Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door faya
#839725
De meningen over het voeren van vuile pens zijn wel zo verschillend dat ik er zo langzamerhand helemaal dol van wordt. Eliasen in boekje Tanneke Koning: veel vuile pens, zelfs meerdere keren per week. Op site hier lees ik vaak: pens zit niets in. als je kvv voert geen pens meer geven. Dan de diverse reactie: pens is compleet en pens wordt gezien als orgaanvlees. Ook las ik uit een stuk van ester overman ( artikel in Flatcoat koerier ) dat je vuile pens gerust 3x per week mag voeren!!! Waarom zijn de meningen en ideen zo extreem uit eenlopend???
Door Erna
#839728
Volgens mij lopen die meningen niet zoveel uiteen eigenlijk. Pens is inderdaad goed voor een hond en mag best meerdere keren gegeven worden alleen moet je natuurlijk wel denken om het percentage orgaanvlees van het totale menu.

In KVV wordt al veel pens gebruikt zodat het niet verstandig is om daarnaast ook nog eens pens te geven omdat het percentage orgaanvlees dan veel te hoog wordt.

Het gaat namelijk om een juiste verdeling van verschillende onderdelen van het menu.
Gebruikersavatar
Door pike
#839741
Zover ik het heb kunnen volgen zijn er maar twee opvattingen:

1. Sommigen (waaronder ikzelf) zien pens als orgaanvlees. Het is een herkauwermaag en maag valt onder de organen. Barfers voeren een bepaald percentage aan orgaanvlees, en pens vormt daar een onderdeel van. En ze kunnen het dan ook meerdere keren per week geven, afhankelijk van hoe ze de porties verdelen.
Bijvoorbeeld: ik voer 15% orgaanvlees en dat is als volgt verdeeld over de week: 3 dagen pens, 2 dagen hart, 1 dag lever, 1 dag nier.

2. Een andere "stroming" ziet pens niet als orgaanvlees maar als een soort totaal voer waar alles in zit. Die voeren dus voornamelijk vuile pens.
Naar mijn idee staat dit verre van het natuurlijke dieet van welke carnivoor dan ook.

En inderdaad, in kvv zit al veel pens verwerkt, dus is het niet verstandig nog extra pens bij te voeren.
Door Lizzy
#840682
faya schreef: De meningen over het voeren van vuile pens zijn wel zo verschillend dat ik er zo langzamerhand helemaal dol van wordt. Eliasen in boekje Tanneke Koning: veel vuile pens, zelfs meerdere keren per week. Op site hier lees ik vaak: pens zit niets in. als je kvv voert geen pens meer geven. Dan de diverse reactie: pens is compleet en pens wordt gezien als orgaanvlees. Ook las ik uit een stuk van ester overman ( artikel in Flatcoat koerier ) dat je vuile pens gerust 3x per week mag voeren!!! Waarom zijn de meningen en ideen zo extreem uit eenlopend???
Nou, dat kun je hier niet gelezen hebben hoor ;). Sommige van ons (waaronder ik zelf) schrijven dat pens heel nuttig is. En dat het een orgaan is. Een orgaan dat bovendien minder rijk aan voedingsstoffen is dan bijv. ander orgaanvlees of spiervlees. En dat je er dus niet zo achterlijk veel van moet voeren, onder het mom van "het is zo goedkoop", omdat je je hond daar tekort mee doet. Dus hetgeen Eliasen schrijft: klopt, daar ben ik het inderdaad niet mee eens.

En dat de koeien van vandaag de dag niet meer de koeien van 100 jaar geleden zijn en dus de maaginhoud ook minder interessant is geworden, qua gezondheid. Kijk, 100 jaar geleden stond een koe permanent in de wei. Vandaag de dag staan ze permanent op stal en vreten ze runderbrokken (geloof me, de kwaliteit van de gemiddelde hondenbrok is beter) en kuilgras. Dat is niet echt om dolgelukkig van te worden en die inhoud is beduidend minder interessant voor een hond dan een koe die de hele dag vers gras en verse kruiden staat te eten.

En pens is niet compleet. Compleet binnen het concept zelf samenstellen vind ik persoonlijk ook een rare uitdrukking. Een heel prooidier, die is compleet. Maar pens is en blijft slechts een onderdeeltje van een heel dier. En ook gezien de analyse van pens: het is niet compleet. Op een complete voeding kun je een pup groot brengen. Ik raad iedereen af om z'n pup alleen pens te voeren. Pens bevat niet genoeg voedingsstoffen en toch nog steeds een onjuiste calcium/fosfor-balans om het compleet te noemen. Je kunt er een pup niet op op laten groeien en dus is het niet compleet.

Ik voer ook drie keer per week pens. Als onderdeel van. Mijn honden eten 15% orgaanvlees, inclusief pens. En toch eten ze drie keer per week pens. Het gaat inderdaad om de juiste verdeling van het menu. En 50% van het totaal aan pens voeren: iedereen moet natuurlijk zelf doen wat hij/zij denkt dat goed is. Maar ik vind het werkelijk geen goed idee. Zie boven.

En dus, wanneer je een versvleesvoeding voert waar al veel pens in zit: zou ik zelf nevernooit ook nog eens meer dan 1 pens-dag per week willen inlassen. Neem liever iets dat niet in versvlees zit. Afwisseling komt de hond beslist ten goede en pens + pens kan ik geen afwisseling noemen. Een zalmkop of een eendkarkas komt beter in de buurt.
Door faya
#841085
En dat de koeien van vandaag de dag niet meer de koeien van 100 jaar geleden zijn en dus de maaginhoud ook minder interessant is geworden, qua gezondheid. Kijk, 100 jaar geleden stond een koe permanent in de wei. Vandaag de dag staan ze permanent op stal en vreten ze runderbrokken (geloof me, de kwaliteit van de gemiddelde hondenbrok is beter) en kuilgras. Dat is niet echt om dolgelukkig van te worden en die inhoud is beduidend minder interessant voor een hond dan een koe die de hele dag vers gras en verse kruiden staat te eten.

Geldt toch ook voor kippen - niet iedereen voert scharrel of biokippen. Alles was vroeger van betere kwaliteit.

En pens is niet compleet. Compleet binnen het concept zelf samenstellen vind ik persoonlijk ook een rare uitdrukking. Een heel prooidier, die is compleet. Maar pens is en blijft slechts een onderdeeltje van een heel dier. En ook gezien de analyse van pens: het is niet compleet. Op een complete voeding kun je een pup groot brengen. Ik raad iedereen af om z'n pup alleen pens te voeren. Pens bevat niet genoeg voedingsstoffen en toch nog steeds een onjuiste calcium/fosfor-balans om het compleet te noemen. Je kunt er een pup niet op op laten groeien en dus is het niet compleet.

over verhouding calcium / fosfor lees ik ook door o.a ester overman in flatcoatkoerier: "hoewel pens in feite een orgaan is mag je dit tot een complete maaltijd rekenen wegens de vele goede eigenschappen en de goede calcium / fosfor verhoudingen. Je kunt lappen vuile pens met gerust hart drie keer per week voeren"
Gebruikersavatar
Door Sonja
#841122
faya schreef: Geldt toch ook voor kippen - niet iedereen voert scharrel of biokippen. Alles was vroeger van betere kwaliteit.
Dat vind ik toch iets anders. We hebben het bij vuile pens over een stukje maaginhoud dat aan die pens is blijven hangen. En of dat stukje maaginhoud nu half verteerd gras en kruiden is of halfverteerde runderbrok, dat is niet alleen een kwestie van een verschil in kwaliteit, nee, dat is gewoon iets wezenlijk anders.
over verhouding calcium / fosfor lees ik ook door o.a ester overman in flatcoatkoerier: "hoewel pens in feite een orgaan is mag je dit tot een complete maaltijd rekenen wegens de vele goede eigenschappen en de goede calcium / fosfor verhoudingen. Je kunt lappen vuile pens met gerust hart drie keer per week voeren"
Ik vind dat ze zichzelf daarmee tegenspreekt. Een voeding die compleet is zou je niet rustig 3 keer per week kunnen geven, nee, die zou je iedere dag kunnen geven. Als een voeding compleet is dan zou je kunnen volstaan met alleen maar díe voeding, dag in, dag uit. En als dat niet kan, als je het maar 3 keer per week kunt geven, nou dan is het dus niet compleet.
Door Mevroi Kruim
#841354
Pens heeft wel de juiste Ca/P verhouding maar een te laag gehalte daarvan. Om die reden alleen al is het echt niet compleet te noemen. Dan zwijgen we nog over de kwaliteit van de eiwitten en de verhoudingen tussen de diverse aminozuren.
De beste manier om 'compleet' te voeren is een compleet beest te geven.

Overigens stonden vroegah de koeien ook niet het hele jaar in de wei hoor, 's winters gingen ze op stal. Niet alleen vanwege de energiebesparing doordat ze lekker warm binnen stonden maar ook vanwege de broodnodige mest. Maar ze aten dan geen brok maar hooi van gevarieerd begroeid land ipv zoals nu eenzijdige maiskuil en even eenzijdige graskuil. Een koeienwei bestaat tegenwoordig uit 1 soort, Lolium perenne oftewel Engels raaigras, in verschillende varieteiten. Soms gaat er nog een beetje Poa pratense of beemdgras door maar dat is het dan wel. Dit zijn duurzame grassen met een hoge opbrengst en een hoog suiker- en eiwitgehalte. Dus veel energie en veel eiwit voor de vlees- danwel melkproductie. Totaal niet te vergelijken met de weilanden van vroeger met hun tientallen gras- en kruidensoorten.
In bv Frankrijk en de hoger gelegen delen van Duitsland zie zulke weides nog. Dat hooi ruikt! Je zou er haast parfum van maken  ;D en de melk en het vlees van de koeien die dat eten zijn onvergelijkbaar veel smakelijker dan de witte motor alhier.
Door dorinekok
#841795
Kruimel schreef:
In bv Frankrijk en de hoger gelegen delen van Duitsland zie zulke weides nog. Dat hooi ruikt! Je zou er haast parfum van maken  ;D en de melk en het vlees van de koeien die dat eten zijn onvergelijkbaar veel smakelijker dan de witte motor alhier.
hmmmmm jammie, ik krijg er zelf trek en zin in! Doet u mij maar een hapje hoog hooi met een mals biefstukje en een glaasje melk! Je zou d'r bijna koe van worden, zo mooi kan je het vertellen. Maar dan wel op die ene hooggelegen weide die je beschrijft.
Door Mevroi Kruim
#841850
dorinekok schreef: hmmmmm jammie, ik krijg er zelf trek en zin in! Doet u mij maar een hapje hoog hooi met een mals biefstukje en een glaasje melk! Je zou d'r bijna koe van worden, zo mooi kan je het vertellen. Maar dan wel op die ene hooggelegen weide die je beschrijft.
;D ;D ;D ;D  vakantie-herinneringen  ;) op een Franse berg midden in zo'n wei zitten tussen de bloemetjes en de kruiden en de grassen. Die moesten wel allemaal gedetermineerd uiteraard  :P en tegenwoordig doe ik dat niet meer vanwege de hooikoorts *sniffelsnufhatsjie*

Af en toe kun je hier partijen Frans hooi kopen, echt geweldig spul.
En dat van die biefstukjes weet ik van horen zeggen, zelf eet ik dat niet. Maar de melk is echt lekker.

Als je mazzel ehbt kun je bij een biologisch bedrijf hier ook wel eens lekker melk kopen, die hebben hun weides vaak wel goed op orde qua diversiteit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door