Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#840791
Mag ik voor Ikijok pompoen in de groentenmix doen? Ik neem aan dat ik dan de pitten eruit moet halen en alleen het vruchtvlees moet geven?


Rachel.
Door Malamoods
#840832
Ok bedankt!

Hier in de buurt wemelt het van de boerenbedrijven die pompoenen aanbieden. Dus ik ga eens even buurten.... Misschien een stomme vraag, maar hoe zie je of ze rijp zijn?

Rachel.
Door dorinekok
#840903
ze moeten rond deze tijd gewoon rijp zijn en de enige andere manier is ze opensnijden: zijn ze mooi diep oranje (afhankelijk van de soort) en ruiken ze lekker? dan zijn ze rijp. Zo niet, jammer dan.
Door 202Spots
#840925
De meeste pompoem is al "rijp"wanneer ie van 't land word gehaald, en wanneer je op de buitenkant klopt, en 't klinkt "hol", dan zijn de meeste pitten uit 't vlees gevallen en hangt het allemaal in die "draden" in de binnekant.
Pompoen kan wel 'n hele tijd zitten zonder verder te rijpen, maar zal eerder verrrotten dan verder rijpen, denk ik. :-\

Ik geef er zelf de voorkeur aan om de pompoen(zonder draad en pit)  in grote stukken gesneden, 'n paar minuten in de snelkookpan te stomen.
Dan haal ik de harde (wax achtige) schil er ook af, dat gaat heel makkelijk waneer het gestoomd is, en dan pureer ik het stoomde vruchtvlees.
Je kan dat ook door de groentemix mengen, maar ik doe kleine hoeveelheid in plastic zak of kleine boterbakje en vries het apart in.
Wanneer je dan 'n bakje wil ontdooien om bij de groentemix te doen kan dat altijd,maar ik vind 't ook handig om de pumpkin bij de hand te hebben wanneer er losse of harde poep is.
Laatst gewijzigd door mahuni op di 16 okt 2007, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ronja
#840981
202spots schreef: .

maar ik vind 't ook handig om de pumpkin bij de hand te hebben wanneer er losse of harde poep is.
Oh, helpt het dan tegen beide? of bedoel je met te losse poep geen diarree?
Door 202Spots
#840987
Ronja schreef: Oh, helpt het dan tegen beide? of bedoel je met te losse poep geen diarree?
Ja,1-2 eetlepels gestoomde gepuureerde pumpkin door 't eten roeren helpt tegen diaree en helpt ook met constipatie.
Door Mevroi Kruim
#841320
Jazeker kun je het rauw geven, ik doe dat altijd en dat gaat prima. Ik schil de pompoen omdat ze van de schillen gaan ruften (ikzelf ook trouwens  :-[) hak 'm aan blokjes en pureer hem met de andere groente met de staafmixer. Ik maak altijd verse groentemix dus ik vries niks in.
Door Malamoods
#841350
Bedankt voor je uitleg Olga, maar ik ben ook heel benieuwd naar de reden van Dory om te stomen... Is dat om de schil makkelijk te verwijderen? Of vanwege het invriezen?

Ik wil de pompoen idd rauw door de groentenmix mengen. Meestal maak ik porties voor een week of 3 a 4, dus gaat het na het klaarmaken, de vriezer in....

Rachel.
Door Mevroi Kruim
#841360
202spots schreef: Ja,1-2 eetlepels gestoomde gepuureerde pumpkin door 't eten roeren helpt tegen diaree en helpt ook met constipatie.
Volgens mij hierom?

Pompoenen kun je lang bewaren mits de schil gaaf is en vooral de steel er nog aan zit. In een koele droge ruimte blijven ze dan maanden goed, ze gaan niet rotten oid. Zonder steel of met beschadigde schil kun je ze het best snel verwerken. Je kunt ze prima rauw invriezen, in blokjes in een diepvrieszak.
Door Malamoods
#841369
Ik ga het proberen! Ik ben benieuwd of Ikijok het lust. Ik ga zelf ook proeven, want pompoen heb ik nooit eerder gegeten... Kan ik het zelf ook rauw eten, of liever "verwerkt"?

Rachel.
Door 202Spots
#841449
Je kan je  de pompoen eventueel wel rauw geven,maar ik vind het rauw niet om te pruimen,gestoomd is het beter te eten. (net zoals de Bataat aardappel, die word ook eerst gekookt en is gekookt ook lekkerder op de maag )
De pompoen schil vind ik te wax achtig om rauw te geven trouwens,maar omdat 't er zo makkelijk afkomt nadat 't gestoomd is, haal ik dat er gewoon vanaf.
Wanneer de pompoen rauw is ingevroren,net als Kruimel doet, dan word door invriezen ook al iets van de celwand gebroken,en zal daarom ook wel makkelijker worden opgenomen.

Om zelf pompoen te eten zou ik 't alleen maar gekookt eten hoor!!
Je kan er hele lekkere soep van maken of pumpkin pie!! ;)
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door