Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Billie
#833694
Hallo,

Ik heb al weer een uur of twee zitten lezen en ik vind het nog steeds bere moeilijk.
Kan ik mijn Sheltie die ongeveer 16 kg weegt (en volgens mijn berekeningen 320 gram p/d moet eten) 320 gram lam geven en niets anders?
Vanmorgen heeft ze wat zalm vel en groentenmix gehad (oeps,vergeten te wegen)
Verder heb ik ook een kalkoen drumstick gekocht; kan ik die haar voeren en afnemen als ze aan het bot wil beginnen?
Lekker makkelijk dat m'n pommewawa er niets van wil weten...
Door Lizzy
#833703
Als jouw hond 320 gram per dag mag eten, dan mag je dit ook afronden hoor. Naar 250 a 300 gram of 300 a 400 gram. Dat komt allemaal niet zo krap. Als je een keer een forse maaltijd geeft, geef je de dag erop een kleinere. Ik weeg trouwens ook niks. Ik voer op het oog. Maarrrr, ik moet zeggen dat na jaren te barfen: kan ik goed gokken ;D

Wanneer je bijv. 50% vleesbot geeft en 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens) en 10% a 15% groente en de rest spiervlees/vis (en nog wat extra's die je niet mee hoeft te rekenen zoals een paar rauwe eitjes, beetje yoghurt, gemalen rauwe noten en zaden (behalve macademia's): dan kun je best een maaltijd per week alleen lamsvlees geven. Je kunt ook een geven van bijvoorbeeld lamsribben (alleen als je hond vleesbot al wat meer gewend is). Of lamsvlees met wat groentemix. Of lamsvlees met een ei. Of lamsvlees met een beetje orgaanvlees. Het gaat er niet om wat je in 1 maaltijd geeft, het gaat erom dat je hond in 1 a 2 week/weken alles binnen krijgt dat hij nodig heeft. En dat mag je verdelen over de diverse maaltijden zoals jou dat uitkomt.

Dus ja, als ze vanmorgen zalm (alleen het vel? Helemaal geen zalmvlees eraan?) en groentemix heeft gehad, dan kun je nu prima alleen lamsvlees geven.

De meeste vinden kalkoenbot in drumsticks inderdaad te hard. Ik vind ze zelf ook te hard. Ik geef alleen kalkoennek maar de andere botten vind ik te hard en te scherp. Dus ja, je kunt deze afnemen zodra ze aan het bot begint. Of je kunt de drumsticks malen.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#833707
16 kilo  :o :o Dan zal het een behoorlijke grote zijn. Die van mij zijn tussen de 8 en 10 kilo en krijgen niet meer dan 150 gram per dag.De oudere maar 100 gram omdat ze snel dik zijn.
Gebruikersavatar
Door Billie
#833719
Mijn Sheltie is inderdaad een grote; dat ze uit Amerika komt verklaart misschien een hoop.  Haar staart raakt de grond niet zoals bij andere Shelties. En ze is een beetje te zwaar, vandaar dat we nu Barfen want ze had altijd maar honger. En hoewel ik haar niet aldoor maar koekjes geef, die hongerige ogen de hele dag als je wat eet is ook niks. De brokken die ze kreeg vond ze al helemaal niets en nu eet ze met plezier.
Fruit vind ze gelukkig lekker, ook groente vind ze heerlijk en haar groentemix eet ze met veel geoegen op. Hoe het eruit ziet vind ze geen probleem...gelukkig maar.
Gebruikersavatar
Door Billie
#833781
Ik heb nog een vraag; kan ik schillen in de groentemix stoppen, zoals aardappel(biologies)schillen en selderieknol schillen?
En als ik fruit geef, meng ik die dan met haar groentemix of geef ik die apart, uit de blender?
Door K&D
#833805
Zou ik niet doen....je eet zelf toch ook geen schillen? Aardappel is zowiezo niet goed voor honden, het is een nachtschadegewas en niet goed, helemaal niet ongekookt!!

HIER is een topic welke groente je kunt gebruiken.
Door Caroline A.
#833846
Billie schreef: En hoewel ik haar niet aldoor maar koekjes geef, die hongerige ogen de hele dag als je wat eet is ook niks.
Hier een barfer die je nog steeds de hele dag hongerig aanzit te kijken, dus laat je niet verleiden door de mooie ogen die heeeeel zielig kunnen kijken ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#833885
Je kan fruit wel met groente gemengd geven, maar je kan beter geen fruit samen met vlees geven, er zijn een hoop honden die die combinatie niet goed verdragen. Je kan wel groente met vlees geven. ;)
Gebruikersavatar
Door Billie
#834049
Groente met vlees gaat goed, fruit uit de blender eet ik niet, bah >:(

Er wordt steeds gepraat over kippenvleugels, maar niet over de kippen drumstick, kan ik beter geen drumstick voeren?
Door roefus
#834052
Billie schreef: Groente met vlees gaat goed, fruit uit de blender eet ik niet, bah >:(

Er wordt steeds gepraat over kippenvleugels, maar niet over de kippen drumstick, kan ik beter geen drumstick voeren?
O jawel, kan best.
Maar in het begin zijn nekkies en vleugeltjes wat geschikter. Zijn ze daaraan gewend, dan kun je ook drumsticks geven.
Door K&D
#834102
Drumsticks op den duur kan wel, maar dan wel de grote! Met name voor kleinere honden zijn die tv-sticks link omdat ze die soms zonder te 'kauwen' inslikken >:(.  Ze kunnen in de slokdarm blijven steken. Ik geef ze daarom niet meer.
Gebruikersavatar
Door Billie
#834211
Fruit lust ze niet gepureed en als ik het heel geef, komt het heel uit, beetje zonde
Net bij de slager kippenkarkassen gehaald,biologies, twee voor £1, dat is 65 eurocent? Niet duur dacht ik, hoewel...hij gooit ze weg.
Ze heeft nu net de vleugels gegeten, of zal ik zeggen, gekraakt.  De drumsticks laat ik voorlopig even in de vriezer tot ze wat handiger wordt met vleugels en nekken, bedankt voor de tip.
Kan ik straks, als ze wat verder is, haar gewoon dat hele karkas geven? En telt dat dan als een maaltijd of moet daar nog wat bij.
Door Lizzy
#834856
Billie schreef: Fruit lust ze niet gepureed en als ik het heel geef, komt het heel uit, beetje zonde
Net bij de slager kippenkarkassen gehaald,biologies, twee voor £1, dat is 65 eurocent? Niet duur dacht ik, hoewel...hij gooit ze weg.
Ze heeft nu net de vleugels gegeten, of zal ik zeggen, gekraakt.  De drumsticks laat ik voorlopig even in de vriezer tot ze wat handiger wordt met vleugels en nekken, bedankt voor de tip.
Kan ik straks, als ze wat verder is, haar gewoon dat hele karkas geven? En telt dat dan als een maaltijd of moet daar nog wat bij.
Nee, dat is niet duur hoor, zeker niet als er nog wat vlees aan zit. Je mag haar zeker het hele karkas geven. En hier telt dat als maaltijd. Tenzij het vleesbot erg kaal is, dan doe ik er nog wat spiervlees of pens bij.

Overigens mag je alle maaltijden zien als een maaltijd. Want het is niet belangrijk dat je alle voedingsmiddelen in 1 maaltijd stopt. Je moet alle voedingsmiddelen in 1 week (of 2) stoppen.

Ik zelf voer bijvoorbeeld op maandagochtend kipkarkassen, op maandagavond runderkopvlees met groentemix en gemalen rauwe noten en zaden. Op dinsdagochtend parelhoen en op dinsdagavond hertenvlees met groentemix. Op woensdagochtend kalkoennek en op woensdagavond allerlei soorten orgaanvlees met groentemix en een schep yoghurt en geitenribben. Op donderdagochtend eendennekken en een rauw ei in schil en donderdagavond pens. Op vrijdagochtend konijn of kipkarkas en op vrijdagavond zalmkop. Op zaterdagochtend niks en op zaterdagavond lamsvlees met groentemix met gemalen rauwe noten en zaden. Zoiets.

En dat bij elkaar opgeteld komt neer op: ongeveer 50% vleesbot, 10% a 15% groentemix, 15% orgaanvlees (inclusief pens) en de rest spiervlees. De zuivel, de gemalen rauwe noten en zaden, de eieren, etc: tel ik niet mee. Dat zijn gewoon extraatjes. Maar je ziet het vast al, in de ochtend ben ik lui, dus smak ik standaard een vleesbot (afkomstig van een klein dier) in de bakken. En 's avonds tut ik wat meer aan (dat vind ik ook leuk, om het dan een beetje aan te kleden).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door