Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wolfje
#86421
Na een lange tijd afwezig geweest te zijn ben ik er weer!
Ik heb me hond nu op brokken en wil dit toch wel beetje houden verlopig.
Alleen af en toe een botje of vers vlees lijkt me wel wat.
(ook voor de kat)
Ik pas weer op een hond op en verdien daar weer wat geld voor extras voor de dieren mee dus grijp me kans meteen'.

Dit puur omdat ik maar een tavel model koelkastje heb met een nog kleinere vriesvak erin.
Dus totaal geen ruimte om veel op te slaan. Nu nemen me dieren daar al een grotere plek in dan ikzelf (muizen voor de slang duck voor de hond enz)

Nu was mijn vraag Wat zou ik zo klein mogelijk kunnen opslaan en toch wel beetje hoeveelheid opslaan aan botjes of vlees. T liefst wat voor zowel voor de kat als hond kan. Aangezien mijn kat nog maar 2 voortandjes heeft en 3 hoektanden waardoor t scheuren enzo wat moeilijker word en ze vaak door gemak wel eens wat laat liggen.
Dat zou ik dan kunnen doorschuiven naar de hond.

Versvlees zoals bibi voor de kat begin ik niet aan aangezien me kat daar meteen 200 gram per dag van weg eet en dat me toch iets te duur word.

Hopelijk zijn er tips. bedankt!

p.s. het moet ook wel wat makkelijk te verkrijgen zijn aangezien ik geen vervoer heb en niet graag iemand lastig wil vallen ;)
Door Lizzy
#86519
Ik geloof dat ik toch de botjes achterwege zou laten. Ten eerste omdat je brokken geeft en deze moeilijker verteerbaar zijn voor honden die brokken eten en ten tweede omdat botten altijd lastig op slaan. Botten nemen over het algemeen de meeste ruimte in.

Verder begrijp ik jouw vraag ook niet zo goed, denk ik. Als je niet kunt opslaan, dan kun je toch niets opslaan? Of zie ik dat verkeerd? Je zou je honden wel 1 maal per week wat pens kunnen geven dat je dezelfde dag bij de supermarkt of dierenwinkel haalt. Geef je dat met een rauw eitje en een beetje groente van je eigen maaltijd, krijgt de hond toch 1 lekkere maaltijd per week.
Door wolfje
#86522
Ik geef al gewoon weleens wat botten Maar dat is uit de dierenwinkel (gekoort enz) en wil nu gewoon ook wat anders.

Ik kan wel iets op slaan maar niet al te veel dus vandaar me vraag om kleine dingetjes.

Pens krijgt maya ook al regelmatig als vervcanging van haar gewone voer. Maar wil ook eens wat lekkers geven om te scheuren en niet dat half gemale fuile pens wat ze nu krijgt.
Ik wil me kat best eens een eendags kuiken proberen te geven maar als die em niet mot mag ik hem zeker niet aan de hond geven omdat t te klein is?

Mijn bedoeling is toch om langzaam aan over te gaan op t geven van vlees en botten maar heb nu de opslag er nog niet echt voor. En voor de kat wil ik het zoiezo want die vreet me toch een partij wil gewoon iets geven wat zwaarder op de maag ligt.

Wat de hond betreft is het verteren van vlees en botten niet zo een probleem (doe het wel eens vaker nooit problemen) Behalve met lam en rijst kompleet voeding daar raakt ze verstopt mee.

Vroeg me eigenlijk gewoon af wat voor bijde een leuke afwisseling is. ik las al ergens kippennekken? Mocht de kat t niet willen kan ik t aan de hond geven.
Door Lizzy
#86524
Je kunt wel kippennekken geven. En eendagskuikens kan ook wel hoor (da's vaak hap-slik-weg). En lappen pens. Daar moeten ze ook aan rukken en sleuren.

Maar, ik zou je wel aan willen raden hier ook dingen bij te geven als spiervlees en gepureerde/rauwe groentes enzo, zodat je er toch een beetje een maaltijd van maakt. Je kunt ook rauwe visjes zoals sardien of makreel proberen. En geef je wel eens een rauw eitje aan je hond?

Ik weet niet wat voor botten van de dierenwinkel je geeft? Ik heb daar niet zoveel vertrouwen in, in botten van de dierenwinkel. Beter kun je dan een boegboutje van een kalf of lam geven van de slager. Of een dwarsgezaagd merkpijpje (hoewel ik deze eigenlijk te hard vind). Of een kalfs of lamsribje. Maar ik raad je toch aan voorzichtig te zijn met brokken in combinatie met botten.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 25 apr 2004, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wolfje
#86526
Over 1 dagskuikens. Als t hap slik weg is vind ik t toch wel wat eng ook vanwegen de snaver en nagels of moeten die er eerst af ;)
Nu heb ik wel mazzel dat maya erg goed kauwd zelfs op de kleinste stukjes vlees dus Maar toch t idee is toch eng.

Kijk nu ben ik weer een stuk wijzer.
Ik gaf dus die gerookte botten van de dierenwinkel maar ik ben niet zo super weg van de dierenwinkel botten vandaar dat ik ook voor botten hier vroeg.
Botten krijgt ze zoiezo nooit vlak met t eten altijd ruime tijd ervoor.

Lappen pens zijn hier helaas niet te krijgen en helaas beschik ik niet over vervoer dus.

Spiervlees wil ik ook af en toe geven en ook kippenpoten enz.. (heb t al eens gedaan maar zijn zo verrekte duur kip is nog t goedkoopst en aangezien ik zelf beetje verslaaft ben aan kip is t soms wel eens moeilijk om je hond wel te geven ikzelf niet maar gaat nu verandering in komen.

Een rauw eitje krijgt ze ook regelmatig ja (niet te vaak) 1 keer in 3 weken ofzo omdat ik zelf niet zo een ei eter ben en met vlagen ei eet)

Bedankt alvast voor het beatwoorden ben nu weer wat meer info rijker ;)
Laatst gewijzigd door wolfje op zo 25 apr 2004, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#86698
De snavel + pootjes van kip, eend of parelhoen laat ik er zelfs aan zitten dus ik denk dat je deze van een eendagskuiken er ook wel aan kan laten zitten. Dat komt er wel uit met de ontlasting en zal niet voor problemen zorgen.

Die gerookte botten: ik zou daar lekker mee stoppen en voorzichtig beginnen met een lams of kalfsribje (niet te lang geven - lees even het "honden en het eten van botten" in de barfplaats bibliotheek). Je kunt deze het beste na een vleesmaaltijd geven.

Jammer dat je niet aan lappen pens kunt komen... misschien dat je wel aan grotere stukjes spiervlees kunt komen (rund, lam, schaap ofzo - geen varken!)? Daar kunnen ze ook lekker hun tandjes in zetten!
Door wolfje
#86705
Ik ga t stuk van die botten zo lezen al heb ik t idee dat ik t al eens heb gelezen ;)

Tja heb maar klein slagertje hier in t winkelcentrum en heb niet echt vervoer en om nou in de trein of bus met lappen vlees en pens te gaan zitten is geen optie. ;)

Ik ben aan t kijken voor een vriezertje maar geld is ff probleem. Niet zo zeer de vriezer want 2de hands kan goedkoop maar stroom koste gaan beetje hard hier.
Door Carlijn
#86796
Als Maya toch rustig eet, zijn kippevleugeltjes misschien ook een idee. Die zijn op de markt of bij de supermarkt (in de aanbieding?) niet zo duur en ze kan er lekker op kluiven en jij hebt meteen ook weer wat lekkers in huis ;D
Of misschien eens vragen bij je slager of hij wel eens wat afsnijdsels over heeft die je voor een kleinigheidje mee kan nemen.

Groetjes, Carlijn
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door