Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Willemijn
#849849
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan mijn mening niet bepalen.
Wel of geen zeewieR
Wat zijn de voor- en nadelen op een rijtje?
En indien ja, hoeveel en hoevaak?

Bedankt!
Door Mevroi Kruim
#849860
Ik geef het heel af en toe, een tabletje kelp door de groentemix.
Voordeel is dat er veel sporen-elementen inzitten, risico is een overdosis jodium wat bepaald niet onschuldig is. Bij een goed dieet is het in principe niet nodig en ik zou het als je het het perse wilt geven met veel beleid toepassen.
Gebruikersavatar
Door pike
#849962
Ik vind dit een moeilijk onderwerp. In het begin gaf ik twee maal per week een klein theelepeltje zeewier. (Volgens de verpakking mocht ik dat elke dag geven). Ik heb ook regelmatig waterkers in de groentenmix. Van beide wordt gezegd dat ze rijk zijn aan jodium. Dus als ik waterkers in de mix heb, geef ik geen zeewier.
Maar: ik heb nu al verschillende voedingswaarde-tabelletjes van gedroogd zeewier en van waterkers gevonden maar daar komt jodium helemaal niet op voor. En dan denk ik weer: het zal wel meevallen met de gehaltes die er in zitten anders stond het toch wel vermeld? Ik heb ook gelezen dat zeewier door wassen en drogen veel jodium verliest. Maar ik weet dus niet hoe het precies zit, maar daarom geef ik liever geen zeewier meer als extra en ga ervan uit dat ze met hun gevarieerde dieet voldoende binnen krijgen.
Misschien dat iemand getalletjes heeft  ???
Door Lizzy
#850114
Een hond heeft sowieso niet veel jodium nodig. In Nutrient Requirement of Dogs staat dat een volwassen hond 0,16 mg/1000 kcal ME nodig heeft (ME = Metabolizable Energy).

Heel veel voedseltabellen bevatten inderdaad geen jodiumhoeveelheid omdat dit een sporenelement is. En jodium komt in onze voedselketen terecht doordat het in zeewater zit, zo het jodium in de aarde terecht komt en wij weer dingen eten die van de aarde afkomstig zijn. Zo wordt waterkers in bronwater gekweekt en komt het zo aan zijn rijke hoeveelheid jodium. Lams-oren en zeekraal worden in zeewater gekweekt en ook die groente is rijk aan jodium. En kelp is zeewier, dus vandaar rijk aan jodium. Ook zeevis bevat jodium.

Onze Nederlandse bodem is niet echt rijk aan jodium. Vandaar dat jodium hier aan brood en zout wordt toegevoegd.

Maar ja, de vraag is, als een hond zo weinig jodium nodig heeft en de gemiddelde wolf ook niet aan de kelp tabletjes zit, is het dan nodig om onze honden kelp/zeewier te geven? Ik denk op zich van niet. Hoewel ik het ook niet met zekerheid durf te zeggen want wolven wonen niet in NL maar in andere delen van de wereld. Waar de bodem misschien van nature veel rijker aan jodium is dan hier in Nederland. Wolven drinken water, ze eten grassen en knollen en krijgen op deze wijze misschien (in hun leefomgeving) voldoende jodium binnen.

Ik vraag me dan af: kan het kwaad om het af en toe wel te geven (zeewier bijv)? Ik denk van niet. Het levert weer gewoon wat extra's op. En zeewier bijvoorbeeld bevat natuurlijk niet alleen maar jodium. Het bevat o.a. ook veel calcium en zink. Maar ik zou het niet teveel geven. Want zeewier is echt rijk aan jodium en een teveel aan jodium is ook niet goed.

Ik kan ook geen cijfers vinden van de hoeveelheid jodium per xx gewicht aan waterkers. Maar dat weten ze hier misschien wel: http://www.cressana.com/. Ik heb hen direct een mail gestuurd!
Door Willemijn
#850171
Daar staat in dat het in de natuurlijke vorm weinig toxisch is. Daaruit zou je (als ik het goed begrijp) op kunnen maken dat overdoseren eigenlijk bijna niet kan.
Niet dat ik van plan zou zijn om veel te geven maar het is wel een prettig idee dat overdoseren bijna niet kan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#850190
Ik geef zo'n 3 x per week een eetlepel gedroogde zeewier per hond. Vroeger kregen mijn bouviers het bijna dagelijks (dan wel een kleiner schepje) en bij hun merkte ik altijd aan hun vachten als ze het een tijdje niet kregen, die verkleurden dan ietwat naar de bruinige kant toe. Ondertussen is het een soort automatisme geworden, want ik weet nu dus niet wat vachten/pigment zouden doen zonder de zeewier omdat ze het gewoon altijd krijgen. Verder spreken de overige goede eigenschappen me ook wel aan, dus vandaar dat ik hier regelmatig met zeewier strooi.
Door pallas
#850209
Ik doe één of twee eetlepels zeewier door de groetemix heen (mix voor een week of 3, 4 )
Per saldo krijgen ze dus niet zo veel, ze eten wel de mix met meer smaak op :)
Gebruikersavatar
Door pike
#850301
Lizzy schreef: Een hond heeft sowieso niet veel jodium nodig. In Nutrient Requirement of Dogs staat dat een volwassen hond 0,16 mg/1000 kcal ME nodig heeft (ME = Metabolizable Energy).
volgens de link van Sanyo bevat kelp 800 mu-gram per gram als ik het goed lees tenminste. er staat helaas niet bij of het om verse of gewassen en gedroogde kelp gaat. En hoeveel mu-grammen gaan er ook weer in een mg  :-[?

En als chlorella 1,2 mg per 100 gram bevat is dat ook verwaarloosbaar lijkt mij want dat zijn heeeeeeel veeeeeel pilletjes  :P
Heel veel voedseltabellen bevatten inderdaad geen jodiumhoeveelheid omdat dit een sporenelement is. En jodium komt in onze voedselketen terecht doordat het in zeewater zit, zo het jodium in de aarde terecht komt en wij weer dingen eten die van de aarde afkomstig zijn. Zo wordt waterkers in bronwater gekweekt en komt het zo aan zijn rijke hoeveelheid jodium. Lams-oren en zeekraal worden in zeewater gekweekt en ook die groente is rijk aan jodium. En kelp is zeewier, dus vandaar rijk aan jodium. Ook zeevis bevat jodium.
Met een dieet wat sardien en zalm bevat en waterkers krijgen ze dus al een goed deel jodium binnen.

Onze Nederlandse bodem is niet echt rijk aan jodium. Vandaar dat jodium hier aan brood en zout wordt toegevoegd.

Maar ja, de vraag is, als een hond zo weinig jodium nodig heeft en de gemiddelde wolf ook niet aan de kelp tabletjes zit, is het dan nodig om onze honden kelp/zeewier te geven? Ik denk op zich van niet. Hoewel ik het ook niet met zekerheid durf te zeggen want wolven wonen niet in NL maar in andere delen van de wereld. Waar de bodem misschien van nature veel rijker aan jodium is dan hier in Nederland. Wolven drinken water, ze eten grassen en knollen en krijgen op deze wijze misschien (in hun leefomgeving) voldoende jodium binnen.
het is nog niet zo heel lang geleden dat er in Nederland ook nog wolven voorkwamen. Ze zijn hier niet verdwenen door jodiumgebrek....

Ik vraag me dan af: kan het kwaad om het af en toe wel te geven (zeewier bijv)? Ik denk van niet. Het levert weer gewoon wat extra's op. En zeewier bijvoorbeeld bevat natuurlijk niet alleen maar jodium. Het bevat o.a. ook veel calcium en zink. Maar ik zou het niet teveel geven. Want zeewier is echt rijk aan jodium en een teveel aan jodium is ook niet goed.

Ik kan ook geen cijfers vinden van de hoeveelheid jodium per xx gewicht aan waterkers. Maar dat weten ze hier misschien wel: http://www.cressana.com/. Ik heb hen direct een mail gestuurd!
Niet te veel en niet te vaak lijkt het dus inderdaad geen kwaad te kunnen.
Door 202Spots
#850437
Angelique schreef: Ik geef zo'n 3 x per week een eetlepel gedroogde zeewier per hond.
Is dat de poeder ??? niet te veel???
Ik doe meestal 'n paar eetlepels door de groentemix wat voor  4-6 weken genoeg is.

IK heb meestal deze:
http://www.b-naturals.com/product_info. ... 72290cc3b2
Description
Kelp is a type of cold water seaweed which provides a valuable source of essential vitamins and minerals, including iodine.
   
Recommendation
Mix with food daily in these amounts:
Small dog - 1/8 teaspoon
Medium dog - 1/4 teaspoon
Large dog - 1/2 teaspoon
Ingredients
Contains Dried Kelp (Ascophyllum nodosum).
Door Mevroi Kruim
#850454
Ik ken zeewier ook voor de paarden als gedroogde vlokken, daarvan is een eetlepel niet veel omdat er nogal wat luht tussen zit.
Gebruikersavatar
Door pike
#850543
Ik heb een potje IJslands zeewier voor honden (van de DursyDog). Volgens mij is dat precies hetzelfde spul als het IJSlands zeewier dat ze voor paarden verkopen. Nee sorry, geen potje, het zat in een zakje, ik heb het zelf in een potje gedaan. De aanbevolen dosering is 5-10 gram per dag. Zelf geef ik het dus maar 2x in de week, een klein theelepeltje. Het is geen poeder maar net als bij de paarden van die kleine stukjes.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#850567
ik geef ze zo'n 3 a 4 keer in de week zeewier (gedroogd) van Zoowiera.
Als ik dat niet doet krijgen ze een vreselijk doffe en stugge vacht.
ellen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#850582
202spots schreef: Is dat de poeder ??? niet te veel???
Ik doe meestal 'n paar eetlepels door de groentemix wat voor  4-6 weken genoeg is.

IK heb meestal deze:
http://www.b-naturals.com/product_info. ... 72290cc3b2
Description
Kelp is a type of cold water seaweed which provides a valuable source of essential vitamins and minerals, including iodine.
   
Recommendation
Mix with food daily in these amounts:
Small dog - 1/8 teaspoon
Medium dog - 1/4 teaspoon
Large dog - 1/2 teaspoon
Ingredients
Contains Dried Kelp (Ascophyllum nodosum).


Neuh, geen poeder, eerder vlokjes.
Door roefus
#850706
Hier wekelijks een pluk japanse zeegroente, die ik even laat weken van tevoren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door