Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Janne
#838908
Hey,

Ik heb een pup van 9 wk en afgelopen maandag was ik bij de dierenarts, en heeft hij hem met enten meteen ontwormt....

Ik had toevallig de dag ervoor gezien dat hij wormpjes had......de 2 dgn erna waren de wormpjes dood, maar vanmorgen zat er weer een levende bij.

Kan dit komen door kvv dat ze dan eerder wormen hebben? Ik moet zeggen bij mijn andere 2 honden heb ik nog nooit wormen gezien maar die ontworm ik eens in de zoveel tijd toch preventief....

Als hij nu levende wormpjes blijft houden zou hij dan nog voor de volgende enting nog een keer ontwormt moeten worden?
Door Mevroi Kruim
#838951
De meeste pups hebben wormen omdat hun eigen afweer tegen wormen nog niet optimala functioneert. Is dus niet gek.
En nee, ze krijgen niet eerder wormen van kvv. Kvv wordt gemaakt van voor menselijke consumptie goedgekeurde dieren, daar zitten geen wormen in.
Preventief ontwormen kan niet. Het is niet een soort vaccinatie waarmee je afweer tegen wormen tot stand brengt, het is een gif om wormen mee te doden. Geen wormen - geen effect. Je kunt je hond vandaag ontwormen en over drie dagen kan hij een besmetting op doen, dat voorkom je niet met een ontwormmiddel. Je kunt het dus alleen zinvol inzetten bij een bestaande besmetting.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#838975
Maar afgezien van alles is het behoorlijk nono om een pup tegelijk met de vaccinatie te ontwormen.
Door Lizzy
#839124
Ik ben het helemaal eens met voorgaande schrijfsters. Niet ontwormen tegelijk met een enting en preventief ontwormen bestaat niet.

Ik weet alleen niet zeker of een herhaling van een ontwormingsmiddel over een paar weken (maar niet gelijk met de enting) zinvol is. Volgens mij wel, omdat er nog levende wormen bij zitten. Toch? Of niet? 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#839249
Lizzy schreef: Ik ben het helemaal eens met voorgaande schrijfsters. Niet ontwormen tegelijk met een enting en preventief ontwormen bestaat niet.

Ik weet alleen niet zeker of een herhaling van een ontwormingsmiddel over een paar weken (maar niet gelijk met de enting) zinvol is. Volgens mij wel, omdat er nog levende wormen bij zitten. Toch? Of niet?
Ja wel. Als je wormen ziet moet je gewoon opnieuw ontwormen en ik zou met een pup niet eens een paar weken wachten. Vlot weer ontwormen en tegelijkertijd een flinke dosis probiotica geven om de darmflora snel weer op peil te krijgen.
Gebruikersavatar
Door pike
#839626
En misschien is het ook nog zinvol om na te gaan wat voor soort wormen het zijn. Niet elk ontwormingsmiddel werkt tegen elk soort worm. Ook niet de zogenaamde totaal-middelen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#839687
pike schreef: En misschien is het ook nog zinvol om na te gaan wat voor soort wormen het zijn. Niet elk ontwormingsmiddel werkt tegen elk soort worm. Ook niet de zogenaamde totaal-middelen.
Wat voor wormen denk jij dan aan die niet verdelgt worden door een breedspectrummiddel?
Gebruikersavatar
Door pike
#840072
Bijvoorbeeld denk ik aan Bayer Mansonil kauwtabletten - Totaal wormmiddel voor de hond. Het werkt echter niet tegen lintwormen.
Door Decibels
#840081
Janne schreef: Hey,

Ik heb een pup van 9 wk en afgelopen maandag was ik bij de dierenarts, en heeft hij hem met enten meteen ontwormt....

Ik had toevallig de dag ervoor gezien dat hij wormpjes had......de 2 dgn erna waren de wormpjes dood, maar vanmorgen zat er weer een levende bij.

Kan dit komen door kvv dat ze dan eerder wormen hebben? Ik moet zeggen bij mijn andere 2 honden heb ik nog nooit wormen gezien maar die ontworm ik eens in de zoveel tijd toch preventief....

Als hij nu levende wormpjes blijft houden zou hij dan nog voor de volgende enting nog een keer ontwormt moeten worden?
Alle pups worden geboren met spoelwormen en dienen regelmatig ontwormd te worden in de eerste levensmaanden. Wormmiddelen werken alleen tegen volwassen wormen en niet tegen het larven-stadia van de wormen. Daarom dient een wormmiddel regelmatig herhaald te worden. Je hebt het over 'wormpjes'...hoe groot waren de wormen die je gezien hebt dan? Spoelwormen zijn best lang en hebben de dikte van een 'elastiekje'. Als je hond lintwormen heeft zie je de deeltjes van de lintworm rond de anus en op of in de ontlasting. Lintwormdeeltjes hebben de grotte van een flinke rijstkorrel.
Door Janne
#840875
Hoi,

Nou hij had kleine wormpjes, van zo'n 2 mm dik en nog geen cm lang....
Die er tm gisteren uit kwamen waren toch weer dood, gisteren heb ik hem nog een keer ontwormt nu met drontal en vanmorgen zaten er ook grotere langere wormen tussen ook dood.....

En waarom werkt enten en wormen niet samen????

De dierenarts heeft ook gezegd als hij er de komende 2 wk last van blijft houden moet ik sowieso een wormpje meebrengen als ik weer ga voor de enting.
Door Mevroi Kruim
#840941
Enten is een forse aanslag op het systeem van de hond, ontwormmiddel is vergif dus ook niet echt gezond, dus beter niet combineren, dat is helemaal een enorme aanslag op de weerstand.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door