Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yorick
#85345
Hoi iedereen,



Ik heb al verscheidene berichtjes gelezen hoe het merendeel van jullie honden 'uitbuiken' na het eten en echt wel rusten. Wel, ik heb er de grootste moeite mee om die van mij, alle 2, rustig te houden dan. Is het een noodzaak? Zo ja, ook na een gewone versevleesvoeding of geld dat alleen als ze Pens en barf hebben gekregen.

Ik werk overdag dus 's avonds zijn de 2 woeffers zeer actief, logisch ;D Nu had ik gedacht om hen eten te geven een half uurtje voor het slapengaan. Ze krijgen nu 's ochtends omstreeks 7u45 (tijdens weekdagen) eten en dan 's avonds rond 7u. Onder de middag kom ik steeds naar huis dus misschien beter 's ochtends niets geven, 's middags en dan laat 's avonds dan wel??

Denken jullie ff mee?

Lenka heeft wel degelijk 2 maal daags eten nodig anders spuugd ze. Ik kan wel hun Kong 's ochtends vullen met spiervlees en kippestrotten zodat het eerste hongergevoel weg is.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#85406
Hai An, ik laat mijn honden na het eten altijd minimaal 1,5 uur rusten omdat ik anders bang ben voor een maagtorsie. Bij mij krijgen ze 's morgens na de ochtend-wandeling eten en 's avonds om een uur of 7, behalve als we gaan trainen, dan krijgen ze na de training eten. Ik vind dat je honden op een volle maag niet teveel moet laten doen. Ikzelf ga na het avondeten ook geen rondje joggen ;).
In jou geval zou ik mijn honden 's morgens eten geven vlak voordat je weggaat (of de Kong), en dan 's avonds laat hun hoofd-maaltijd.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#85413
Nitus schreef: Hai An, ik laat mijn honden na het eten altijd minimaal 1,5 uur rusten omdat ik anders bang ben voor een maagtorsie. Bij mij krijgen ze 's morgens na de ochtend-wandeling eten en 's avonds om een uur of 7, behalve als we gaan trainen, dan krijgen ze na de training eten. Ik vind dat je honden op een volle maag niet teveel moet laten doen. Ikzelf ga na het avondeten ook geen rondje joggen ;).
In jou geval zou ik mijn honden 's morgens eten geven vlak voordat je weggaat (of de Kong), en dan 's avonds laat hun hoofd-maaltijd.




Helemaal mee eens.Bij de grote(re) rassen komt regelmatig een maagkanteling voor.En ik weet waar ik over praat want ik heb er 2 dood door een maagkanteling.Van de eerste wist ik het niet.Die lag dood toen ik uit bed kwam.De andere waren we snel bij,Geopereerd, milt eruit maar de hond heeft het niet overleefd.Dus nu krijg ik al bijna wat als hij (DH) op zijn rug gaat liggen.Dus nooit druk doen na het eten. :D :)
Door qyan
#85419
ook hier wordt gerust met het oog op een eventuele maagtorsie, minimaal 1,5 uur en als dat langer is dan is dat omdat meneer zelf niet wenst om wakker te worden ;D
als pup was hij het er absoluut niet mee eens en wilde altijd spelen na het eten, maar heb hem altijd consequent op zijn plek gelegd na het eten en nu doet ie het zelf.
en rusten geldt bij mij met alle soorten eten, of dat nu brokken waren, vlees of met botten (na het bot gister ging hij zowiezo heerlijk slapen ;))
Door laura
#85420
Nu merk ik weer hoe weinig ik van honden af weet.....

Maagtorsie, wel ooit van gehoord. nooit geweten hoe het komt!!!
Wij letten er dus ook nooit op, op de activeit na het eten. We laten haar nooit uit vlak na het eten, maar dat is meer een gewoonte.
Wat ik me wel aan het verzinnen ben is dat onze hond eigenlijk altijd ging eten als we terug kwamen van een wandeling, dus eigenlijk nooit ervoor. (dit in de tijd van de brokken, die kreeg ze onbeperkt)

Zo merk ik maar weer, ik leer hier nog meer als alleen over voedsel!
Gebruikersavatar
Door Cherry
#85427
Ik probeer mijn honden ook altijd zo rustig mogelijk te houden na het eten, maar omdat ze nog zo jong zijn valt het niet mee, ik laat ze wel altijd eerst een uurtje of zo ravotten en rennen dan zijn ze het meeste van hun energie kwijt en dan willen ze nog wel eens een half uurtje rusten. Mijn dobers heb ik heel hun leven 3 x per dag eten gegeven en de bulldoggen krijgen ook 3 x per dag eten.Ben ook als de dood voor een maagtorsie.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#85431
Je moet ze ook NOOIT een heleboel tegelijk laten drinken als je van een lange wandeling terug komt of als je net getraind hebt.Eerst een paar slokjes en een half uur laten uitrusten,dan pas water neerzetten. ;) :)
Door Yorick
#85467
Gerry, ik wou je ff zeggen: prachtige hond zeg!!

Ok, nu weet ik wat me te doen staat!! Ik had wel al gehoord over maagtorsie maar dacht echt dat dat enkel voorkwam bij de extreem grote rassen, aangezien Yorick een middelmaatje (am staff) is dacht ik er :-[ niet bijna! Ze zijn nu wel gewend om vlak na ons te eten en Lenka is bijna niet te houden maar ik ga hun eetgewoontes veranderen, stukje bij stukje wederom opbouwen! Ik zal een marge inlassen van minimum een uur dat ze rustig moeten blijven, zal niet simpel worden ;D

Nog een vraagje: naar het schijnt mag er vlak voor het eten geven ook niet téveel gesport worden? Net als Unique al aangaf dat je de honden na een lange wandeling niet teveel water ineens mag geven. Doen jullie dat dan ook?
Door qyan
#85472
na een lange wandeling krijgt qyan water indien hij NIET te erg hijgt.
als hij echt hijgt krijgt hij geen druppel water totdat hij rustiger wordt.
meestal na 15 minuten.
dan krijgt ie een beetje water en de rest van het water zet ik pas neer na een half uur.
wat betreft sporten voor het eten, tja, doen we wel met qyan, maar ook dan geldt dat ie gewoon pas ene half uur na thuiskomst pas eten krijgt.
Door hondenliefhebster
#85871
Frankie en Jaymz krijgen 's ochtends na het uitlaten altijd hun eten. Als ik tijd heb, en er gaat eerst gefietst worden, krijgen ze hun eten pas daarna. 's Avonds staat de grote hap pas na het laatste uitlaten voor hun neus, zo rond tien uur, half elf. Dat komt omdat we na het eten vaak nog wat met ze gaan doen: fietsen, wandelen, behendigheid. Ik moet zeggen dat ze de laatste keer ook zeer snel klaar zijn met hun behoeften omdat ze dan kennelijk best rammelmagen hebben. Soms krijgen ze tussendoor nog wel wat lekkers: een visje (Jaymz), een kippennek, een recreatiebot, ofzo. Volgens mij is dit zo redelijk veilig met betrekking tot torsies. Wel heel moeilijk trouwens om ze niet te veel te laten drinken als ze na een wandeling of fietstocht binnenkomen. Ze hebben dan meestal behoorlijke dorst. Hoe zit het trouwens met drinken tussentijds?????????? Hier zijn veel (schone!) sloten en vaarten, en het is onmogelijk je hond tijdens het zwemmen en pootje baden daar niet uit te laten drinken. Levert dat ook risico's op denken jullie?
Door crutz
#85890
ik voer de volwassen honden hier maar 1 keer per dag en dat is savonds laat voor t slapen gaan (na de laatste ronde)
als jonge hond toen ze nog geen kennels hadden gingen ze daarna ook verplicht hun vari kennel in, dat is nu zo geconditioneerd dat ze na het eten lekker hun nachthok in kruipen en gaan slapen ;D

Umi krijgt nog 2x per dag en moet daarna verplicht dr vari kennel in om te rusten, zij heeft nl net als Ace als pup had dr gekke 10 minuten na het eten, dit snapt ze overigens wel al, ze blijft al sinds een maand of 2 redelijk rustig na t eten ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door