Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#852806
Nu dacht ik toch dat ik er niet meer over hoefde te twijfelen maar ik doe het toch. In januari wordt er weer een varken voor ons geslacht en er zullen veel onderdelen zijn die ik vorig jaar nog bij de boer liet maar die ik nu toch lekker meeneem voor de honden. Het varkentje heeft geen medicijnen gehad en is met nog 6 andere varkentjes groot gebracht met voer van eigen oogst. biologisch heet dat toch? Kan het varken dan toch nog het aujesky virus/bacterie hebben?
Voor de zekerheid kan ik het vlees koken maar als dat niet hoeft dan heb ik nog meer keus. Dan kan ik ook het bloed geven, en wat botten die verder niet ergens anders voor gebruikt worden. Het zal voornamelijk gaan om zaken als: tong, hersens, hart maag etc.
Ik denk toch niet dat het virus door de lucht rondwaardt in Frankrijk, als het hier al is? Wordt zo'n virus niet juist door bioindustrie voortgebracht?? Kijk, ik weet het gewoon ineens niet meer zeker. Voor de zekerheid kan ik het natuurlijk altijd koken en dat heb ik tot nu toe ook gedaan.
Door Lizzy
#852826
dorinekok schreef: Nu dacht ik toch dat ik er niet meer over hoefde te twijfelen maar ik doe het toch. In januari wordt er weer een varken voor ons geslacht en er zullen veel onderdelen zijn die ik vorig jaar nog bij de boer liet maar die ik nu toch lekker meeneem voor de honden. Het varkentje heeft geen medicijnen gehad en is met nog 6 andere varkentjes groot gebracht met voer van eigen oogst. biologisch heet dat toch? Kan het varken dan toch nog het aujesky virus/bacterie hebben?

Voor de zekerheid kan ik het vlees koken maar als dat niet hoeft dan heb ik nog meer keus. Dan kan ik ook het bloed geven, en wat botten die verder niet ergens anders voor gebruikt worden. Het zal voornamelijk gaan om zaken als: tong, hersens, hart maag etc.
Ik denk toch niet dat het virus door de lucht rondwaardt in Frankrijk, als het hier al is? Wordt zo'n virus niet juist door bioindustrie voortgebracht?? Kijk, ik weet het gewoon ineens niet meer zeker. Voor de zekerheid kan ik het natuurlijk altijd koken en dat heb ik tot nu toe ook gedaan.
Ja. Biologisch gehouden of niet maakt absoluut niet uit. Want nee, het is geen bio-industrie ziekte en het komt zelfs voor bij wilde zwijnen. Het is een herpes virus. De kans is natuurlijk heel klein dat juist dit varken dit virus bij zich heeft gedragen (misschien is de kans dat er een vliegtuig in je tuin op je hond neervalt groter maar ik denk het niet). En ik ken meer mensen die varkensvlees rauw voeren. Maar ik zou zelf absoluut het risico niet willen nemen. Het is echt een afgrijselijke ziekte om je hond (of kat) aan te zien sterven. Niet voor niets wordt de ziekte ook wel pseudorabies genoemd. Zie verder : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 786.0.html
Door dorinekok
#852922
oke, dat is dan duidelijk! dan kook ik het gewoon uit voorzorg. Het is nog niet zo ver hoor en eigenlijk koop of krijg ik verder nooit varkensvlees. Ik heb genoeg andere vleessoorten voor goede verhoudingen.
Maar datgene van "ons eigen varken" dat overblijft, wil ik ook niet zomaar weggeven of weg doen.
bedankt!
Door roefus
#852947
Kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om het zo maar weg te gooien.
Lijkt mij ook spijtig..zeker als het zo'n biologisch varkentje is  :-\
Maar evengoed...ik zou het ook niet durven te geven.
Door dorinekok
#853050
nou, gekookt durf ik het wel te geven en dat doe ik dan ook. Want anders vind ik het inderdaad zonde. En gekookt is het virus 100% zeker verdwenen.
Door roefus
#853183
dorinekok schreef: nou, gekookt durf ik het wel te geven en dat doe ik dan ook. Want anders vind ik het inderdaad zonde. En gekookt is het virus 100% zeker verdwenen.
O ja, gekookt zou ik het ook zeker geven.
Ik geef als snack ook soms bijvoorbeeld een gekookt gehaktballetje (met varkensvlees erin) of zoiets.
Gisteren kregen ze een hapje nasi als tafelrestje, daar maak ik ook geen probleem om.
Kon me gewoon voorstellen dat je dus ook twijfelt bij botten enzo van varken, als het allemaal zo gezond lijkt....

Maar goed...er valt niet te twisten over het risico op aujezski...
Door dorinekok
#853393
ja je hebt wel gelijk. Stel dat zo'n bio varkentje dus geen aujesky zou hebben dan zou ik ook botten en bloed ed kunnen geven. Maar goed die laatste twee geef ik dan zo wie zo niet.
Zou je hersens ook gekookt kunnen geven?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#853478
dorinekok schreef: ja je hebt wel gelijk. Stel dat zo'n bio varkentje dus geen aujesky zou hebben dan zou ik ook botten en bloed ed kunnen geven. Maar goed die laatste twee geef ik dan zo wie zo niet.
Zou je hersens ook gekookt kunnen geven?
Ik denk het wel. Laat ik het zo zeggen, waarom niet?
Door laura86
#853529
In het stukje van Lizzy over Aujeszky staat:
Nederland is momenteel vrij van de ziekte van Aujeszky als gevolg van een verplicht vaccinatie programma. Varkenshouders kunnen onder strenge voorwaarden een ontheffing van die vaccinatieplicht krijgen. Ze moeten dan o.a. wel hun varkens regelmatig controleren (bloedonderzoek) of ze toch niet de ziekte hebben.
Het moet dus wel kunnen, maar dan is natuurlijk de vraag wat dat gaat kosten...
Door dorinekok
#853638
laura86 schreef: In het stukje van Lizzy over Aujeszky staat:

Het moet dus wel kunnen, maar dan is natuurlijk de vraag wat dat gaat kosten...
Precies en Dit varkentje (nou ja laat dat tje maar weg hoor) zal zeker niet op ziekten getest worden laat staan dat er bloedonderzoek gedaan wordt. Het is gewoon een boer die er voor de lol voor familie en vrienden een paar varkens bij houdt. In Januari en februari worden die geslacht en verwerkt. DAt is veel werk maar wel heel gezellig. (de eerste keer dat ik dat 4 jaar geleden mee maakte moest ik wel even slikken trouwens.) Het is een van de laatste boeren die dat nog doet. Hij is al 80. En het mag officieel natuurlijk ook niet maar men staat het oogluikend toe. Die man heeft zoveel ervaring, daar kan een slachthuis niet tegen op. Laat staan de stress die een varken moet meemaken op weg naar het slachthuis en dan de geur van dood tegemoet gaan. Dus in dit geval is het allemaal heel kleinschalig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door