en de tijd van de maaltijden aan aan hun activiteiten, de avond voor een behendigheidsles of een grote inspannende wandeling oid krijgen ze niks, daarna dan een grotere maaltijd vroeger op de dag.
Ik kan zo flinke lappen pens en kopvlees voeren waar ze lekker lang plezier van hebben, of een halve lamskop. Ik merk dat het qua vertering beter gaat op deze manier, ze hebben minder nodig en ze poepen minder. En het past bij mijn manier van omgaan met barf, meer het 'uit de losse pols'-gebeuren dan het op de gram nauwkeurig afgewogene.
Door pallas
#871475
Ik geef ook één keer per dag.Vaak s'avonds laat

- makkelijk met samenstellen
- ik hoef geen rekening met wandelen / trainen ed. te houden
- de honden doen het beter op één dan op twee maaltijden
- ze hebben alle tijd om  het eten te verteren.

Nox pakt af en toe een vastendag anders wordt ze te vet :)
Door jon
#871505
Ik geef tweemaal per dag, op wisselende tijden en geef dan per keer ook wisselende hoeveelheden. Soms dus een maaltijd van 80 gram soms eentje van 180 gram algelang het uitkomt en wat ik hem wil geven. :) Ik kan het zelf niet onderbouwen maar toen ik Lhaki kreeg werd mij verteld dat het voor kleinere honden beter is tweemaal per dag te eten.
Door Elf
#871536
Ik voer 1x per dag. s' avonds zodat er na het eten geen inspanningen meer zijn. Ik heb het idee dat Doodles meer voldaan is na het eten als hij in 1x wat meer krijgt dan hetzelfde verdeeld over 2 porties.
Door cylke
#871547
Een onderbouwd idee kan ik je niet geven, maar ik geef mijn bordercollie 1x per dag, 'savonds, en dit op verschillende tijdstippen. Inderdaad: heel makkelijk, anders heeft ze niet genoeg te knabbelen, ze kan het op haar duizendste gemakje op eten en ze voelt zich meer voldaan  :)

Mijn Toller eet 2x per dag: 100gr Duck 'smorgens en 300gr 'savonds. Dit omdat Yengees anders gal overgeeft, en omdat ze 2x per dag een pilletje moet pakken. Zij eet dus meestal iets geregelder (omwille vd pil)

Mijn kat eet zo'n 4x per dag, hij is aan het overschakelen op Carnibest en daarom krijgt hij kleine porties...dat gaat overgaan naar 2x (denk ik)
Door W&dy
#871558
hier krijgen ze 2 maal per dag eten

smorgen om 8 uur en savonds tegen 8 uur
kan soms een uurtje verschillen
maar vaak wel tussen deze tijden
Door *Natasja*
#871559
Beau krijgt 2 keer per dag eten: 's ochtends rond half 8 en 's middags rond 4 uur. Benthe krijgt om 4 uur haar hele dagportie in 1 keer, omdat ze bij 2 keer per dag eten ging miepen met haar eten (nu eet ze alles keurig op). Omdat Beau snel last heeft van een lege maag (gras eten, gal spugen), durf ik het bij hem niet aan om naar 1 keer per dag te gaan.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#871564
Ik kan het ook niet goed onderbouwen, maar doe waar ik mij prettig bij voel.
Heb grote honden en voer ze 2x daags op wisselende tijden.
2x daags omdat mij dit een rustiger gevoel geeft i.v.m. maagtorsie.
Door *Natasja*
#871567
Het was voor mij best een drempel om Benthe naar 1x daags eten te zetten: ze eet tenslotte toch tussen de 800 en 900 gram per dag, en dus in 1 maaltijd  :-\ Maar het bevalt beter dan verwacht, ze laat eigenlijk nooit meer eten staan.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#871570
Ik voer twee keer per dag en heb geen onderbouwing daarvoor behalve dan dat ik eens per dag en ook wel 6 keer per week geprobeerd heb maar dat beviel de honden niet goed; ze gingen klieren. Nu gaat het goed.
Door Minna
#871612
Ik voer de honden om de dag, ik heb dus zowel grote als kleine honden. Ben begonnen met 6 keer per week, toen naar 5 keer per week en nu om de dag dus, op afwisselende tijden, meestal ergens in einde van de middag- heel laat in de avond.
's ochtends voeren is niet zo handig want dan kan ik de hele dag niet trainen of fietsen oid. Ik probeer ook altijd te kijken dat ze bvb na een wedstrijd of zware training hun eten krijgen.
Ik doe dit omdat ik geloof dat het beter is, de hond haalt meer uit grote dan kleine maaltijden, ze zijn lekker voldaan na een maaltijd, ze zeuren niet om eten, de leverfunctie is beter als een hond minder vaak eet, en ze zijn in topconditie, en dat is eigenlijk het belangrijkste argument voor mij, zou ik merken dat het bij een van de honden niet zou werken dan zou ik het aanpassen, maar het gaat zo perfect! Een maaltijd is hier voor Chic en Hoopje tussen anderhalf en twee kilo, en voor Pika tussen de 400 en 600 gram.
Door Lizzy
#871722
[quote="Minna"]
Ik voer de honden om de dag, ik heb dus zowel grote als kleine honden. Ben begonnen met 6 keer per week, toen naar 5 keer per week en nu om de dag dus, op afwisselende tijden, meestal ergens in einde van de middag- heel laat in de avond.
's ochtends voeren is niet zo handig want dan kan ik de hele dag niet trainen of fietsen oid. Ik probeer ook altijd te kijken dat ze bvb na een wedstrijd of zware training hun eten krijgen.
Ik doe dit omdat ik geloof dat het beter is, de hond haalt meer uit grote dan kleine maaltijden, ze zijn lekker voldaan na een maaltijd, ze zeuren niet om eten, de leverfunctie is beter als een hond minder vaak eet, en ze zijn in topconditie, en dat is eigenlijk het belangrijkste argument voor mij, zou ik merken dat het bij een van de honden niet zou werken dan zou ik het aanpassen, maar het gaat zo perfect! Een maaltijd is hier voor Chic en Hoopje tussen anderhalf en twee kilo, en voor Pika tussen de 400 en 600 gram.
[/quote]

Ik ben heel benieuwd naar een onderbouwing van deze stelling want ik heb nog nooit een uitslagen van een onderzoek gezien waarbij de leverwaardes van honden die 2 keer per dag en om de dag te eten kregen werden getoond en de verschillen daartussen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 30 nov 2007, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door