Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eefje
#838982
ik heb 2hondjes,1van 10kilo en 1van 8kilo.
ze hebben niet extreem veel beweging,gewoon een lange wandeling en de korte rondjes.
Maar ik weet echt niet hoe ik het aan moet gaan pakken.
Ik heb ooit al eens de barfrekenhulp gebruikt maar daar staat alleen het soort vlees of bot op en niet de diersoort.
Ik wil bij shaweca gaan bestellen,die hebben best een groot assortiment.
Maar ja ik kom gewoon niet op een menu.
Wie vind het leuk om voor mij een menu te verzinnen?

groetjes eefje
Door eefje
#839010
harley is 8kilo en Demi 10(dat moet ze gaan wegen tenminste)ze is wat afgevallen en dat wil ik er weer aan hebben,ze word nu wel heel iel.

bedankt he!ik vind het echt heel lief :-*

groetjes eefje
Door Lizzy
#839350
eefje schreef: ik heb 2hondjes,1van 10kilo en 1van 8kilo.
ze hebben niet extreem veel beweging,gewoon een lange wandeling en de korte rondjes.
Maar ik weet echt niet hoe ik het aan moet gaan pakken.
Ik heb ooit al eens de barfrekenhulp gebruikt maar daar staat alleen het soort vlees of bot op en niet de diersoort.Ik wil bij shaweca gaan bestellen,die hebben best een groot assortiment.
Maar ja ik kom gewoon niet op een menu.
Wie vind het leuk om voor mij een menu te verzinnen?

groetjes eefje
Nee, maar dat is echt niet zo moeilijk! Echt niet! Ik ga geen menu maken want dat gaat Caroline nou al voor je doen, maar misschien kan ik je wat tips geven om zelf ook weer te knutselen.

Je neemt de rekenhulp. Daar vul je in het gewicht van je hond. En dan neem je voor jouw honden ongeveer 2% a 4% van het lichaamsgewicht. Dan vul je de percentages in. Zeg bijvoorbeeld: 50% vleesbot, 10% groentemix, 15% orgaanvlees, 25% spiervlees.

Dan komen daar gewichten per week uitrollen. Nou, ik weet niet, voer je 1 of 2 keer per dag? Stel, je voert 2 keer per dag. Geef je bijv. 7 keer per week vleesbot, 4 keer per week spiervlees, 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week groentemix. Je deelt dus het totaalgewicht voor 1 week van bijv. vleesbot door 7. Je deelt het totaalgewicht van spiervlees van 1 week door 4. En zo verder.

Nou, dan geef je bijv. 3 soorten vleesbot. Ik zeg maar wat, kip, konijn en 1 keer per week een hele of halve zalmkop. Nou, liefst geef je niet meer dan de helft aan kip. Je hebt 7 maaltijden vleesbot. Geef je er bijv. 3 kip, 2 konijn en 1 keer zalmkop. Of je geeft 4 vleesbotsoorten en je geeft dan bijv. 2 x kip, 2 x eend, 1 x konijn en 1 zalmkop. Ofzo.

Nou, dan geef je bijv. 2 soorten spiervlees. Ik zeg maar wat, runderkopvlees en lamsvlees. Dan geef je bijv. 2 maaltijden runderkopvlees per week. En dan geef je bijv. 2 maaltijden lamsvlees per week. Twee van de spiervleesmaaltijden serveer je met groentemix. En de andere twee geef je ze wat extra's (dat je niet meetelt) bijv. een rauw ei met schil. Of gemalen noten en zaden (rauw!). Of een schepje zuivel.

Nou, dan geef je bijv. 3 soorten orgaanvlees. Ik zeg maar wat, runderpens en lamshart en kippenlevertjes. Je geeft dan bijv. 2 keer per week pens, waarvan 1 keer met groentemix. En 1 keer per week lamshart met kippenlevertjes en groentemix. Daar gooi je wat kwark of yoghurt bij.

Klaar is kees! Je geeft bij zo'n menu 5 verschillende diersoorten en dat is ruim genoeg.
Door eefje
#839635
oke ik ben nu een beetje moe en kan me er  even niet op concentreren ::) maar morgen ga ik het nog een keer doorlezen Lizzy,want je reikt me inderdaad handige tips aan ;) dank je wel!

groetjes eefje
Door eefje
#841251
kan ik dan gewoon zelf combi's maken,dus bijv. eend en geit,of levert dat ook nog problemen op?

ik heb nu zelf evenzitten puzzelen zonder gewichten erbij,zo even uit Lizzy haar voorbeeld genomen,

maandag: kipkarkas,runderkopvlees,yoghurt
dinsdag: geitenrib+pens
woensdag:zalmkop+ei
donderdag: kipkarkas+lamsvlees+gr.mix
vrijdag: geitenrib+kippenlever
zaterdag:kipkarkas+runderkopvlees+gr.mix
zondag: eendkarkas+lamsvlees+pens.

is dat wat of maak ik er nu een zooitje van?
dus het gaat me nu echt even om de combi's ;)
oh en klopt het dat de rekenhulp het niet doet?

groetjes eefje
Laatst gewijzigd door eefje op wo 17 okt 2007, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annicha
#841266
hoi hoi,

Je kan natuurlijk meerdere dingen per dag geven maar vergeet niet dat het maar kleine honden zijn. Ze zullen met z'n tweeën ongeveer 550 gram per dag eten.
Als ik dan kijk naar de zondag geef je drie soorten. Uit praktisch overweging zou ik proberen 1 soort per dag te geven.


ik bedenk me nu pas dat je waarschijnlijk 2 x per dag voert....... sorry :doh: :doh: :doh:
dan ben je al aan het kleine hakken en is het logisch dat je meerdere dingen per dag geeft.....
Laatst gewijzigd door Annicha op wo 17 okt 2007, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hanny
#841268
Even over de combinaties. Hier sjeest geitenrib er vettig doorheen en dat doet lever ook. Ik zou lever en ook pens liever met kipkarkas combineren. Ik probeer het hiernog een paar keer en dan is het over en uit met de geitenrib. 5 kilo kopen, 2 kilo weggooien en dan nog race poep. Geen zin in.

Hanny
Door eefje
#841270
oh ik heb juist met botten(kipkarkas) dat de honden erg harde ontlasting hadden en verwachtte eigenlijk dat ze dat dan met geitenribben nog meer zouden hebben.....
oke dat zal ik dan dus even moeten uitproberen.

Het zijn idd kleine hondjes en ik voer 2keer per dag,moet dus ook kleine porties gaan maken >:( alles gaan hakken enz.....dat is mede een reden waarom ik nog steeds kvv voer.....en mijn vriezer is eigenlijk te klein,maar ik wil nu gewoon toch een stapje verder dus we gaan maar passen en meten..... ;)

groetjes eefje
Door *Natasja*
#841272
Het is natuurlijk helemaal niet gezegd dat jouw honden dunne ontlasting krijgen van geiterib, ik heb er hier nog nooit last mee gehad.

Ik vind je menu er prima uitzien, ik zou zeggen: gewoon uitproberen, je komt er snel genoeg achter of je iets moet aanpassen. Zo heb ik na een paar weken BARF-en de percentages een beetje moeten aanpassen van RMB's en orgaanvlees, omdat beide honden slappe ontlasting hadden.

En over je vriezerruimte: ik denk dat, juist omdat je van die kleine porties maakt, er meer in je vriezer kan dan je nu denkt. Hoe kleiner de porties, hoe meer je de kleine gaatjes kunt opvullen  ;)
Door eefje
#841284
ja dat is ook wel weer zo,met kleine porties kun je optimaal gebruik maken van de ruimte 8) maar wel extra werk voor mij en ik moet het ook weer niet te klein maken want dan kauwen ze er weer niet goed op(en ze moeten natuurlijk wel hun tandjes poetsen ::))


nou ik moet nu nog gaan uitrekenen hoeveel ze beide gaan eten maar de rekenhulp doet het niet....
En Caroline zou ook nog een menu voor me maken.zo lief :-* dan kan ik straks met meerdere menu's werken,hebben de beestjes ook nog afwisseling ;)

groetjes eefje
Door Hanny
#841431
Eefje, ik dacht er nog even over na, zit kussens te naaien voor in de werpkist. Al die kleine porties is naar mijn idee ongemakkelijk.
Mijn vier honden, kleiner dan de jouwe, eten 4%. Misschien komen de hoeveelheden dan wel overeen.
Ik doe op 3 x pw kipkarkas dag pens, nier (of hart), of lever. Kruimel; heeft mij uitgelegd, dat nier ook echt belangrijk is.
De rest van de dagen krijgen ze bij hun andere rmb, of vis het spiervlees, wat ik heb berekend 75gr (de kleinsten) en 100 gram de grootsten. Het vlees zit verpakt in 500 grams zakjes en die worden ontdooid en gebruikt. Hoef je niet van die kleine hoeveelheden te maken.
Ik maak voor  twee dagen groentenmix met een ei.
Zo werkt het voor mij het eenvoudigst.
Nier en lever gaan gemalen in porties de vriezer in.

Veel eetplezier voor je honden, ben benieuwd, of ze alles willen eten (bestel in het begin maar wat voorzichtig)

Hanny
Door eefje
#841440
Hoi Hanny,

wat het eten betreft ben ik niet bang dat ze het niet gaan eten want ik heb een stel vreetzakken die overal op aanvallen en dat wat er nu in dit menu voorkomt hebben ze allemaal al eens gegeten op de eend na.

ik heb nu een vriezer beneden over,daar zit nu ook hun voer in,maar ik kan gewoon niet van die grote bestellingen plaatsen en ook moet ik er dus rekening mee houden dat ik kleine honden en een kleine vriezer heb,das geen probleem,het was gewoon gemakzucht maar ik ben het zat,die tanden worden niet goed schoon,ontlasting is ook niet altijd je van het......ik wil zien dat de beestjes genieten ;) en niet hapslik weg.
maar ik heb boven ook een vriezer en daar hebben de honden ook nog een la dus dat moet wel te doen zijn hoor.

ik heb van annicka een rekensommetje gehad en nu heb ik een menu met grammen.
Demi(10kilo) zou ongeveer 300gr. per dag moeten eten.
Het is welliswaar niet helemaal 300gr altijd maar goed,ze schommelen nu ook wel eens en ze eten onze restjes ook nog wel eens,krijgen best wel wat extra dus dat compenseert zichzelf wel.

maandag: 150gr.kipkarkas+130gr.r.kopvlees+groentemix 50gr.

dinsdag: 150gr.geitenrib+105gr.Pens+groentemix 55gr.

woensdag: zalmkop(is vaak zwaarder dan 300gr.)

donderdag: 150gr.kipkarkas+130gr.lamsvlees+ei

vrijdag: 150gr.geitenrib+105kippenlever+gr.mix 55gr

zaterdag: 150gr.kipkarkas+130gr.rundvlees+ei

zondag: 150gr.eendkarkas+130gr.lamsvlees+105gr.pens.

ze zullen dus samen best wel 5of600gr wegeten per dag en dat is wel te doen,red ik wel in de vriezer.

groetjes eefje
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door