Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#860636
hallo,

na dat mijn hond afgelopen vrijdag is overleden op de operatie tafel (lees topic in het medische hoekje) ben ik zo geschrokken dat ik heel veel moeite heb om mijn andere honden te eten te geven. ben nu dus bang voor barf. behalve dan het vlees en orgaan voornamelijk overal waar bot aan zit. dus alle karkassen. aan 1 kant wil ik maar wat graag stoppen maar aan de andere kant heb ik 1 hond die doet het alleen goed op barf. de rest verdraagt ze dus niet. ik geef ze dus wel bottenvoeding maar merk dat het steeds minder word en dat is niet goed. kan iemand mij aub helpen :'( :'(
Door RupsenStorm
#860654
Ik kan me je angst heel goed voorstellen als je hond is overleden.  Ik heb dat gemist ik ga je topic daar spoedig lezen. Gecondoleerd met dit enorme verlies. :bigarmhug:
Misschien is het slim om een paar stappen terug te doen in de voeding en voor je rust even alleen puppenbarfspullen te voeren? Die worden makkelijk vermalen door de hondjes en als je vertrouwen weer wat terugkomt weer wat opvoeren? Als je echt minder botten voert zou ik wat aanvullend kvv voeren om het volledig te houden.
Door lightning
#860662
ja mijn hond is overleden aan bot. dus heb er heel veel moeite mee :-[ ben niet tegen barf helemaal niet. kvv kan ik niet voeren want daar kan mijn andere hond ook niet tegen gaat dus alleen goed op de barf. om helemaal terug te gaan (met die andere 2) op brok (wat ik nog steeds troep vind) vind ik ook het andere uiterste :-[
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#860663
Ik voel helemaal met je mee al heb ik niet meegemaakt wat jij hebt meegemaakt.
Misschien moet je voorlopig even over op kvv en - als je er weer aan toe bent - overstappen op barf. En als je er nooit (meer) aan toekomt dan blijf je kvv geven. Geen punt toch? Er zijn talloze mensen die dat doen. O ik zie dat jij gelijktijdig een posting hebt gedaan waarin je schrijft dat kvv geen optie is. Dat is jammer :( Kun je geen andere calciumbron voeren, voorlopig?
Door lightning
#860666
voor 1 hond is het geen oplossing. waar haal ik een ander calcium bron vandaan? :-[ hier eten ze wel graag de vleesmixen van herby maar daar zit nooit genoeg bot in. de preciese percentage is ook niet bekend hoeveel erin zit. maar ben bang dat ze straks te weinig krijgen omdat ik het gewoon weg niet meer durf :-[
Gebruikersavatar
Door pike
#860670
Misschien dat het malen van (kippen)bot een optie is? Of eierschaalpoeder?  :-\
Gebruikersavatar
Door Dian
#860674
lightning schreef: voor 1 hond is het geen oplossing. waar haal ik een ander calcium bron vandaan? :-[ hier eten ze wel graag de vleesmixen van herby maar daar zit nooit genoeg bot in. de preciese percentage is ook niet bekend hoeveel erin zit. maar ben bang dat ze straks te weinig krijgen omdat ik het gewoon weg niet meer durf :-[
Ik kan me goed voorstellen dat je nu moeite hebt met barfen. Is het misschien een optie om kipkarkas of andere zachtere botsoorten te malen voor de hond die geen kvv kan eten?
Gebruikersavatar
Door Dian
#860675
pike schreef: Misschien dat het malen van (kippen)bot een optie is? Of eierschaalpoeder?  :-\
je was me net voor ;)
Door daanentous
#860676
Ik heb een hond die ontzettend schrokt en daarom durf ik zelf dus ook nog maar heel weinig (grote) botten te voeren. Na jouw ervaring kan ik me dat helemaal goed voorstellen. Zelf voer ik wel deels KVV, maar daarnaast voer ik bijv. ook hele kwartels en konijn en  kip en eend, maar een groot deel daarvan gooi ik in de blender (een vitamix van Moulinex). Dit gaat perfect. Zelfs een heel konijn kan dat ding gewoon vermalen.
Het is natuurlijk wel jammer van het kauwen, maar ze krijgen tenminste wel alles binnen wat ze nodig hebben en je kunt zelf blijven samenstellen.
Veel sterke met je verlies.
Door geer
#860678
Ik kan me heel goed voorstellen dat je geen bot meer durft te geven...het moet vreselijk zijn om je hond zo te verliezen.

Misschien is het een optie om te blijven 'barfen' met een gesupplementeerde Calciumbron in plaats van bot? (iets van Calcium Magnesiumcomplex...of eierschalen)

Of je zou wat minder stevige botten kunnen blijven voeren maar deze met een bijltje helemaal platmeppen voor je ze geeft... Dat lukt misschien niet met runderbotten of dikke lamsribben, maar de meeste vogeltjes, konijntjes of andere jonge diertjes laten zich vrij makkelijk tot moes meppen.

Succes, met wat je ook beslist!
Door lightning
#860682
tja ben nu wel bezig met kippennekken en karkassen en zo. maar rund geef ik echt nooit meer en geit ook niet. :-[ door rund is het gebeurd. maar ik betrap me erop als ze bot krijgen dat ik er met mijn neus bovenop sta of ik wel gekraak hoor. en nog ben ik bang... voor morgen heb ik hele kwartel maar ja. voel me er gewoon nu even niet lekker bij
Door geer
#860686
lightning schreef: tja ben nu wel bezig met kippennekken en karkassen en zo. maar rund geef ik echt nooit meer en geit ook niet. :-[ door rund is het gebeurd. maar ik betrap me erop als ze bot krijgen dat ik er met mijn neus bovenop sta of ik wel gekraak hoor. en nog ben ik bang... voor morgen heb ik hele kwartel maar ja. voel me er gewoon nu even niet lekker bij
Al is het voor je eigen gemoedsrust, ik zou ze gewoon een tijdje geen rund of geit meer geven. En ook als je tijdelijk helemaal geen bot geeft maar een goed calciumsupplement is er echt geen man overboord, ik denk dat je eerst je eigen angst moet overwinnen. En het is echt geen schande als je botten fijnmept tot kleine stukjes. Als je bevleesde botten geeft dan blijven die kleine stukjes toch wel omsloten door vlees en valt er genoeg te knagen en te kluiven.
Door lightning
#860692
bedankt allemaal voor het meedenken. ik ga in ieder geval wel kijken naar een calcium suplement en nog goed nadenken wat ik precies wil. het is voor mij ook nog te vers het hele gebeuren
Door mirjam_dc
#860702
Allereerst heel veel sterkte met je verlies, het moet verschrikkelijk zijn om zo een hond te verliezen :'( :'(
Ik kan me voorstellen dat het nu te moeilijk is om je andere honden botten te voeren. Ik weet dat er anderen zijn die voor hun honden alle botten malen (bijvoorbeeld Joke voor haar border terriers) en natuurlijk zitten er ook nadelen aan maar die lijken mij niet op te wegen tegen de voordelen op dit moment. Je moet doen waar jij je op dit moment het beste bij voelt, je hebt al genoeg aan je hoofd en als je je weer beter voelt kun je weer verder kijken. Heel veel sterkte de komende tijd :-*
Door K&D
#860710
Ik kan me ook zo goed voorstellen dat je het vreselijk moeilijk hebt ermee. Het is nogal wat, wat gebeurt is. Ik zou ook met argusogen staan te kijken of het wel goed gaat.
Ik sluit me volledig aan bij de anderen. Ik zou ook gaan fijnmeppen en ook op alleen zachte kippenbotjes en kwartel enzo doen je honden het goed. Uiteindelijk zit in kvv ook alleen maar gemalen kippenbot, en veel honden doen het er prima op.
Ik geef ook veel gevogelte, en wat haas/konijn omdat die van mij het 'grotere' werk niet aankunnen.
Tekorten zullen ze echt niet zo snel oplopen.
Sterkte hoor  :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door