Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door ducktails
#84279
Ben gister wat geschrokken.....
Kreeg een mail van een van mijn pupkopers dat haar hond positief was bevonden op giardia.
Haar boxer  had  vaak diarree en afwisselend zachte poep.
Ik wist dat een andere boxerfokker ook met dit probleem te maken had gehad en belde haar op.
Van haar verhaal ben ik erg geschrokken..
Het schijnt dus dat het giardia parasiet afgelopen zomer grote sterfte onder de boxerpups heeft veroorzaakt.
De honden hebben het opgelopen op de jonge hondedagen, die altijd zeer goed bezocht worden.
Deze fokker is 8! jonge honden erdoor kwijtgeraakt en andere fokkers ook diverse honden.
Deze doortastende boxerfokster, ja mijn petje af voor haar!!!, heeft zelf stappen ondernomen i.v.m. onderzoeken e.d.
De dierenartsen dachten aan ziekte van crohn en dikke darmontsteking.Uiteindelijk is met diverse dierenartsen en in samenwerking met de med. faculteit van Utrecht  de conclusie gekomen dat er 1 middel effectief is tegen deze parasiet n.l. panacur. Antibiotica remt alleen de ontstekingen die de parasiet veroorzaakt en dood de parasiet niet,
Zo krijg je een "vertekent beeld" en zou je denken dat je hond Crohn heeft of een chronische dikke darm ontsteking, wat dus niet zo is.
Ze vond het een wonder dat het Floris, ze heet het hondje, nog leefde.
Floris is wel aan de poep maar verder niet erg ziek.
Hij heeft de eerste vier maanden wel alleen Barf gehad........
Ria
Laatst gewijzigd door ducktails op vr 30 okt 2009, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#84380
Hoi Ria, jeetje, wat een drama zeg! Ik heb eerlijk gezegd nog niet eerder van grote pup-sterfte gehoord, maar ik had ook wel gehoord dat deze bacterie erg heerste! Ook volwassen honden kunnen hiermee besmet raken. En ook mensen trouwens. Ik heb wel gelezen dat probiotica de hond (en mens) kan beschermen tegen deze bacterie.
Groetjes, Lizzy
Door ducktails
#84424
Lizzy schreef: Hoi Ria, jeetje, wat een drama zeg! Ik heb eerlijk gezegd nog niet eerder van grote pup-sterfte gehoord.
Inderdaad Lizzy, ik ook niet , daarom schrok ik ook zo.
Het blijkt dat de goede namen van de fokkers belangrijker zijn..........
Behalve de ene waar ik mee gebeld heb....
Ria
Door qyan
#84458
op het hondenforum stond ook ergens een waarschuwing over de grote sterfte van pups.
stond er ergens in januari/ februari al
Laatst gewijzigd door qyan op wo 21 apr 2004, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#84499
Ria, een DA die niet even de poep heeft onderzocht op Giardia omdat de hond aan de dunne is mag je van mij een schop onder zijn achterste geven!!!

Wat betreft de Panacur:

Panacur KH is inderdaad ook werkzaam tegen Giardia en ook hiervoor geregistreerd in diverse
europese landen. Helaas nog niet in Nederland.
Dosering: 50 mg fenbendazol per kg lichaamsgewicht (= 1 tablet per 5 kg lichaamsgewicht)
gedurende 5 dagen

Aldus de woorden van Intervet!!! En iedere DA die een klein beetje zijn dingen op orde heeft behoort dit te weten!!!

Ook op dit forum moet mijn bericht nog ergens staan.

(voor de hondjes is het natuurlijk te laat maar de blamage ligt bij de 1e DA).
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op wo 21 apr 2004, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door crutz
#84520
ff kort (had net getyped alles weg ???)

in deze topic http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=1998 kan je lezen dat ook Umi van de winter giardia heeft gehad,

alleen was mijn DA toch wat doortastender, nl, GEEN verhoging, wel water diarree, dan GEEN ontsteking en gecombineerd met de lucht van de ontlasting (giardia heeft een zeer indringende geur) dacht hij daar gelijk aan en bij ontlasting onderzoek bleek dat dus ook

Panacur had hij in huis ( ??? ) maar vond hij te sterk voor zo'n jonge pup, dus kreeg ik metronizadol mee,

op mn werk (waar ze super meeleven met de honden, Umi heeft hier van 2 tot 5 mnd gebivakkeerd, Ace is meegeweest toen hij een giga blessure had) ook nog ff er over gehad (werk bij een medicijnen fabrikant) met mijn toenmalige (zerf nogal door t bedrijf) baas de Vice President R&D (die van huis uit arts is) en die kwam zonder dat ik een product naam genoemd had er al mee aan dat ze dan waarschijnlijk met metronizadol behandeld werd, want dat werd/wordt bij mensen ook gebruikt bij giardia, wist toen dus wel zeker dat t goed zat ;D
Door Paul_Barte
#84531
crutz schreef: ff kort (had net getyped alles weg ???)

in deze topic http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=1998 kan je lezen dat ook Umi van de winter giardia heeft gehad,

alleen was mijn DA toch wat doortastender, nl, GEEN verhoging, wel water diarree, dan GEEN ontsteking en gecombineerd met de lucht van de ontlasting (giardia heeft een zeer indringende geur) dacht hij daar gelijk aan en bij ontlasting onderzoek bleek dat dus ook

Panacur had hij in huis ( ??? ) maar vond hij te sterk voor zo'n jonge pup, dus kreeg ik metronizadol mee,

op mn werk (waar ze super meeleven met de honden, Umi heeft hier van 2 tot 5 mnd gebivakkeerd, Ace is meegeweest toen hij een giga blessure had) ook nog ff er over gehad (werk bij een medicijnen fabrikant) met mijn toenmalige (zerf nogal door t bedrijf) baas de Vice President R&D (die van huis uit arts is) en die kwam zonder dat ik een product naam genoemd had er al mee aan dat ze dan waarschijnlijk met metronizadol behandeld werd, want dat werd/wordt bij mensen ook gebruikt bij giardia, wist toen dus wel zeker dat t goed zat ;D
En zo hoort het te gaan!!!!!!
Goede DA en er is niets aan de hand ;)
Door crutz
#84540
Paul_Barte schreef:

En zo hoort het te gaan!!!!!!
Goede DA en er is niets aan de hand ;)
nav alle waarschuwingen op verschillende fora in die tijd over giardia heb ik hem toen ook gebeld (gingen verhalen over het 10 cm uitgraven van je tuin ed om herbesmetting te voorkomen)

kreeg de reactie dat dat echt niet nodig was want dat een gezonde volwassen hond er gewoon wel tegen kon (heb de volwassen heren wel behandeld om herbesmetting van Umi te voorkomen, zij waren niet ziek, maar wilde geen risico nemen met een pup van 12 weken) en dat een gezonde darmflora vaak zelf wel korte metten maakt met giardia en dat deze parasiet pas met een verminderde weerstand de kans krijgt zich te nestelen (en bv ook met AB omdat dat de darmflora aantast, zijn advies was dus ook zeker probiotica bij te voeren vanaf dag 1 dat ze behandeld werden tot een week er na om de darmflora dus op peil te houden)
Door ducktails
#84626
crutz schreef: ff kort (had net getyped alles weg ???)

in deze topic http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=1998 kan je lezen dat ook Umi van de winter giardia heeft gehad,

alleen was mijn DA toch wat doortastender, nl, GEEN verhoging, wel water diarree, dan GEEN ontsteking en gecombineerd met de lucht van de ontlasting (giardia heeft een zeer indringende geur) dacht hij daar gelijk aan en bij ontlasting onderzoek bleek dat dus ook

Panacur had hij in huis ( ??? ) maar vond hij te sterk voor zo'n jonge pup, dus kreeg ik metronizadol mee,

op mn werk (waar ze super meeleven met de honden, Umi heeft hier van 2 tot 5 mnd gebivakkeerd, Ace is meegeweest toen hij een giga blessure had) ook nog ff er over gehad (werk bij een medicijnen fabrikant) met mijn toenmalige (zerf nogal door t bedrijf) baas de Vice President R&D (die van huis uit arts is) en die kwam zonder dat ik een product naam genoemd had er al mee aan dat ze dan waarschijnlijk met metronizadol behandeld werd, want dat werd/wordt bij mensen ook gebruikt bij giardia, wist toen dus wel zeker dat t goed zat ;D
Kijk, dit vind ik een beetje vreemd.
Als er een ding uit het onderzoek in Utrecht is gekomen dan is dat, dat panacur het ENIGE middel is wat helpt.
Metronizadol, daar zouden de parasieten al resistent tegen zijn.
Volgens mij mag je panacur juist wel aan pups en zelfs zwangere teven geven en metronizadol juist niet.
Ria
Door crutz
#84630
ducktails schreef:

Kijk, dit vind ik een beetje vreemd.
Als er een ding uit het onderzoek in Utrecht is gekomen dan is dat, dat panacur het ENIGE middel is wat helpt.
Metronizadol, daar zouden de parasieten al resistent tegen zijn.
Volgens mij mag je panacur juist wel aan pups en zelfs zwangere teven geven en metronizadol juist niet.
Ria
nou, heb er met mn neus bovenop gestaan en hij heeft het me ook nog laten lezen in een medicijnboek en ik kreeg de bijsluiter mee, dus denk toch wel dat t klopt wat mn DA zei..................................
Door Tanja1966
#1337375
Hoi Hoi,

Ik heb ook een pup van 8,5 mnd die een tijd geleden diaree had en overgeven, kreeg antibiotica.
Daarna bleef ie dunne poep houden en veel aandrang. Ben pas terug gegaan naar DA omdat ie ook bultjes had met korstjes, DA adviseerde Van HIlls Z/d.
Hiermee ben ik niet akkoord gegaan en ga een maandag naar Dierenkliniek Sleewijk voor algeheel onderzoek.
Er zit geen bloed in zijn ontlasting maar het eerste drolletje is dik en daarna dun en slijmerig.
Mijn volwassenhond heeft al enige tijd geel uitvloeisel uit vulva, ja je raad het al ook antibiotica, naar mijn idee is dit ook nog niet zoals het zijn moet, en ze is gesteliriseerd.
Dus we laten haar ook een goed onderzoeken, je maakt je toch ongerust en misschien is dan een andere DA is een goed idee.
Ze krijgen Farmfood brokken en 2 x per week haaks barf of ander rauw vlees, pens of schapenhart.
Bij de pup Siron ben ik daar nu mee gestopt en heb ik voorlopig op rauwvlees van Farmfood gezet, eerst dacht ik dat het beter ging, maar toch is zijn ontlasting niet goed vandaar. Nou ik hoop dat ik maandag meer weet en dat het allemaal meevalt en goed komt met beide honden.

groetjes Tanja
Gebruikersavatar
Door choopy
#1339991
Ik weet zelf niet veel van Giardia af, heb er gelukkig (ff afkloppen) zelf geen ervaring mee.
Maar ik moet wel zeggen dat ik het momenteel erg veel om mee heen hoor.

Ook hier in de buurt 2 boxers die er aan overleden zijn. (DA ook niet doortastend genoeg, waardoor de jonge diertjes echt uitgderoogd waren en in shcok kwamen)
1 eigenaar heeft nu weer een boxer die Giardia heeft, maar hoor het ook bij andere rassen.

Voor iedereen die er mee te maken heeft, heel veel sterkte en succes met onderzoek en oplossingen, want wat ik begrijp is het zeer zeker niet echt prettig.
Door Frenk
#1347398
Mijn hond heeft als pup Giardia gehad en het was zo weer over met een kuur metronidazol. In eerste instantie werd ik weggestuurd met een kuurtje finidiar, maar met een beetje aandringen van mijn kant is zijn ontlasting onderzocht en bleek heel duidelijk giardia. Het is even vervelend, maar er zijn zoveel dingen die vele malen ernstiger zijn. Wat niet wegneemt dat het natuurlijk vreselijk is als je een hondje verliest omdat de DA niet scherp is op wat er mogelijk aan de hand kan zijn.

*dit is trouwens een topic uit 2004, zie ik nu  :-X
Door lisa-v
#1352885
mijn hondje heeft als pup vanuit het nest giardia meegenomen. ze heeft er een jaar mee gelopen omdat ze te zwak was om van de giardia af te komen met medicijnen.. daarbij is het een parasiet die overal gaat leven! wij moesten dus bij iedere kuur het hele huis ontsmetten icl de tuin auto en de bank! wat een drama en iedere keer weer de teleurstelling als ze er niet vanaf was.. uiteindelijk zijn we met haar in een kliniek terecht gekomen en is ze er vanaf gekomen met een combinatie van metrazol en panacur! de parasiet kan nl voor 1 van beide resistent zijn. we hebben haar vijf weken lang op die rotzooi gehad en toen zagen we het echt niet meer zitten.. het kwam weer terug. uiteindelijk is het over gegaan met probiotica en ander voer! ze kreeg weer weerstand en toen hebben we eindelijk af kunnen rekenen met die vieze rot parasiet. als honden eenmaal giardia hebben gehad dan blijven ze altijd gevoelig!! daarom moeten wij puck uit voorzorg elke drie maanden drie dagen met panacur behandelen. wij hebben ons hondje ook bijna verloren aan deze parasiet en het moet dus ook heel erg serieus genomen worden. het is ook besmettelijk voor mensen en andere dieren. puck is nu anderhalf jaar en pas zes maanden van de parasiet af. je ziet haar nu stukje bij beetje opknappen en dat is prachtig.
Door danielle1980
#1353840
??? je hoeft echt niet te blijven behandelen met panacur.
mijn puppen hebben minstens 8 maanden gehad ook, misschien wel langer, ze waren anorexia achtige hondjes.
maar ze hebben er echt niets aan over gehouden hoor, zijn nooit ziek, hebben super weerstand, zijn mooi opgegroeid ook verders.

als op een show kennelhoest uitbreekt of zo en alle honden het ongeveer hebben of in de buurt wat heerste nooit kregen mijn hondjes het.
dus dat ze gevoelig blijven ben ik t niet mee eens.
goed voer, goede conditie en niets meer aan hand :D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door