Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Willemijn
#849852
We zijn dus voorzichtig begonnen met barfen.
De honden vinden het heerlijk. De grote zelfs iets te....Hij schrokt alles naar binnen zo ook kipkarkas. Daar durf ik hem niet al te veel van te geven ( 1 a 2 ons per dag) om te bekijken hoe zijn vertering verloopt. Nu kreeg ik hier het advies om het voorlopig bij kippenbot te laten todat misschien het schrokken minder wordt. Maar krijgt hij nu voldoende kalk binnen? Het is een grote hond van zo'n 70 kilo.
Moet ik, tot hij op grotere botten overgaat, een kalksupplement geven?
Door Mevroi Kruim
#849859
Als hij de karkassen goed verteert zou ik er daarvan gewoon meer geven.
Hij heeft ongeveer 25% kaal bot in zijn dieet nodig, dat betekent ongeveer 50% vleesbot. Als je karkassen goed bevleesd zijn, dus zo'n 50% bot en 50% vlees, dan zou de helft van zijn maaltijd uit karkassen moeten bestaan. Zijn ze kaal dan minder karkas en spiervlees bijvoeren.
Door Lizzy
#850093
Hoe groot zijn de karkassen? En zijn het niet van die doorzichtige kraakbeen-ruggetjes? Want daarvan heb ik zo maar mijn twijfels over de hoeveelheid calcium daar in zit... Dus eventueel even een fotootje.

Overigens is het misschien niet verkeerd om grotere stukken vleesbot te gaan geven van bijv. hele kip (behalve de poten). Of grote stukken vleesbot van hele parelhoen. Die kan hij niet in 1 keer naar binnen schrokken.

Als je ongeveer 50% vleesbot geeft, krijgt hij sowieso genoeg calcium binnen. Maar zoals ik al zeg, ik twijfel aan die doorzichtige kraakbeenruggetjes. Ik zou dan eerder toch voor hele delen van kippen en parelhoenen en daarna eend en konijn enzo gaan.
Door Willemijn
#850164
Een foto is wat moeilijk omdat ik werkelijk niet weet hoe ik die hier zou moeten plaatsen. Mijn man doet dat soort dingen altijd maar die is een weekje weg.

Zit er in kippenvleugels wel goed bot?
Door Lizzy
#850169
Als je hond een karkasje in 1 keer naar binnen schrokt, slikt hij een vleugel helemaal in 1 keer in. Of misschien met 1 krak. Ik zou het bot dus goed pletten, totdat hij gewend is aan het verteren van bot. Vleugels bevat prima bot.
Door Willemijn
#850174
Oke, bedankt.
Dus de vleugels doorknippen en goed met een hamer bewerken.

Ik leer hier echt veel. Wat fijn dat er dit forum is waar ik met al mijn vragen en onzekerheden terecht kan.
Allemaal bedankt.
Door Lizzy
#850181
Willemijn schreef: Oke, bedankt.
Dus de vleugels doorknippen en goed met een hamer bewerken.

Ik leer hier echt veel. Wat fijn dat er dit forum is waar ik met al mijn vragen en onzekerheden terecht kan.
Allemaal bedankt.
Je kunt de vleugel of op diverse plaatsen doorknippen of met een hamer bewerken. Beide mag ook hoor, maar hoeft niet. Dory heeft overigens een mooi plaatje gemaakt van hoe je een vleugel kunt inknippen (ik gebruik daarvoor een snoeischaar. Gaat het makkelijkst): http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 401.0.html

En ja hoor, je mag al je vragen stellen hier, daar zijn we voor :)!
Door Willemijn
#850198
Ja, die foto had ik al gezien. Echt heel duidelijk.

En voorlopig knip en plet ik maar even want die grote schrokop van mij gooit het allemaal in zijn geheel naar binnen.
Door Irish
#850365
Wat is het voordeel van knippen dan? Dan heb je toch 3 kleinere stukjes waardoor de kans groter wordt dat het alsnog in een keer opgeschrokt wordt?

Ik ben ook nog een super onzekere leek met heeel veel vragen  :-[
Door Lizzy
#850374
Irish schreef: Wat is het voordeel van knippen dan? Dan heb je toch 3 kleinere stukjes waardoor de kans groter wordt dat het alsnog in een keer opgeschrokt wordt?

Ik ben ook nog een super onzekere leek met heeel veel vragen  :-[
Nou, op zich is een vleugel voor sommige honden ook inderdaad gewoon te klein. En kun je beter een deel van een hele kip geven. Daar moet de hond wel op kluiven.

Maar ja, ik heb zelf ook vleugels op het menu staan, om puur prijstechnische reden... En mijn honden kraken 1 keer op zo'n vleugel, hooguit twee keer en dan slikken ze 'm in. Maar, mijn honden eten al zoooo veel jaar bot, dat verteren ze moeiteloos. En daar gaat het een beetje om. Als een hond nog niet echt gewend is om vleesbotten te verteren (in de maag dus) dan verteren een paar kleine stukjes bot dus makkelijker dan 2 grotere.

(je mag alle vragen stellen die je hebt hoor! Daar is het forum voor. Bovendien, ooit waren we allemaal onzeker, toen we hier mee begonnen).
Door Mevroi Kruim
#850455
Irish schreef: Wat is het voordeel van knippen dan? Dan heb je toch 3 kleinere stukjes waardoor de kans groter wordt dat het alsnog in een keer opgeschrokt wordt?

Ik ben ook nog een super onzekere leek met heeel veel vragen  :-[
Je kunt de vleugels ook inknippen, dus het bot kraken zonder de vleugel verder door te knippen. ZO doe ik het voor de kleinere katten ook.
Gebruikersavatar
Door pike
#850539
ALs ik hier kippevleugels geef dan knip ik ze ook alleen maar in, waarmee ik bedoel dat ik dus het bot doorsnij, maar het vlees/vel intact laat. Dus ik heb nog steeds 1 stuk om te geven, alleen de bochtjes zitten er dan niet meer in. Met een snoeischaar gaat dit prima, want die knipt wel door bot maar niet door vel en vlees (behalve dan wanneer ik in mijn eigen vinger knip :-X)
Door roefus
#850707
Kruimel schreef: Als hij de karkassen goed verteert zou ik er daarvan gewoon meer geven.
Hij heeft ongeveer 25% kaal bot in zijn dieet nodig, dat betekent ongeveer 50% vleesbot. Als je karkassen goed bevleesd zijn, dus zo'n 50% bot en 50% vlees, dan zou de helft van zijn maaltijd uit karkassen moeten bestaan. Zijn ze kaal dan minder karkas en spiervlees bijvoeren.
Dacht dat een prooidier maar voor max. 10 a 15% uit bot bestond?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door