Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Willemijn
#848384
Zoals misschien bekend ben ik voorzichtig aan het Barfen begonnen.
Nu zei gisteren iemand hier dat ik, omdat ik een grote hond heb (Bull Mastif) wel een hele lap pens kon geven. Ik moest niet gek opkijken als hij die in 1 x naar binnen zou zuigen.
Tot nu toe had ik de pens gesneden maar vandaag inderdaad de hele lap gegeven. Natuurlijk in de hoop dat hij lekker zou kauwen en scheuren. Maar niets van dat alles. Hij keek even ongelovig naar de lap en naar mij en, inderdaad, zoog hem zo naar binnen! :o Dat is nu een half uur geleden en hij lijkt erg tevreden. Ik zit nog na te sidderen.
Een beginnende Barf-baas heeft het zwaar, erg zwaar. ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#848401
Je kunt 'm inderdaad best een lap geven zodat hij er nog wat sleurwerk aan heeft. Maar dan moet je wel een lap geven die niet in één keer naar binnen kan. Hier zouden ze van pens wel een 700/800 gram op kunnen, geef ik dat als lap, dan is die met 2 seconden weg, dus als ze een lap krijgen, dan is die lap wel iets van 2 kilo want anders schiet je je trekensleurwerkdoel voorbij. De restje eten ze dan later of de volgende dag wel op, maar ik sta niet toe dat ze die lap in 1x naar binnen kloeken.
Meestal komen die lappen aan één stuk weer vrolijk terug om geherkauwd te worden.
Door Fynn
#848409
Hoi
Ik heb vandaag onze ridgeback van 5 maanden zijn eerste geiterib gegeven.
Tot nu toe had hij kipkarkassen en fazant en haaskarkas op.
Eerst sloeg ik alles plat maar dan kauwt hij eigenlijk niet zo goed en gaat het ook in 1x naar binnen.Dit deed ik omdat hij zo vreselijk schrokt en ik ben bang dat hij de botten die hij te groot inslikt niet goed verteerd krijgt.
Dus sinds vorige week niets meer kapot geslagen en vandaag de geiterib ik heb met spanning staan kijken,het koste wel wat moeite en het laatste stukje heb ik kapot geslagen maar hij heeft het op.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door tieneke
#848439
Hier ook van die wilde zwijnen die zelfs een grote lap van 14 a 1500 gram in een paar slikbewegingen naar binnen laten glijden,Tinus heeft het pas gepresteerd om 3 keer!!!! te genieten van dezelfde maaltijd pens....varken bah!  >:(
Door Willemijn
#848451
Ben bang, Angelique, dat hij een lap van 2 kilo ook zo in zijn staart gooit.

Hij heeft het ook (nog) niet uitgebraakt.
Door hellenbanjerbo
#848457
ik heb wel eens een penslap met een flinke spijker aan een boom genageld, dat geeft wel wat trek en scheurwerk. maar ja, je moet wel een boom hebben of een stevige houten paal in de tuin ingraven. die mogelijkheid heeft niet iedereen en ik vond het wel een beetje raar klusje maar die heb ik wel vaker sinds de honden barfen.  :)
Door Willemijn
#848462
Mijn man zei direct: dan mogen we wel oppassen dat hij niet de hele boom uit de grond trekt!
Nu is de boom in onze tuin niet zo heel groot. Maar onderschat de kracht van een flinke Bull Mastif niet.
Door Lizzy
#848493
Ik heb hier ook van die vieze gore barfvarkens... Mijn hongen wegen tussen de 24 en 32 kilo en zelfs zij zuigen een lap van 1,5 kilo zo naar binnen. Of ze kotsen 'm een paar keer uit. Brutus is daar heel goed in. Die heb ik al een keer een lap uit zijn strot moeten trekken omdat tie het benauwd kreeg. En ik heb ook een lap aan de schuur gespijkerd. Die viezerik sleurde de lap van de spijkers en vrat 'm alsnog binnen 2 nano-seconden op. Hier werkt het niet, pens als tandenborstel. En ik snijd de lappen tegenwoordig in stukken van zo'n 10 a 15 cm. Overigens werken grote dikke stukken kopvlees van een kilootje wel weer beter als tandenborstel voor die viezerikken van mij. Maar, dan moeten het wel vooral dikke stukken zijn. Anders zuigen ze die ook in 1 keer weg ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#848499
[quote="Willemijn"]
Ben bang, Angelique, dat hij een lap van 2 kilo ook zo in zijn staart gooit.

Hij heeft het ook (nog) niet uitgebraakt.
[/quote]

Ja oké, maar die 2 kilo was als voorbeeldje, jouw formaat hondje zou wel een 4 kilo lapje kunnen hebben ;D
Door Willemijn
#848522
Dan mogen ze wel genetisch gemanipuleerde koeien gaan fokken met enorme magen. Weer eens wat anders dan de Dikbillen.
Door tieneke
#848531
[quote="Angelique"]
Ja oké, maar die 2 kilo was als voorbeeldje, jouw formaat hondje zou wel een 4 kilo lapje kunnen hebben ;D
[/quote]
Zouden ze hier ook wel willen  :P
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#848569
Ik zei het al tegen Ja je moet de penslappen eens vast spijkeren dan kunnen ze er aan trekken enz.

nu ik het berichtje lees van Lizzy heeft dat weinig zin :(
Door roefus
#848583
Ik snijd de pens gewoon in stukken en dan kauwen ze er nóg op  :)
Gebruikersavatar
Door pike
#848617
Er wordt hier net zo veel op kleine reepjes pens gekauwd als op de hele lap dus veel kleine reepjes levert meer kauwwerk op dan een hele lap.
Door Willemijn
#848889
De pens is er goed ingebleven. En vanmorgen had hij keurige ontlasting, minder dan met brokken maar dat is alleen een aangenaam bijverschijnsel van Barf.
Nu heb ik vanmorgen voor het eerst kipkarkas gegeven. De kleine hond at het zoals het hoort: flink kauwen en een tijd bezig. Die grote probeerde het weer meteen in zijn staart te gooien maar ik heb het stuk vastgehouden. Best moeilijk: niet al te groot stuk kip en een enorme grote bek die niet kijkt waar hij kluift dus spontaan begint te barfen op mijn vingers.
Al met al heeft hij weinig gekauwd. Ben na 1 stuk dan ook gestopt om te kijken hoe dit hem bekomt.
Kan het kwaad: ongekauwde stukken kippenruggemerg?

Alles is nieuw, spannend en eerlijk gezegd ook eng. :-\

De katten meteen ook een stuk gegeven. Die vonden het helemaal geweldig een zijn een eeuwigheid bezig geweest. En ondertussen maar loeren en grommen naar elkaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door