Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
Lizzy schreef: Ja, heel ongelukkig geformuleerd. Maar ik bedoel (inderdaad, wat Angelique schrijft) dat vleesbotten van kleine dieren (kip, konijn, parelhoen, eend, etc) in mijn ogen geschikt zijn als beginners-vleesbotten. En dus ook de kippenvleugel. Tom Lonsdale en Ian Billinghurst gooien deze al in de werpkist bij pups van 4 weken oud (en dan krijgen de pups de botjes nog niet weg maar beginnen ze wel interesse te tonen). En er staat in mijn document "joh, begin met kippen of eendennek", maar zoals gezegd, dat is allemaal aan de heel voorzichtige kant. Ik heb liever dat mensen te voorzichtig zijn dan te onvoorzichtig. En dus is er geen enkele reden om het voeren van een kippennek aan een beginner als een doodzonde te beschouwen. 
Hè gelukkig, ik snapte er al helemaal niks meer van ;)
Door tieneke
Billie schreef: Ik heb vandaag verse groentemix gemaakt en omdat ze niet dol was op de vorige versie, die stonk, heb ik alleen brocollie en worteltjes gebruikt omdat ik weet dat ze vooral wortels lekker vind.
Het rook heerlijk, zag er uit zoals op 202 spots foto's en ook zij vond het behoorlijk lekker. Niet dat alles is opgegeten, maar toch.
Ik geef haar meer vlees dan bot omdat ze moeite heeft met ontlasten. Niet omdat ik teveel bot geef (ontlasting is bruin) maar omdat ze nog nooit moeite heeft moeten doen om te ontlasten; het was altijd zacht. (of erger)
Ik geef haar wel een beetje kippenkarkas na een maaltijd(zit nog behoorlijk wat vlees aan} maar aan alleen de nekken kan ik moeilijk komen.
Had dit dan meteen gezegd  ;)
Door tieneke
Billie schreef: huh?
ik snap er nu ook niets meer van...dus het is GOED? wat ik doe?
Bij gebrek aan...
Maar ik prefereer de nekkies nog altijd voor de beginneling,zeker qua vertering.
Door Billie
OK
Maar bij gebrek aan?

Ze heeft het vlees van het karkas afgetrokken en de rest (plat stuk van de rug waar de medaillons zaten) heb ik afgenomen (toen ze even niet keek  8))
Door roefus
Billie schreef: OK
Maar bij gebrek aan?

Ze heeft het vlees van het karkas afgetrokken en de rest (plat stuk van de rug waar de medaillons zaten) heb ik afgenomen (toen ze even niet keek  8))
Ik zou haar gewoon dat karkasje laten opknabbelen.
Ik ben ook niet met nekken begonnen, omdat ik in het begin niet direct een geschikt adres had.
Mijn hond was geen enorme schrokker, dus ik heb vleugeltjes (ingeknipt) en karkasjes doodgewoon in het begin gegeven.
Geen enkel probleem mee gehad.
Wel altijd wat vlees erbij (zeker in het begin).
Door Lizzy
Ja hoor, ik zou bij gebrek aan nekken dus gewoon karkasjes en vleugeltjes geven. Van de vleugeltjes moet je de botjes even goed inknippen of plat slaan met een hamertje. Mijn honden hebben ook nooit nekken gegeten. En onze Linga heeft alleen van 4 weken tot 8 weken kippennekken gegeten en daarna nooit meer. Ze at hier direct vleugels, karkassen en delen van hele prooidieren (kleintjes) zoals konijn, parelhoen, kwartel, eend, kip. 
Door Billie
Ik heb eergisteren een mede Barfer gevonden hier in de tuin die achter onze huizen ligt.  Ze heeft me een adres gegeven waar ze allemaal barf spullen verkopen en het beste nieuws is, ze bezorgen aan huis! 8)
Door roefus
Billie schreef: Ik heb eergisteren een mede Barfer gevonden hier in de tuin die achter onze huizen ligt.  Ze heeft me een adres gegeven waar ze allemaal barf spullen verkopen en het beste nieuws is, ze bezorgen aan huis! 8)
Wow, da's nog eens goed nieuws !  :D
Door Lizzy
Billie schreef: Ik heb eergisteren een mede Barfer gevonden hier in de tuin die achter onze huizen ligt.  Ze heeft me een adres gegeven waar ze allemaal barf spullen verkopen en het beste nieuws is, ze bezorgen aan huis! 8)
Wauw, dat is fijn!
Door Suzanne
pike schreef: Misschien ten overvloede, maar ik zou toch nog graag willen opmerken dat beginnersbotjes niet uitsluitend beginnersbotjes zijn omdat ze makkelijk te kauwen zijn. Het gaat er ook vooral om dat de zeer zachte botjes gemakkelijk verteren. De maag moet zich nog aanpassen aan het botverteren. Dat heeft tijd nodig. Geef je te snel karkas kan de hond problemen krijgen met ontlasten omdat het bot niet goed verteert, ook al kauwt de hond goed  ;)
Dank je! Dit had ik nooit zo begrepen al probeer ik me wel te houden aan het idee 'beginnersbot' en dan pas later gevordendenbot ;-)

Suzanne (ook met sheltie)
Door Billie
Hallo,
Er is een nieuw probleem, Madam wil niet meer knagen, hapklare brokken graag en anders maar niet. Vasten doet ze gerust 3 dagen, wat ik niet echt een goed plan vind, ze is al erg afgevallen, hoewel ze natuurlijk nog steeds een Scollie is ;)
Wat moet ik daar nou weer mee?
Ze krijgt een keer per dag eten, gisteren hert gevonden wat ze heerlijk vond, maar dat was al in hapklare brokken.
Ik leg alles nu even in kokend water en dan wil ze wel eten, maar haar karkassen laat ze liggen. Ze wil ook niet mee wandelen en is, hoewel haar velletje er beter uitziet en ze geen roos meer heeft, lusteloos.
Is dit ontgiften en hoe lang gaat dat duren?
Door K&D
Heb je al een menu gemaakt? Als je dat in het betreffende topic zet, krijg je vanzelf tips  en aanvullingen. Zonder menu is het lastig beoordelen of je de juiste percentages/hoeveelheden/variatie aanbiedt.

Als ze afvalt, en dat is niet ongewoon voor een brokkenhond die op vers gezet wordt, geef je gewoon wat meer todat je merkt dat ze weer voller wordt. De spijsvertering wordt gedwongen zich aan te passen aan het nieuwe eten en de meeste honden vallen in het begin af.

Ongiften doen alle honden verschillend. De ene hond heeft er amper last van, en de ander doet er maanden over.

Hier mutsen ze af en toe ook met karkassen. Ik doe daar niet moeilijk over en mep ze dan fijn. Meestal gaat het er dan wel in, en zo niet, dan mogen ze de volgende dag nog een poging doen. Als ze het écht niet lusten ::), dan maar niet. Ik geef dan gewoon wat anders.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door