Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door casangio
#84342
Hoi Lizzy,

Een paar items zijn voor mij onduidelijk in het menu.

Ik zag ergens "witsvisjes"staan. Wat is dat voor vis???
Kabeljouw of zo????

Ik zag ook staan dat de rug van een kipkarkas niet wordt gegeven. Of las ik dat verkeerd?? Ik heb ze tot nu toe wel altijd gevoerd.

Ik hoor het wel van je, alvast bedankt.
groetjes, alma
Door Lizzy
#84349
CaSanGio schreef: Hoi Lizzy,

Een paar items zijn voor mij onduidelijk in het menu.

Ik zag ergens "witsvisjes"staan. Wat is dat voor vis???
Kabeljouw of zo????

Ik zag ook staan dat de rug van een kipkarkas niet wordt gegeven. Of las ik dat verkeerd?? Ik heb ze tot nu toe wel altijd gevoerd.

Ik hoor het wel van je, alvast bedankt.
groetjes, alma
Hoi Alma, met witvisjes bedoel ik eigenlijk een mengeling van visjes die uit het Ijselmeer gevangen zijn (en ik weet niet eens of dat zoet of brak of zout water is...) die allemaal te klein zijn voor de verkoop. Het is een mengeling van (volgens mij) voorn-tjes, bliekjes, baarsjes en ik heb er zelfs een keer een snoek-achtig visje tussen zien zitten (of snoek-baars, dat weet ik niet precies). Maar ik bedoel met wit-vis dus vis die vlees heeft dat zo wit is als kabeljauw, wijting, schol, etc.

Ja, er is nogal wat onduidelijkheid over wat een rug en wat een karkas is... Met een rug bedoel ik een beetje een plat stukje dun bot (ik zal een foto gaan maken) waar nauwelijks vlees aan zit. Het bot is hier en daar ook doorzichtig. Deze dingen kun je meestal gratis bij de poelier krijgen. Maar ik geef ze niet meer. Bij Pinkeltje is zo'n rug een keer in haar slokdarm blijven hangen en je wil niet weten hoeveel kabaal een hond dan kan produceren! Dat was echt zielig! (een stuk brood erachter aan en er was niks meer aan de hand hoor). Maar goed, aangezien dat deze dingen eng vind en ze toch geen vlees en nauwelijks bot bevatten (ik noem ze dus ruggen) geef ik ze niet meer.

Groetjes, Lizzy
Door casangio
#84776
Lizzy schreef:

Hoi Alma, met witvisjes bedoel ik eigenlijk een mengeling van visjes die uit het Ijselmeer gevangen zijn (en ik weet niet eens of dat zoet of brak of zout water is...) die allemaal te klein zijn voor de verkoop. Het is een mengeling van (volgens mij) voorn-tjes, bliekjes, baarsjes en ik heb er zelfs een keer een snoek-achtig visje tussen zien zitten (of snoek-baars, dat weet ik niet precies). Maar ik bedoel met wit-vis dus vis die vlees heeft dat zo wit is als kabeljauw, wijting, schol, etc.

Ja, er is nogal wat onduidelijkheid over wat een rug en wat een karkas is... Met een rug bedoel ik een beetje een plat stukje dun bot (ik zal een foto gaan maken) waar nauwelijks vlees aan zit. Het bot is hier en daar ook doorzichtig. Deze dingen kun je meestal gratis bij de poelier krijgen. Maar ik geef ze niet meer. Bij Pinkeltje is zo'n rug een keer in haar slokdarm blijven hangen en je wil niet weten hoeveel kabaal een hond dan kan produceren! Dat was echt zielig! (een stuk brood erachter aan en er was niks meer aan de hand hoor). Maar goed, aangezien dat deze dingen eng vind en ze toch geen vlees en nauwelijks bot bevatten (ik noem ze dus ruggen) geef ik ze niet meer.

Groetjes, Lizzy
Hoi Lizzy,

Nu snap ik het. Volgens mij zit dat stuk niet aan de karkassen die ik koop. Trouwens voor het merendeel maal ik de karkassen om de groenten er doorheen te pureren, want de groenten lusten ze niet zonder vlees. Soms ook al niet met vlees gemengd. Ik zal er een heel goed gaan op letten in 't vervolg.
groetjes, alma

P.S. Wat die witvisjes betreft, die hebben ze hier nergens. Bij de vishandels langs de kust en het Ijselmeer lukt dat veel beter, denk ik.
Door Janet
#85215
Het IJsselmeer is zoet water. Bij de sluizen misschien brak, maar zeker geen zout water meer.
Door sandra1
#86092
Hoi witvisjes zijn voorntjes. Je kunt ze ook in sloot bij je in de buurt vangen ;Dlekker goedkoop.

sandra
Door Janet
#86548
Hangt er vanaf hoe schoon de sloot is (in Rotterdam probeer ik dat maar niet ;D).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door