Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#844613
ik heb weer een vraag, net nu ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje (klein beetje) wist.
Ik kan namelijk gratis aan runderlever komen. En nu las ik hier dat het purine gehalte in runderlever ongeveer het hoogste is van alle voeding. Ik weet niet heel goed wat purine nu precies is maar ik begrijp dat het met het eiwit gehalte te maken heeft. Zo wie zo snap ik dat je met lever niet al te scheutig moet zijn maar op internet lees ik over purine vooral dat het gemeden moet worden bij gewrichts klachten (jicht en reuma)
Kan iemand mij precies uitleggen wat purine is en doet?
En is het dus voldoende als ik per hond van ongeveer 20 kilo, 100 gram per week aan runderlever voer?
Ik las dat Dalmatiers er klachten door konden krijgen. Waarom geldt dat niet voor andere honden. ?
Ik had dit hele topic niet gemaakt als ik door dat verhaal niet was gaan twijfelen... Ik ben misschien niet helemaal duidelijk maar goed, ik twijfel dus ineens aan het hoe en waarom en hoeveelheden runderlever voeren.
Door Lizzy
#844622
Ik denk dat dit topic wel duidelijkheid verschaft: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 231.0.html (alleen het eerste stuk). Het betreft hier dus alleen een Dalmatische Hond, die problemen heeft met de omzetting van purine. Andere honden hebben dus geen problemen. Ook niet met jicht en reuma. Dit geldt wel weer voor de mens.
Door dorinekok
#844747
hartstikke mooi. Ik snap het. Dus ik ga met een gerust hart mijn runderlever voeren aan de hondjes.
Dank je wel
Door Lizzy
#844759
dorinekok schreef: hartstikke mooi. Ik snap het. Dus ik ga met een gerust hart mijn runderlever voeren aan de hondjes.
Dank je wel
Yep. Zelfs ik voer iedere week lever aan mijn Dalmatiers. Het bevat zoveel vitamines, ik heb het graag op het menu. Ik denk dat Dalmaten het sowieso op verse/rauwe voeding echt heel veel beter doen en de kans op het vormen van uraatgruis/stenen bij versgevoerde honden veel kleiner is dan met brok gevoerde honden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door