Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yvonnedb
#834164
hallo,

Ik heb 8 hondjes,4 Italiaantjes,2 whippets,1 galgo en een kruising whippet.Er is hier tijdens eten veel jaloezie.Ik voer ze Carnibest en zoveel mogelijk apart.Net als de chihuahua in één van de vorige topics hebben 3 van mijn italianen ook slechte tanden en laten die door mij ook niet schoonmaken,gevolg elke 2 jaar naar de DA voor een schoonmaakbeurt.

Barfen gaat mij gewoon niet lukken maar ik zou ze af en toe wel een wat te kauwen willen geven,waar de tanden wat aan hebben.De Italianen missen een aantal tandjes,3 ervan zijn oudjes tussen de 10 en 13 jaar.Mijn Italiaan van 6 jaar geeft ik af en toe een kippenvleugels en die is zo weg zie daar geen nut voor de tanden van in,en daar gaat het me nu net om.

Wat kan ik het beste geven om de tanden te onderhouden?Voor mij lijkt de beste optie gewoon kvv met af en toe barf en dan met name iets waar ze wat langer mee kunnen doen en wat geschikt is voor kleine oudjes met slechte gebitten.

Wie heeft tips?

Yvonne
Door karin2
#834745
ik zou ze kleine zachte botjes geven (kip,kwartel ,konijn enz ..) en ook een lap pens in zijn geheel zodat ze er stukken moetten afscheuren (kuist ook het gebit ).
Gebruikersavatar
Door Pauline
#834752
Yvonne houdt er wel rekening mee dat het niet gezegd is dat af en toe wat te kauwen geven helpt. Ik heb er hier een die volledig barft, grote stukken vlees, hele botten enz. enz. En toch heeft hij last van aanslag op de tanden en kiezen....

Denk zelf dat het ook een kwestie van aanleg is.
Door Lizzy
#834849
Ik zou kiezen voor kleine hele prooidieren (zoals kwartel, konijn, parelhoen) of delen of karkassen daarvan. Pens is hier geen geschikte tandenborstel (ze slikken het in 1 keer door, 1 lap), maar grote stukken taai kopvlees weer wel. Ik leg mijn honden trouwens apart op hun rubbere barfmatje. Een in de gang, een aan de ene kan van de woonkamer en een aan de andere kant van de woonkamer. Nooit mot, want ze mogen niet bij elkaars matje komen van mij, tot dat het hele zooitje klaar is met eten.
Door yvonnedb
#834963
Goed dat je ze zo goed opgevoed hebt Lizzy :)Die van mij zouden het door het hele huis slepen denk ik.

Ik doe er wel een aantal apart met eten,maar allemaal lukt niet,vandaar dat ik het er een beetje bij wil doen.Ook niet al mijn Italianen willen hele stukken.Ik heb er een paar die er omheen lopen ruiken en er hun neus voor optrekken.

Pauline,ik denk dat je daar ook gelijk in hebt,Italianen en ook whippets,hebben snel aanslag.

Ik denk dat een Italiaan misschien wel wat aan pens zal hebben als de lap maar groot genoeg is?

Af en toe knabbelen op een mergpijpje kan dat kwaad denken jullie?Het bot is natuurlijk erg hard en voor mij ook niet bedoeld om op te eten,maar meer dat ze wat te doen hebben met de tanden.

Dank jullie wel voor de tips!Het blijft moeilijk die tanden.

Yvonne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door