Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#868627
Vanavond had ik een klein beetje gekookte bloemkool over.
Dit heb ik aan de honden gegeven, gemengd door hun carnibest.
"Is dat eigenlijk wel goed voor ze?" bedacht ik me ineens.
Door Femke
#868655
ja hoor. Mijn honden krijgen vrijwel altijd het restje als er groentes over zijn. Er zijn een paar soorten die je beter niet of niet teveel kan geven, zoals bijvoorbeeld prei of ui. Dit lijstje vind je wel in de barfbieb
Door Staftime
#868674
Prei en ui was ik ook niet van plan om ze te geven  :o
Ik denk eigenlijk dat alles wat mijn cavia's mogen hebben ook wel naar de honden mag.
Alleen mag een cavia dan weer liever geen koolsoorten krijgen ivm gasvorming. En eten die alles alleen maar rauw  :P
Door Laura2004
#868701
koekje schreef: gaan de honden van bloemkool ook niet ruften? zwavelgassen enzo?
Mijn honden ruften overal van niet alleen van kool :-X
Door Staftime
#868716
Tot nu toe nog geen last gehad van ruftende honden  ;)
Romeo had vanmorgen wel buikpijn omdat hij honger had.
Ik hoorde zijn arme maagje heel erg tekeer gaan.
Door pallas
#868753
Als je groenten over hebt kan je ze prima aan de honden geven. Er moet natuurlijk geen zout of saus bij zitten.
Door Chubby
#868803
Zonder kruiden of sausje kun je groenten best geven aan honden en katten.. Rauw of niet lang genoeg gekookt kunnen carnivoren echter geen plantaardige vezels verteren, dus als je wilt dat ze ook echt iets hebben aan zo'n maaltje kun je deze best goed inkoken (puree)..

Of pens geven.. Dit is half verteerde plantaardige vezels en dan kunnen carnivoren ze wel verder verwerken..

Cavia's zijn herbivoren, zij verteren plantvezels wel..
Door Staftime
#868804
Ja, maar de cavia's geef ik het natuurlijk ook niet gepureerd.

Ik maak ook wel eens een groentenmixje als ik de honden wat vlees geef ipv carnibest.
Maar de bloemkool was gekookt en zacht.
Dus ik dacht, een lekker extraatje voor door de carnibest.
Ik geef het meestal aan mijn ratten, die eten alle resten altijd.

Zout of saus doe ik vrijwel nooit over de groente.
Ik doe zelfs geen zout in het water, vind ik helemaal niet nodig.
Ik eet liever puur natuur.
Door Chubby
#868810
Ratten mogen eigenlijk geen kool.. Typisch voor een alleseter he, maar het is absoluut een afrader voor ratjes ivm gasvorming wat ze niet goed kwijt kunnen..
Door Staftime
#868811
Chubby schreef: Ratten mogen eigenlijk geen kool.. Typisch voor een alleseter he, maar het is absoluut een afrader voor ratjes ivm gasvorming wat ze niet goed kwijt kunnen..
Yep, dat weet ik idd.
Ik heb al ratten vanaf mijn 14e ongeveer.
Ik heb er jaren lang mee gefokt en heb ze altijd van jongs af aan alles laten eten.
Doordat mijn ratten (vooral die ik zelf gefokt heb) dit gewend zijn, zijn hun darmen er op ingesteld.
In al die jaren is er nog nooit één rat geweest met problemen, en ze glimmen allemaal als een spiegeltje doordat ze echt heel afwisselend te eten krijgen en heel veel gezonde dingen.
Mijn cavia's en konijnen daarintegen krijgen nooit kool, die kunnen absoluut geen scheten laten en daarbij is het gewoon hartstikke dodelijk.

Maar bedankt voor je bezorgdheid!  ;D
Je kunt mensen nooit te vaak wijzen op gevaren.
Door Chubby
#868814
Heb/ had je een rattery?

Mijn ratten (heb er nu geen meer) kregen ook vanalles naast hun normale voeding.. Ik heb praktisch nooit de geijkte "rattenvoeding" gegeven, maar altijd een mengsel van verschillende soorten diervoeders en vers..
Door Staftime
#868822
Chubby schreef: Heb/ had je een rattery?

Mijn ratten (heb er nu geen meer) kregen ook vanalles naast hun normale voeding.. Ik heb praktisch nooit de geijkte "rattenvoeding" gegeven, maar altijd een mengsel van verschillende soorten diervoeders en vers..
Nee, geen rattery.
Ik deed het puur als hobby en toen ik begon wist ik eigenlijk nog veel te weinig om verantwoord bezig te kunnen zijn  :-X
Maar al doende leert men.
Ze krijgen hier altijd een mengsel van verschillende soorten knaagdierenvoer en wat kattenbrokjes.
Daarnaast van alles en nog wat aan etensresten, zolang er maar niet te veel kruiden op zitten.
En zelf eet ik heel licht of niet gekruid, dus dat is makkelijk.
Maar we gaan nu wel heeeel erg off-topic!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door