Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door senna-husky
#869711
wat bedoelen ze met vuile pens >:( ik heb nu lappen van een pond in de vriezer liggen. want vuile pens is goed voor de darmflora ivm bacterien enzo >:( maar vriezen die bacterien niet kapot in de vriezer :-[ :-[ :o :o ??? ???
Gebruikersavatar
Door pike
#869727
Volgens mij vriezen ze niet dood maar de vermeerdering stopt. Zodra het weer ontdooit gaan de bacterieën zich weer vermeerderen. Dat geldt trouwens ook voor je (eigen) vlees. En daarom kan je bv ook geen varkensvlees geven omdat die Aujewsky-bacterie niet doodvriest  ;)
Door Chubby
#869789
Bacterien dood je alleen maar door iets te verhitten boven kookpunt. Koelen vermindert de vermenigvuldiging van bacterien en vriezen stopt de vermenigvuldiging...
Door K&D
#869798
Vuile pens of groene pens is de ongespoelde pens van een herkauwer. Als je het bekijkt dan is de binnenkant van de pens als het ware een soort zwartgroene mat met korte haartjes en massa's bacterieën. Er zitten soms nog wat voorverteerde etensresten van de eigenaar tussen of zand... Vindt je hond allemaal geweldig. Heel enkel zit er zelfs een spijker of iets raars tussen ;) dus als je verse pens van het slachthuis hebt; altijd even nakijken.
Je hebt ook blanke pens, die is helemaal schoongemaakt en wit. De pens-voedingswaarde is hetzelfde alleen de goede bacterieën zijn eruit en da's jammer.
Door Staftime
#869851
pike schreef: Volgens mij vriezen ze niet dood maar de vermeerdering stopt. Zodra het weer ontdooit gaan de bacterieën zich weer vermeerderen. Dat geldt trouwens ook voor je (eigen) vlees. En daarom kan je bv ook geen varkensvlees geven omdat die Aujewsky-bacterie niet doodvriest  ;)
Aujesky is voor zover ik weet geen bacterie, maar een herpesvirus.
Gebruikersavatar
Door pike
#869922
Staftime schreef: Aujesky is voor zover ik weet geen bacterie, maar een herpesvirus.
Oeps  :-[ foutje, is idd virus. Maar dat vriest ook niet dood toch?
Door jon
#870027
k dacht het niet dan zouden we met een gerust hart rauw en ingevroren geweest varkensvlees kunnen geven, gezien het feit dat dat niet zo is.....
Door Lizzy
#870696
Yep, klopt inderdaad. Het aujeszky virus wordt niet gedood bij invriezen. Wel met koken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door