Moderator: Lizzy
Femke schreef: CHOCOLADEDat is niet zoveel, ik dacht dat een hond echt kilo's moest eten wilde het gevaar opleveren.
In chocolade zit theobromine, een stof waar vooral (jonge) honden niet tegen kunnen. Als een dier (teveel) chocolade heeft gegeten kan hij last krijgen van hyperactiviteit, maagdarmklachten, krampen en toevallen. Een enkele keer kan door een hartritmestoornis plotseling de dood intreden.
De toxische dosis, waarbij het dier in levensgevaar kan komen is sterk verschillend voor pure chocolade en voor melkchocolade. Zo moet een hond van bijvoorbeeld 10 kg 670 gram melkchocolade eten om gevaarlijke vergiftigingsverschijnselen te krijgen, terwijl van pure chocolade het opeten van 63 gram al gevaar kan opleveren. Er bestaat geen specifiek antidoot en de behandeling kan alleen ondersteunend zijn.
Nynke F schreef: En ik mee juist ooit eens iets gelezen te hebben dat de "gifstoffen" in de cacao zich ophopen in het lichaam van de hondDus dat zou betekenen dat de chocolade niet gewoon wordt afgebroken door het lichaam? Wat zou dat op de langere termijn dan voor consequenties hebben...wie weet hier meer van.![]()
![]()
![]()
Rovanna schreef: Jemig zeg, ik zou geloof ik compleet in paniek raken. Maar dat alles tot nu toe goed is gegaan geeft maar weer aan hoe sterk die beesten zijn.Om heel eerlijk te zijn ben ik zelf ook erg verbaasd. Chika heeft zelfs geen greintje ongemak vertoond, buiten de diaree van vanmorgen (die ook door de vuile pens veroorzaakt kan zijn). Hij is niet anders dan anders, gewoon zichzelf. Verbazingwekkend dus.
Brecht schreef: 1 x zijn we naar de dierenarts geweest en die heeft r toen een spuitje gegeven om het op gang te brengen maar daar is ze de rest van de dag echt "honds"beroert van geweest...off topic ..... de da kan hiervoor ook een tegenspuitje geven. Heb ik eens gehad toen Pike een ballon had ingeslikt. Eerst een spuitje om te kotsen, toen een spuitje om te stoppen met kotsen. En toen werd hij hordedol knettergek. Bleek hij niet tegen de stof van dat tegenspuitje te kunnen, en dat gaf een reactie in de hersenen. Ik heb hem in huis vast moeten leggen om te voorkomen dat hij zichzelf wat aan zou doen!
pike schreef: je hebt pure chocola en je hebt pure chocolaDat is ook doodeng!Het cacao-gehalte behoort op de verpakking vermeld te staan. De "puurste" die ik hier kan krijgen bevat 72%.
off topic ..... de da kan hiervoor ook een tegenspuitje geven. Heb ik eens gehad toen Pike een ballon had ingeslikt. Eerst een spuitje om te kotsen, toen een spuitje om te stoppen met kotsen. En toen werd hij hordedol knettergek. Bleek hij niet tegen de stof van dat tegenspuitje te kunnen, en dat gaf een reactie in de hersenen. Ik heb hem in huis vast moeten leggen om te voorkomen dat hij zichzelf wat aan zou doen!
Cat schreef: Er is dus echt niets aan de hand met Chika. Vanmorgen weer even vrolijk wakker...lekker gewandeld, normale ontlasting. Het is toch wonderbaarlijk of niet dan.Dat is het inderdaad