Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boefke
#834658
Ik zie bij Boef en Radja twee totaal verschillende barf strategieen. Beide zijn van origine brokhonden. Radja tot haar derde. Boef tot zijn eerste. Als Boef een stuk vleesbot krijgt, of een grote homp vlees dan neemt hij hem in zijn bek en begint ongestructureerd dan weer eens links en dan weer eens rechts zachtjes te bijten. Schiet geen tierelier op. Het stuk wordt langzaamaan iets malser en meer bij toeval dan iets anders stuit hij ineens op een plek waar hij dan door blijft bijten tot hij er een stuk af heeft. Hij  leert er alleen niks van. En soms verandert hij halverwege toch nog weer van bijtplek en afijn.... tijden later is het dan eindelijk eens op.
Radja daarentegen heeft minder ervaring dan Boef maar is zeer efficient. Die stevent direct op een doel af. In stukken met dat voedsel. Ze zet haar kaken op een handige plek neer en knipt net zo lang op eenendiezelfde plek door tot ze er een stuk af heeft. Dan de volgende plek en zo min mogelijk, alles gaat zo groot mogelijk naar binnen. Vele malen sneller dan Boef is ze klaar.
Bij Boef heb ik vaak het idee dat hij niet veel kracht kan zetten als het stuk te dik is en zijn kaak tever open staat. Onzin natuurlijk, maar zo ziet het eruit. Het kost hem altijd moeite. Radja's kaak en bek zijn echt wel een  stukkie kleiner, maar zij beukt zich zonder een grijntje inspanning overal doorheen.
Wat voor barf-techniek hebben jullie honden?
Door Cathelijn
#834663
Jonas kauwt het zo snel mogelijk in stukken die zijn door te slikken (vooral bij het zachtere werk) en Floor doet overal veel langer over. Zij gebruikt ook haar poten en trekt stukjes af van haar eten.
Ze eet nu trouwens wel bijna alles. Eend wilde ze heel lang niet, maar nu zet ik haar meteen met haar eten in de bench als ze iets krijgt wat ze minder graag eet, deurtje dicht en ik let er niet opvallend meer op. Op dit moment ligt ze mooi een eendkarkas weg te werken!
Door Mevroi Kruim
#834695
Kátur staat de boel ook random te perforeren (pens, kopvlees) en slikt het dan door onder het motto 'afscheuren op de perforatie"  :P Botten bekijkt hij wantrouwend, gaat er dan maar eens bij liggen en zuchtend aan het kauwen
Tara knaagt zeer systematisch, hoek eraf, doorslikken, volgende hoek eraf etc. Botten knaagt zij ook zo, ze begint aan een kant en knaagt er telkens hapgrote stukken af.
Door evds
#834743
Hier zijn de meiden echte kagers. Dat gaat heel effectief en doelgericht: knaag knaag knaag... net zolag totdat het stukje los is (duurt overigens niet zo lang) nauwelijk gebruik van de poten. Mijn Dwan (neman) is een prutser. Hij wil alles direcht inslikken en probeert dat ook en kotst het dan weer terug  :-\
Gelukkig heeft hij wel iets bijgeleerd op dit gebied maar toch: een flinke lap pens kan best in eeen paar keer slikken naar binnen en lukt dat niet dan maar weer naar buiten... Ook rukt hij  stukjes vlees  met zijn tandjes van het bot af, gebruikt zijn poten en ziet er niet uit na een flinke kluifpartij  :-*

Vanavond nog kregen ze een plate verse runderpees (uit de rug). Dan begint Kaina (en fleer doet het ook zo) heel ritmisch en systematisch te knagen en zit dwan te kokhalsen omdat hij denkt dat zo'n pees (best lang) er wel ineens in kan :o
Laatst gewijzigd door evds op wo 03 okt 2007, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Dian
#834774
Stukken vlees in z'n geheel naar binnen werken en dan in 1x heel doorslikken :P Vlees wordt nu dus in kleinere stukken geknipt voor het te geven, na 2x op de kop houden vond ik het wel goed :-[ Vooral niet je poten gebruiken, die zouden eens vies worden 8) Botten worden netjes geknaagd, na verwijdering van het vel. Vel niet verwijderd, dan methode lappen vlees :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#834821
Hier hebben ze allebei dezelfde manier van eten. Poten worden absoluut niet gebruikt, alleen de kaken.
Pike probeert alles in zo groot mogelijke stukken weg te slikken, of het nou bot of vlees is. Hij heeft de grootste bek met de grootste kiezen maar heeft een hekel aan bottenwerk wat iets harder is en dat laat hij dan ook gewoon liggen.
Armagnac knaagt zich met zijn kleine bekkie en kleine kiesjes overal doorheen zolang het maar tussen zijn kaken past  ::)  Hij maakt het bottenwerk zo klein mogelijk (en dat is héél klein :D). Hij is doorgaans dan ook wat langer bezig dan Pike, maar toch niet meer dan een paar minuten. Vleeslap, penslap, dat soort zaken wordt hier door allebei bij voorkeur in zijn geheel ingeslikt. Dus dat gaat in stukken uit veiligheidsoverwegingen. De sardientjes snij ik niet in stukken, die glijden zo door.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#834853
Poten worden soms gebruikt.

Rocky heeft langere tanden maar Donder is altijd eerder klaar met eten.

Grote stukken vlees gaan bij Donder snel naar binnen en Rocky zit aan een kant heel lang te knippen zeg maar totdat er een stuk af is en als het klein genoeg is gaat het zo naar binnen.
Botten eten ze wel op dezelfde manier.

Ik geef een stuk bot met vlees en iets van spiervlees pakken ze allebei eerst het spiervlees :)
Door Lizzy
#834858
Hihihihi, leuk topic! Ik heb twee hap-slik-weg monsters in huis (Linga en Brutus). Dat moet gewoon zo snel mogelijk naar binnen, maakt niet uit hoe (hoewel Linga grote vleesbotten best heel netjes lijkt te eten... Maarrr, ze is wel standaard als eerste klaar met eten). Pinkel eet gewoon beschaaft. Als een meisje. Ze heeft de techniek dat ze gewoon langzaam maar heel doel en trefzeker alles opknaagt. Als ik hier trouwens een bak vlees/orgaanvlees met groente en vleesbot geef: eten ze standaard alle drie eerst het vlees en gaan dan vol genot op het vleesbot liggen kluiven. Alsof ze het lekkerste voor het laatst bewaren. Dat vlees gaat er dan echt in met een blik van "hup hup opschieten, dan kunnen we eindelijk aan echt eten beginnen". En dan zie ze echt alle drie vol genot met de oogjes dicht gaan liggen om zich op het bot te storten.
Door Ronja
#834891
Ronja pakt het karkasje (bijvoorbeeld) uit haar bak, gaat onder de boom liggen en begint dan rustig en genietend te smikkelen. Even likken, een hapje, pootje erop en dan hap-hap-kraak-kraak, slik, lippen aflikken, verder weer. Ze pakt het kalm aan, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ze de enige hond is. Soms zit ze zo rustig te tafelen dat ik haar een servet en bestek wil geven; tevens een messenlegger. Het is wat het eten betreft een beschaafd type.
Door *Natasja*
#834952
Beau heeft als doel: weg is weg en hoe eerder hoe beter. Zodra het maar enigszins kan, slikt hij het door met als gevolg dat er af en toe wat terug komt. Dan geniet hij er 2 keer van :P Als het hem niet snel genoeg gaat, loopt hij al kauwend een paar passen, dan gaat het sneller volgens hem.

Benthe is een genieter in optima forma. Die laat zich door niets opjagen en knaagt ieder stukje vlees en/of bot met uiterste precisie fijn. Knippen doet ze echter niet aan, als de stukken spiervlees te groot zijn naar haar zin, laat ze ze liggen. Dus dat knippen doe ik voor haar.
Door Minna
#834973
Chic is met vlees en orgaan een hap-slik-weg typetje, Ko ook, met botwerk wordt er krachtig maar systematisch gekraakt, maar niet te fijn zeg maar, zijn nog beste hompen die naar binnen gaan.
Met de penslappen stikken ze soms een beetje, dan is het uitspugen en overnieuw, daarom laat ik de lappen pens ook extra groot, een lap van een kilo moeten ze al gaan kauwen.
Pinkki is een echte genieter, met ogen dicht doet ze sabbelen en knagen en smakken. Papu ook, alleen met haar houd ik rekening mee met haar leeftijd en gebit, dus krijgt zij bvb ipv hele lamskop twee halfjes, en bij zalm krijgt zij het lijfje en Ko het kop.
Hope eet ook best wel netjes, en ja Pika met haar kleine kaken kan ook verrassend goed alles weg krijgen, ik knip in principe niks in kleine stukjes, dan doet ze er maar langer over, een halve lamskop
krijgt ze niet helemaal op, maar dat is dan omdat ze vol zit.
Gebruikersavatar
Door Dian
#835035
pike schreef: En dat was ik nog vergeten: Ze doen alles staande, ze gaan er nooit bij liggen  ???.
Hier nog zo'n figuur :) Als je gaat liggen, kun je niet snel genoeg achteruit als je in aanraking dreigt te komen met bv de sardien die half uit je bek hangt. Hij gebruikt dan ook ongeveer de volle lengte van het balkon om zo'n vissie naar binnen te krijgen >:( ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door