Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Marga*
#833949
Dit bericht heb ik letterlijk overgenomen van kooikerforum,
Iemand kwam hiermee en ze is reuze benieuwd wat jullie er van vinden.




Marchel is gisteren voor de tweede keer naar theoriecursus geweest op de KCWF te Hoorn...
het ging gisteren over voeding en verzorging....
wat schetst mijn verbazing dat hij thuiskomt met de mededeling dat wat voeding betreft 1x per week vers, goed is ( terwijl men altijd spreekt over 2 dagen na elkaar vers geven )
dat rauwe kip absoluut uit den boze is, botjes zeker, rauw ook...
en als je kip geeft dat het door en door gekookt moet zijn...
daar zit je dus met je rauwe kippenvleugeltjes, nekjes enz...
wat klopt er nou wel, en wat niet ???
op mijn theorie examen kreeg ik de vraag wat te geven aan botten...
heb gewoon gesteld, rauw...
fout, mocht alleen gekookte runderbotten geven...
jeetje, dat is toch achterhaald ???
Door Hanny
#834005
Waarom zou je je druk maken over zulke theoriën?
Het is gewoon een andere opvatting en dat is niet verboden.
Dat het in het lespakket zit lijkt me ook nog normaal, niet iedereen is overtuigd van rauw voer.

Hanny
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#834061
Ik maak me nergens druk over.

Ik heb al geschreven naar haar , ze moeten daar eens naar een lezing gaan over vers voeren of boeken gaan lezen die er over gaan.

Of kijk eens op een forum over vers voeren.
Door dorinekok
#834088
Wel jammer dat je op deze manier "foute" antwoorden moet geven en de kans loopt een onvoldoende te halen. (of ging het niet over een cursus/ lesprogramma of zo?)
Door Jolly
#834700
Red_Hunter schreef: Dat had ik ook met KK 1, dus gewoon maar antwoorden wat zij willen horen en verder doen wat je zelf wil. ::)
Ik had daardoor wel een voldoende voor voedingsleer ;)

Groetjes Trudie
tja en ik dus niet :-\
Door Lizzy
#836000
marga1953 schreef: Dit bericht heb ik letterlijk overgenomen van kooikerforum,
Iemand kwam hiermee en ze is reuze benieuwd wat jullie er van vinden.




Marchel is gisteren voor de tweede keer naar theoriecursus geweest op de KCWF te Hoorn...
het ging gisteren over voeding en verzorging....
wat schetst mijn verbazing dat hij thuiskomt met de mededeling dat wat voeding betreft 1x per week vers, goed is ( terwijl men altijd spreekt over 2 dagen na elkaar vers geven )
dat rauwe kip absoluut uit den boze is, botjes zeker, rauw ook...
en als je kip geeft dat het door en door gekookt moet zijn...
daar zit je dus met je rauwe kippenvleugeltjes, nekjes enz...
wat klopt er nou wel, en wat niet ???
op mijn theorie examen kreeg ik de vraag wat te geven aan botten...
heb gewoon gesteld, rauw...
fout, mocht alleen gekookte runderbotten geven...
jeetje, dat is toch achterhaald ???
Diegene die dit op het kooikerforum heeft gepost, die is van harte welkom om deze vraag zelf te stellen trouwens :)! En ja wat moet ik er verder van zeggen? Er bestaan zoveel boekjes en lesstoffen die volledig uit pikale onzin bestaan. En die mensen die het geschreven hebben, geloven het natuurlijk zelf ook nog. Het is jammer maar het is niet anders. Op de faculteit dierengeneeskunde is het niks anders hoor. Daar leer je ook dat je een hond brokken of brokken of brokken moet voeren. En waarom? Ik denk vooral omdat het lekker schuift, de verkoop van hondenbrokken. En vergeet niet de machtige industrie achter de hondenbrok. Dat zijn geen lullige jongens hoor! Eukanuba bijvoorbeeld is van de Iams Company. En de Iams Company is van Procter & Gamble. Enig idee wat Procter & Gamble allemaal maakt en waar ze zitten en hoe groot ze zijn? Moet je voor de gein hier eens kijken: http://www.pg.com/common/product_sitemap.jhtml. Die gasten maken alles. Van deodorant tot hondenvoer tot medicijnen tot snacks!

Dus ja, met andere woorden: dit soort bedrijven zijn er op uit om iedereen te doen laten geloven dat wij allemaal te dom zijn om zelf onze hondenvoeding te maken. En daarbij maken ze ons bang voor van alles en nog wat. Ze vertellen ons dat wij geen pups zelf groot kunnen brengen omdat je daar een raketgeleerde voor moet zijn en moet weten welke Ca/F verhouding je moet voeren (terwijl je alleen maar simpelweg vleesbot hoeft te voeren maar ja, daar verdienen ze bij Procter & Gamble niks an), dat het eiwitgehalte vreselijk belangrijk is en als je daar een fout mee maakt, gaat je pup/hond dood (terwijl je alleen maar vleesbot, vlees en orgaanvlees hoeft te voeren). Geen enkel bedrijf die hondenbrokjes maakt heeft er belang bij dat jij het heft zelf in handen neemt en zelf je honden eten maakt. En zo begon deze hersenspoeling een jaar of 30 a 40 geleden al. Nic Dhont wist wel hoe je een hond zelf moest voeren. En toen kreeg hij belang in de brokken-industrie en schreef hij gauw boekjes over hoe onmogelijk het was en dat je gewoon brokken moest voeren. Hetzelfde eigenlijk voor Donath. Die leerde de mens ook hoe het moest (in een periode dat men hun hond alleen tafelrestjes en vreselijke afval te eten gaf). Toen ging ie Donatin maken. En toen moesten we allemaal Donatin voeren.

En het beste bewijs dat het allemaal onzin is, is door naar onze versgevoerde honden te kijken!
Door Drijver
#844651
Red_Hunter schreef: Dat had ik ook met KK 1, dus gewoon maar antwoorden wat zij willen horen en verder doen wat je zelf wil. ::)
Ik had daardoor wel een voldoende voor voedingsleer ;)
Datzelfde zat ik net ook te denken ja. Ik heb het boek er even bij gepakt en dit is een citaat uit het 1000 calorieën dieet:
-250 gram slachtafval. Bij voorkeur kopvlees of hart.
-120 gram brood. Bij voorkeur oud bruin. Afgewisseld met oud wit of met zout gekookte en geprakte aardappels of gekookte rijst.
-100 gram gestandaardiseerde flessenmelk.
-10 gram mais-, zonnebloem- of sojaolie.
-1 gram levertraan.
-15 gram fosforzure kalk.
-1 gekookt ei om de andere dag. Men lette erop dat het ei inderdaad hard gekookt is.
-1 tabletje vitamine C.
-Enkele gisttabletten of wat gistpoeder.

Dit alles is ook te vervangen door 300 gram brokken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door