Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door senna-husky
#867076
het zal beslist al ergens geschreven staan hier . maar wat moet ik ongeveer aan houden aan voeding voor een hond van 20 kg .
ik dacht zelf 400 a 500 gram maar omdat ik nu  aan het proberen ben om over te gaan op volledig barf krijgt ze eigelijk teveel er komt toch nogal wat bij kijken dus >:(
Door Mevroi Kruim
#867087
Tara weegt 20 kilo, is behoorlijk actief en krijgt ongeveer 500 gr per dag. Kátur weegt 15 kilo, even actief (zo niet meer) en krijgt wat minder. Meer moeten ze echt niet hebben, dan kan ik ze rollen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#867093
heb 2 reuen van 28 kilo en die krijgen net geen 400 gr per dag zowel van kvv en barf, geef ik ze meer dan komt dat niet meer goed ;).
heb er 1 van 10 mn en die krijgt 800 gr per dag en hij weegt 20 kilo maar hij heeft volgens mij een lichte vorm van ADHD en die andere zijn al wat ouder en maken zich niet meer zo druk.
Daarom zeg ik altijd maar' voeden doe je met je ogen'
ellen
Door Chaos
#867110
M'n reu van 3 jaar krijgt 2% van z'n lichaamsgewicht per dag. Das 600 gram voor 30 kilo actieve hond.
M'n gecastreerde, minder actieve, teef weegt ook 30 kilo, en krijgt 400-500 gram per dag, das ongeveer 1,5 procent van haar lichaamsgewicht. Anders wordt ze tonnetje rond.

't Is eigenlijk een kwestie van uitproberen. Je zou kunnen beginnen met een "standaard" percentage van 2%. En dan gewoon zien wat er gebeurd. Wordt ze te mager, geef je wat meer. Wordt ze te dik, verminder je de porties. Gewoon goed naar je hond kijken dus.
Door Cindy de Wolf
#867164
Ik sluit me aan bij de rest. Mijn golden van 32kg krijgt 400 a450g, Jesse en Misty beide rond de 26kg krijgen zp'n 600 a 650g, Dusty 18kg rond de 300g, Terry rond de 35kg zo'n 500g. Voer met je ogen, de algemene richtlijn is echter zo rond de 2%.
Gebruikersavatar
Door pike
#867226
Met 2% heb ik nog slechts 2 hoopjes bot met vel  :-X
Pike 17 kilo gecastreerde reu 5 jaar oud: ruim 600 gram ofwel 3,6% en hij is heel mooi slank
Armagnac 12 kilo reu 2 jaar oud: 450 gram ofwel 3,7% ook mooi slank
Door senna-husky
#867249
??? ik vindt het zo moelijk om met 500 gram en dan zo gevarieerd mogelijk te voeren 500 gr kippennekken waren vandaag zo weg toen heb ik haar vanavond nog maar wat frosti-fit active gegeven morgen krijgt ze een bakje bandit maar dat is ook een pond
Door Mevroi Kruim
#867289
Heb ik geen probleem mee. Ik heb momenteel 14 diersoorten in de vriezers, vleesbot, spiervlees, diverse verschillende organen, koppen, vis ... kan per 3 weken elke dag wat anders voeren  ;D
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#867303
Sanne is 19 kilo, sport een aantal keren per week, wandelt ook nog eens behoorlijke afstanden en krijgt 300 gram per dag.
Dat is dus net iets meer als 1,5 %, anders kan ik haar rollen. ;)

Ik zou starten 2 % van het lichaamgewicht, en dan even goed in de gaten houden of je hond aan komt of afvalt.
Als je start met vers voeren, kan je hond in eerste instantie wat meer nodig hebben, omdat de stofwisseling moet omschakelen van de koolhydraatrijke brok, naar koolhydraat arme barf.
Na een paar maand merkte ik dat ik minder kon gaan voeren, in het begin at Sanne met barf bijna 500 gram per dag.
Gebruikersavatar
Door pike
#867391
senna-husky schreef: ??? ik vindt het zo moelijk om met 500 gram en dan zo gevarieerd mogelijk te voeren 500 gr kippennekken waren vandaag zo weg toen heb ik haar vanavond nog maar wat frosti-fit active gegeven morgen krijgt ze een bakje bandit maar dat is ook een pond
??? begrijp ik niet zo goed.  Hier eten ze dus 600 respectievelijk 450 gram per dag, er liggen 14 soorten in de vriezer, ze krijgen elke dag een andere schotel opgedist, gevarieerder kan haast niet
Als je pas begint zit je nog een beetje vast aan de zachte botjes, en je kan beter geen orgaanvlees geven als je nog kvv geeft, maar je kan dan met soorten spiervlees varieren en vis en ei  :-\
Door jon
#867433
senna-husky schreef:
ik dacht zelf 400 a 500 gram maar omdat ik nu aan het proberen ben om over te gaan op volledig barf krijgt ze eigelijk teveel er komt toch nogal wat bij kijken dus >:(
Ik begrijp niet helemaal waarom ze nu teveel krijgt. Je vervangt toch maaltijden door barfmaaltijden als je overstapt?
senna-husky schreef: ??? ik vindt het zo moelijk om met 500 gram en dan zo gevarieerd mogelijk te voeren
Lhaki weegt zo'n 7,5 a 8 kilo en krijgt 200 á 250 gram per dag. Ik verdeel dat over twee maaltijden. Wat bot betreft geef ik nu zo'n beetje alle kip-onderdelen, eendenek en in het voorjaar bot van zuiglam  :'((wat ik van mijn vader krijg), maar ik heb in het begin een periode alleen kippenek gegeven.
Zoals pike al zei je kunt variatie aanbrengen met verschillende soorten spiervlees, de groentemix, vis, ei, hutenkase, noten en zaden etc.
senna-husky schreef: .. 500 gr kippennekken waren vandaag zo weg toen heb ik haar vanavond nog maar wat frosti-fit active gegeven morgen krijgt ze een bakje bandit maar dat is ook een pond
Snel wegwerken betekent natuurlijk niet dat het portie te klein is ;) Lhaki heeft volgens de verpakking maar 120 gram per dag nodig dus 60 gram per maaltijd. Dat is echt in een hap weg.
Door Lil
#867736
Een reu van 26 of 27 kilo (hij is wat fors aan het worden, dus ik vrees het laatste getal) krijgt van mij ongeveer 300 gram. Zijn we actief geweest (bijvoorbeeld IPO wedstrijd of meer dan 3,5 uur per dag wandelen), dan krijgt hij 400 gram.
Door Minna
#867861
Hier verschillend, de mechelaars eten tussen 1,5 en 2 kg per twee dagen, de hollanders tussen 800 gram en een kilo, en de smousje 500 gram per twee dagen. De belgen zijn vaak hoog in brandstofkosten zeg maar! Gelukkig zijn de hollanders zuinig, scheelt weer... ;D
Door pallas
#867870
Minna schreef: Hier verschillend, de mechelaars eten tussen 1,5 en 2 kg per twee dagen, de hollanders tussen 800 gram en een kilo, en de smousje 500 gram per twee dagen. De belgen zijn vaak hoog in brandstofkosten zeg maar! Gelukkig zijn de hollanders zuinig, scheelt weer... ;D
Nox en Didot hebben kennelijk veel belgisch bloed...Didot eet ong. één kilo per dag, Nox minder omdat ze niet veel traint. Ik daarentegen ben een echte hollander en kom van een glas water al aan ;D ;D
Door ellyenrob
#867915
Reu van 19,5 kg  krijgt 550 gram, heel aktieve hond
Teef van 18 kg      ,,    600 gram, hyper aktieve hond
Teef van 18 kg      ,,      400 gram zij is oud en doet weinig meer
Teef van 13,5 kg    ,,      400 gram, is zeer aktief

pupje van 4 mnd van 8,5 kg  krijgt 450 gram
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door